چگونه آپدیت خودکار ویندوز ۱۰ را غیرفعال کنیم؟
نرم افزار و سیستم عامل

چگونه آپدیت خودکار ویندوز ۱۰ را غیرفعال کنیم؟

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

مایکروسافت در نسخه های مختلف ویندوز قابلیتی تحت عنوان Windows Update قرار داده است که به وسیله آن ویندوز به طور مداوم و به صورت خودکار بروزرسانی می شود تا از جدیدترین تغییرات بهره مند شود. اما آپدیت خودکار ویندوز نه تنها برای همه جذابیت ندارد بلکه برای برخی کاربران ناراحت کننده هم می باشد. کاربران ایرانی از آن دسته از کاربران هستند که به هیچ عنوان با آپدیت خودکار ویندوز ۱۰ موافق نیستند و به روش های گوناگون تلاش می کنند این قابلیت را غیرفعال کنند. از این جهت ما تلاش کردیم روش های غیرفعال کردن آپدیت خودکار ویندوز را در مطلب پیش روی به شما کاربران عزیز ارائه کنیم تا از این پس دیگر گرفتار بروزرسانی اجباری ویندوز ۱۰ نشوید.

معمولا بسیاری از نرم افزارها در خود قابلیت بروزرسانی دارند تا به این وسیله کاربر بتواند جدیدترین نسخه برنامه را دریافت کرده و یا اشکالات نسخه فعلی را رفع نماید. ویندوز هم همچون دیگر نرم افزارها در خود قابلیت آپدیت دارد که با هدف ارتقاء قابلیت های نسخه فعلی در آن تعبیه شده است. اما تفاوت ویندوز با دیگر نرم افزارها این است که آپدیت ویندوز ۱۰ به صورت اجباری انجام می شود. یعنی در زمان اتصال به اینترنت، ویندوز به صورت خودکار و بدون اطلاع کاربر آپدیت را از سایت مایکروسافت دریافت می کند. اما خوشبختانه مایکروسافت امکان بستن آپدیت ویندوز ۱۰ را هم فراهم کرده است که در ادامه به ذکر آنها خواهیم پرداخت.

علت بروزرسانی خودکار ویندوز ۱۰ چیست؟

پیش از ارائه روش های غیرفعال کردن آپدیت ویندوز بهتر است به این سوال پاسخ دهیم. خیلی از کاربران ویندوز سوال می کنند که چرا ویندوز ۱۰ و حتی دیگر نسخه های ویندوز به صورت خودکار بروزرسانی می شوند. در پاسخ به این سوال باید گفت که قابلیت بروزرسانی در بسیاری از نرم افزارها وجود دارد و ویندوز هم همچون دیگر نرم افزارها دارای قابلیت بروزرسانی می باشد. در بسته های آپدیت ویندوز ۱۰ معمولا جدیدترین وصله های امنیتی و تغییرات ساختاری ویندوز وجود دارد که با دریافت آنها ویندوز شما به جدیدترین نسخه بروزرسانی می شود.

امام علت اصلی آپدیت خودکار بحث امنیت ویندوز است. هکرها و بدافزارهای رایانه ای به صورت مداوم در حال فعالیت هستند و هر روز بدافزار جدیدی ساخته می شود که می تواند سیستم کاربران را هک کرده و اطلاعات آنها را سرقت کند. مایکروسافت برای مقابله با این اقدام به صورت مداوم وصله های امنیتی برای ویندوز منتشر می کند که از طریق آپدیت قابل دریافت است. اما کاربران عادی توجه چندانی به این موضوع ندارند و به خواست خود ویندوز را آپدیت نمی کنند. به همین دلیل Windows Update به صورت خودکار بروزرسانی را انجام می دهد.

البته منظور این نیست که هر کسی که ویندوز خود را آپدیت نکند حتما هک خواهد شد و هر کسی هم که ویندوز خود را آپدیت کند به هیچ عنوان مورد حمله قرار نخواهد گرفت. اما این موضوع حدودی است و بروزرسانی ویندوز می تواند تا حدودی امنیت دستگاه شما را افزایش دهد. با این حال برخی تمایل به استفاده از آپدیت ویندوز ندارند و در همان ابتدای نصب ویندوز، این قابلیت را غیرفعال می کنند. 

چرا برخی آپدیت ویندوز را غیرفعال می‌کنند؟

تقریبا می توان گفت که همه کاربران ایرانی تمایل به استفاده از آپدیت ویندوز ندارند و آن را در همان ابتدا غیرفعال می کنند. در خصوص علت غیرفعال کردن آپدیت ویندوز باید گفت که عمدتا کاربران مخالف با این ویژگی ویندوز سه دلیل دارند.

۱- غیرفعال شدن ویندوز 
اولین و اصلی ترین دلیل، غیرفعال شدن ویندوز است. به جهت این که کاربران ایرانی معمولا از نسخه های غیرقانونی ویندوز موسوم به نسخه کرک شده استفاده می کنند، در صورت فعال شدن آپدیت و اتصال ویندوز به سایت مایکروسافت، ممکن است مایکروسافت متوجه غیرقانونی بودن ویندوز شده و لایسنس جعلی آن را غیرفعال کند.

۲- کاهش سرعت ویندوز 
در زمان فعال بودن آپدیت خودکار، این قابلیت به عنوان یک سرویس در ویندوز فعال می شود که بعضا مقدار زیادی رم و سی پی یو مصرف می کند. در چنین مواقعی نفس برخی سیستم های ضعیف به شماره می افتد و کاربر را با مشکل مواجه می کند.

۳- مصرف بالای اینترنت 
چون آپدیت ویندوز به صورت مداوم جدیدترین وصله های امنیتی و افزونه های ویندوز را از اینترنت دانلود می کند و همین باعث می شود حجم مصرفی اینترنت افزایش پیدا کند. 

در صورتی که شما هم به یکی از دلایل فوق با آپدیت ویندوز ۱۰ مشکل دارید و به دنبال غیرفعال کردن آن هستید با ما همراه باشید تا به صورت مرحله به مرحله آموزش بستن آپدیت ویندوز ۱۰ را انجام دهید.

نحوه بستن آپدیت خودکار ویندوز ۱۰

پیش از ارائه آموزش نحوه بستن آپدیت تذکر می دهیم که در صورت انجام این کار در توسط شما آپدیت ویندوز برای همیشه بسته شده و دیگر ویندوز تحت هیچ شرایطی آپدیت نخواهد شد. تنها در صورتی که می خواهید برای همیشه بروزرسانی های ویندوز را دریافت نکنید مراحل زیر را انجام دهید.

  • ابتدا کلیدهای Win + R را همزمان فشار دهید تا پنجره Run باز شود.
  • در ورودی پنجره جدید عبارت services.msc را تایپ کرده و دکمه OK را انتخاب کنید. 
  • از لیست سرویس ها مورد Windows Update را پیدا کرده و روی آن دوبار کلیک کنید. 
  • در پنجره جدید، منوی کشویی Startup Type را باز کرده و گزینه Disabled را انتخاب کنید.
  • در پایان دکمه OK را انتخاب کنید.

از این پس دیگر سرویس Windows Update برای همیشه غیرفعال شده و دیگر ویندوز به صورت خودکار اقدام به دریافت فایل های بروزرسانی نمی کند. اگر پس از مدتی مجددا تمایل به دریافت آپدیت داشتید می توانید همین مراحل را انجام داده و از منوی کشویی Startup Type گزینه Automatic را انتخاب کنید.

مشاهده کردید که بستن آپدیت ویندوز ۱۰ چقدر آسان است. بنابراین از این پس دیگر می دانید که چطور باید آپدیت ویندوز را غیرفعال کرد. در صورتی که نکته ای در خصوص این مطلب دارید حتما آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۵ از ۵ از مجموع ۲ رای)

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۱)

تاج

خیلی ممنون
ویندوز 10 خیلی حجم میخوره

۳ سال پیش