رتبه بندی شرکت‌های اینترنتی در سال ۹۸
شبکه و امنیت

رتبه بندی شرکت‌های اینترنتی در سال ۹۸

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

سازمان تنظیم مقررات هر سال پس از ارزیابی کلی، برترین اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت پرسرعت را معرفی می کند. این سازمان این بار در ارزیابی مربوط به شش ماهه‌ی دوم سال ۹۷ برترین شرکتهای اینترنتی را در گزارشی معرفی کرده است. طبق این گزارش شرکت های شاتل، آسیاتک و انتقال داده های رهام داتک سه شرکت برتر ارائه دهنده خدمات اینترنت ثابت معرفی شدند. شاتل و آسیاتک دو شرکت نام آشنا در حوزه اینترنت پرسرعت هستند و در سال های گذشته هم رتبه های برتر را کسب کرده بودند. اما شرکت اینترنتی رهام داتک در حالی سومین اپراتور برتر اینترنت در این سال شناخته شده است که نام آن در میان شرکتهای بزرگ ارائه دهنده اینترنت چندان مطرح نیست. 

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی متولی نظارت بر شرکت های ارائه دهنده اینترنت (اپراتورهای ثابت) است که به طور مداوم در هر سال وضعیت کیفی این شرکت ها را بررسی کرده و در نهایت در گزارشی شرکت های مذکور را رتبه بندی می کند. معاونت رگولاتوری این سازمان که مستقیما مسئولیت رتبه بندی شرکت ها را دارد علاوه بر نکات فنی، نظرات نظر مشترکین را هم در رتبه بندی خود دخیل می کند. همین امر باعث شده رتبه بندی اعلام شده مبنای انتخاب بسیاری از مشترکین اینترنت باشد و جمعی از متقاضیان اینترنت بر مبنای این رتبه بندی اقدام به انتخاب اپراتور اینترنتی و خرید اینترنت کنند. 

بهترین اپراتورهای اینترنتی در سال ۹۸ و ۹۹

بر خلاف گذشته که هر سال سازمان تنظیم مقررات شرکت های اینترنتی را ارزیابی می کرد و طی گزارشی بهترین شرکت را معرفی می نمود، این بار در سال جدید چنین گزارشی توسط سازمان تنظیم مقررات ارائه نشد. در عوض سامانه نت سنج پلاس راه اندازی شد تا به کمک آن کاربران بتوانند به صورت لحظه ای جدیدترین آمار و گزارشات در خصوص کیفیت اینترنت اپراتورها را مشاهده کرده و ارزیابی نمایند.

ما با استفاده از داده های ارائه شده در سامانه مذکور وضعیت اپراتورهای اینترنتی را بررسی کرده و با جمع بندی این داده ها بهترین اپراتور اینترنت ثابت را در سال ۹۹ شناسایی کردیم. در ادامه نتیجه این ارزیابی برای استان تهران ارائه شده است.

شرکت رتبه دانلود حجیم رتبه وبگردی رتبه کل
شاتل ۱ ۱ ۱
آسیاتک ۲ ۲ ۲
مخابرات ایران ۳ ۳ ۳
پیشگامان ۴ ۴ ۴
حلما گستر ۵ ۵ ۵
های وب ۶ ۶ ۶
فن آوا ۷ ۸ ۸
صبانت ۸ ۷ ۷
رهام داتک ۹ ۹ ۹
لایزر ۱۰ ۱۰ ۱۰
پارس آنلاین ۱۱ ۱۱ ۱۱

برترین اپراتورهای اینترنتی در سال ۹۷

مجید حقی معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری در مصاحبه خود از ارزیابی اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت ثابت، بی‌سیم و تلفن همراه در نیمه دوم سال ۹۷ خبر داد و گفت: این ارزیابی جهت شفاف‌سازی وضعیت اپراتورهای ارایه‌دهنده اینترنت انجام شده و تلاش دارد فضای رقابتی میان اپراتورهای موجود را افزایش داده و باعث ارتقای کیفیت خدمات شود.

حقی در ادامه سخنان خود به برترین اپراتورهای ثابت هم اشاره کرد و گفت: در حوزه خدمات اینترنت ۱۰ اپراتور اینترنت ثابت وجود دارد که بالاترین سهم بازار را به خود اختصاص داده اند. این اپراتور ها در ارزیابی مذکور قرار گرفته‌اند که طی آن شرکت‌های شاتل، آسیاتک و رهام داتک به ترتیب در رتبه های برتر قرار گرفته اند. فهرست بهترین اپراتورها در جمع بندی بعد مشتری و بعد رگولاتوری به شرح زیر می باشد.

۱- شاتل
۲- آسیاتک
۳- رهام داتک
۴- پیشگامان
۵- صبانت
۶- پارس آنلاین
۷- های وب
۸- فن آوا
۹- مخابرات ایران 
۱۰- حلما گستر 

ایشان درباره شاخص‌های این ارزیابی تصریح کرد: اپراتورهای ارایه‌دهنده اینترنت در دو بعد مشتری و رگولاتوری مورد ارزیابی قرار گرفته اند که البته شاخص مربوط به مشتری سهم بالاتری داشته و تاثیر بیشتری در نتیجه دارد.

مجید حقی در ادامه گفت: شرکتهای اینترنتی در بعد مربوط به مشتری با شاخص‌های نحوه عملکرد، مشتری مداری، وضعیت بازار و پشتیبانی مشتری مورد ارزیابی قرار گرفته اند. همچنین در بعد رگولاتوری شاخص‌های میزان پایبندی به قوانین و مقررات، تعهدات توسعه و اجرا، تعهدات مالی و ارزیابی‌های ادارات کل تنظیم مقررات مناطق مورد نظر بوده است. 

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری ضمن اشاره به مداومت ارزیابی‌های این سازمان تاکید کرد: تلاش داریم در بازه های زمانی مختلف اپراتورهای اینترنتی را مورد ارزیابی قرار داده و فواصل زمانی این ارزیابی ها را نیز کوتاه‌تر نموده و بازه زمانی سه ماهه را برای این کار انتخاب کرده ایم.

نکته جالب این  که شرکت انتقال داده های رهام داتک که از شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ رایتل می باشد، پیش از این نیز در نظرسنجی مقام برتر را کسب کرده بود. این شرکت در طرح رضایت‌سنجی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در شش ماهه دوم سال ۱۳۹۷، مقام دوم رضایت کاربران را به دست آورده بود.

منبع: سیتنا

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۹)

parkshamsss

کاش اپرواتور ها تعرفه هاشون کاهش بدهند حجم بین الملل داخلی رو یکی کنن اینجوری به سود مصرف کننده هست

۳ سال پیش
مهرانه احمدی

راست میگه شرکت مخابرات در رتبه بندی سال 97 رتبه نهم شده اما در رتبه بندی سال 98 سوم شده چطوریه آخه؟

۴ سال پیش
کامران

از هرکسی که اینترنت مخابرات داشته سوال کنید قطعا ناراضی بوده. اصلا بعید می دونم این اپراتور سرویس پرسرعت و بدون قطعی هم داشته باشه اونوقت شما در رتبه سوم قرارش دادید!!!

۴ سال پیش
محسن اکبری

من فکر می کنم مشکل اصلی ما در موضوع اینترنت اینه که اپراتورهای اینترنتی از تعهدهای خودشون خارج شدند و کسی هم پاسخگو نیست. حتی مسئولین این بخش که وزارت ارتباطات یا رگولاتوری هم که مسئول مستقیم هستند جوابی ارائه نمی کنند. هر کدوم از شرکت ها به نوعی داره قوانین رو نقض می کنه و از مردم پول اضافی می گیره.

۴ سال پیش
جمشید

اپراتورهای اینترنتی اصلا پاسخ گوی مشکلات و خرابی های اینترنت از طرف خودشون نیستند مثلا همین های وب

۴ سال پیش
ناشناس

آقا یکی بگه من باید چکار کنم از دست مخابرات می خوام سرویس adsl رو از مخابرات به اسیاتک انتقال بدم اما میگن نمیشه چون یعنی مخابرات منطقه ما اجازه نمیده که اسیاتیک تجهیزات خودش رو روی خط نصب کنه. چه کار باید کرد!؟

۴ سال پیش
امین کرمی

اینترنت ADSL فقط پارس آنلاین خوبه. هر کسی که سواد adsl داشته باشه و بدونه که اینترنت دقیقا چیه فقط پارس آنلاین رو انتخاب می کنه

۴ سال پیش
رضوانه

شرکت مخابرات خیلی خوبه چطور رتبه نهم شده!! من خودم چند ساله که اینترنت مخابرات دارم ازش هم راضی هستند و هیچ مشکلی نداره. هم سرعتی که بهم دادن خوبه و برابر مقدار قراردادی هست و هم کیفیت اینترنت خوبه و هیچ قطعی نداره. هر روز دارم استفاده می کنم انصافا مشکلی نداره. فاصله جغرافیایی از مرکز مخابراتی هم زیاده و نزدیک نیستیم اما با این حال کیفیت خوبی داره.
تازه طرح هایی که داره هم خیلی خوب و متنوعه. از همون اول طرح های پس پرداخت رو خریدم و پول اینترنت رو روی قبض پرداخت می کنم. آخه کدوم اپراتور با ماهی ده هزار تومن بیست گیگ اینترنت به شما میده و پولش رو هم روی قبض میگیره؟!
به نظرم جو درست شده که همه از مخابرات بد گویی می کنند.

۴ سال پیش
سام

من تو این موندم که شاتل با این کیفیت پایین خدمات و وضع بد خط و پاسخگویش چرا رتبه اول شده؟! یا بقیه خیلی داغونتر هستن یا این که آمارشون مثل خیلی از آمارها سرکاریه

۴ سال پیش