تعداد کاربران اینستاگرام در ایران و جهان چقدر است؟
موبایل

تعداد کاربران اینستاگرام در ایران و جهان چقدر است؟

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی برتر دنیا است که در ایران نیز محبوبیت بالایی دارد. طبق آمارهای بدست آمده در حال حاضر اینستاگرام حدود یک میلیارد کاربر از سراسر دنیا دارد که حدود ۲۴ میلیون آنها ایرانی می باشند. این آمار نشان دهنده محبوبیت فوق العاده این شبکه اجتماعی در ایران و جهان می باشد. با توجه به این تعداد کاربران این شبکه اجتماعی در ایران تصور کنید که از کشوهای دیگر چقدر کاربر در اینستاگرام فعال هستند! در ادامه توضیحاتی در خصوص تعداد کاربران این شبکه اجتماعی محبوب در ایران و جهان ارائه شده است.

اینستاگرام (Instagram) شبکه اجتماعی مبتنی بر تصویر است که کاربران آن عکس، تصویر و ویدیوهای مورد نظر خود را در آن منتشر می کنند. در اینستاگرام هر کاربری باید یک حساب کاربری یا اکانت (Account) داشته باشد تا بتواند در این شبکه فعالیت کند. کاربران پس از ثبت نام در Instagram صاحب صفحه ای می شوند که به اصطلاح به آن پیج اینستاگرام گفته می شود. کاربر می تواند در این صفحه یا همان پیج خود پست ها و مطالب مورد نظر خود را منتشر کند. 

در کنار پیج و پست مفاهیم دیگری نظیر فالوور (Followe)، لایک (Like)، کامنت (Comment) یا نظر نیز وجود دارند که برای کاربران این شبکه اجتماعی هر یک از این مفاهیم مهم و با ارزش هستند و افزایش هر یک باعث افزایش اعتبار کاربر می شود. همین مفاهیم موجود در اینستاگرام باعث شده کاربران بسیاری به آن علاقه مند شوند. در عین حال فعالیت افراد معروف و مشهور در این شبکه اجتماعی و ارائه تصاویر و پست های جذاب برای کاربران در رونق گرفتن هرچه بیشتر این شبکه موثر بوده است.

کلیت شبکه اجتماعی اینستاگرام به این صورت می باشد که با همین شرایط توانسته به یکی از برترین شبکه های اجتماعی دنیا تبدیل شود. طبق آمار بدست آمده مشخص شده که اینستاگرام در سال ۲۰۱۰ میلادی راه اندازی شد و پس از ۲ ماه توانست تعداد کاربران خود را به یک میلیون برساند. همچنین پس از گذشت یک سال از راه اندازی اینستاگرام نزدیک به ۱۰ میلیون کاربر در این شبکه اجتماعی ثبت نام کرده بودند. این روند رشد به با جهشی بیشتر ادامه پیدا کرد و باعث شد محبوبیت و مقبولیت اینستاگرام در بین کاربران اینترنت به شدت افزایش پیدا کند.

تعداد کاربران فعال اینستاگرام در جهان

همانطور که ذکر شد اینستاگرام در ابتدای فعالیت خود با استقبال شدید کاربران مواجه شد و توانست در مدت کوتاهی میلیونها کاربر در خود جای دهد. اندک مدتی پس از شروع کار خود شرکت فیس بوک (دارای شبکه اجتماعی فیس بوک) اینستاگرام را خریداری کرد و این شبکه اجتماعی را در دست گرفت. همین امر باعث رونق گرفتن دو چندان اینستاگرام شد و روند رشد کاربران این شبکه را بهبود بخشید. رشد اینستاگرام به همین صورت ادامه یافت تا این که در آخرین آمار ارائه شده در سال ۲۰۱۸ تعداد کاربران آن به بیش از یک میلیارد کاربر فعال رسیده است.

وب سایت آماری استاتیستا (statista.com) در آمارگیری خود این بار تعداد کاربران اینستاگرام را مورد بررسی قرار داده و نتیجه آمارگیری خود را طی نموداری منتشر نموده است. در این آمار تعداد کاربران Instagram به صورت سالیانه مشخص شده است. در زیر نمودار مورد بحث را مشاهده می کنید که بیانگر تعداد کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ میلادی می باشد.

نمودار تعداد کاربران اینستاگرام

طبق نمودار اینستاگرام در سال ۲۰۱۰ کار خود را با یک میلیون کاربر آغاز کرد که آن هم عمدتا از آمریکا بودند. در سال ۲۰۱۱ کاربران آن به ۱۰ میلیون نفر افزایش یافت. در پایان همین سال شرکت فیس بوک اینستاگرام را خریداری کرد و پس از آن سرعت رشد اینستاگرام چند برابر شد. در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۸۰ میلیون کاربر و در سال ۲۰۱۴ تعداد کاربران به ۳۰۰ میلیون کاربر از سراسر دنیا رسید. در سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ هر سال حدود صد هزار کاربر به اینستاگرام اضافه شد تا این که در سال ۲۰۱۷ تعداد کاربران به ۷۰۰ میلیون نفر رسید. با مشاهده فهرست آماری زیر به درستی متوجه می شوید که اینستاگرام در هر سال چه تعداد کاربر داشته و هر سال چقدر رشد کاربر داشته است. آمار منتشر شده در خصوص تعداد کاربران اینستاگرام به شرح زیر می باشد.

  • ۲۰۱۰/۱۲: ۱ میلیون کاربر
  • ۲۰۱۱/۰۹: ۱۰ میلیون کاربر
  • ۲۰۱۲/۰۷: ۸۰ میلیون کاربر
  • ۲۰۱۳/۰۶: ۱۳۰ میلیون کاربر
  • ۲۰۱۳/۰۹: ۱۵۰ میلیون کاربر
  • ۲۰۱۴/۱۲: ۳۰۰ میلیون کاربر
  • ۲۰۱۵/۰۹: ۴۰۰ میلیون کاربر
  • ۲۰۱۶/۰۶: ۵۰۰ میلیون کاربر
  • ۲۰۱۶/۱۲: ۶۰۰ میلیون کاربر
  • ۲۰۱۷/۰۴: ۷۰۰ میلیون کاربر
  • ۲۰۱۸: ۱ میلیارد کاربر

آخرین وضعیت اینستاگرام در این آمار سال ۲۰۱۸ است و متاسفانه در آن سخنی از سال ۲۰۱۹ به میان نیامده است. اما با توجه به روند رو به رشد اینستاگرام و جهت تعداد کاربران آن می توان پیش بینی کرد که تعداد کاربران این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۱۹ میلادی بیش از یک میلیارد کاربر فعال از کل دنیا باشد. در صورتی که آمارگیری جدیدی انجام شود قطعا افزایش جدی تر کاربران این شبکه اجتماعی مخصوصا در ایران مشاهده خواهد شد.

کاربران ایرانی همچون دیگر کاربران دنیا تمایل دارند از شبکه های اجتماعی برتر نظیر فیس بوک، توییتر، یوتیوب و ... استفاده کنند و با توجه به این که شبکه های اجتماعی مذکور در کشور فیلتر شده اند بنابراین این نیاز در کاربران ایرانی وجود دارد که از یکی از این شبکه های اجتماعی بهره مند شوند.

اینستاگرام در ایران چه تعداد کاربر دارد؟

در حال حاضر تنها شبکه اجتماعی برتر که کاربران بسیاری در دنیا داشته و فیلتر نیز نمی باشد اینستاگرام است. علاوه بر این اینستاگرام از ایده ای نو در شبکه اجتماعی استفاده کرد که تا پیش از این وجود نداشته است. همین علل باعث شده کاربران ایرانی نیز همچون دیگر کاربران دنیا به اینستاگرام علاقه پیدا کرده و از آن استفاده نمایند. در کشور کاربران زیادی وجود دارند که بیشتر آنها عضو اینستاگرام می باشند. در حقیقت باید گفت درصد بالایی از کاربران ایرانی زمان اصلی خود را در اینستاگرام می گذرانند. 

اپلیکیشن اینستاگرام

طبق آماری که از اخیرا بدست آمده تعداد کاربران اینستاگرام در کشورهای مختلف مشخص شده است. طبق این آمار کشور دارنده بیشترین کاربران اینستاگرام آمریکا است که تعداد آن به ۱۲۱ میلیون کاربر می رسد. بعد از کشورهای برزیل و هند قرار دارند. اما تعداد کاربران اینستاگرامی ایران در این گزارش ۲۴ میلیون کاربر تخمین زده شده است. همچنین با بررسی آمار نصب برنامه اینستاگرام در کافه بازار مشخص می شود که این اپلیکیشن حدود ۲۰ میلیون نصب دارد. با حساب ساده مشخص می شود که حدود ۳۰ درصد ایرانی ها در اینستاگرام عضو هستند. فهرست کشورهای دارای بیشترین کاربر به شرح زیر است.

۱- ایالات متحده آمریکا (۱۱۰ میلیون)
۲- برزیل (۵۷ میلیون)
۳- اندونزی (۵۳ میلیون)
۴- هند (۵۲ میلیون)
۵- ترکیه (۳۳ میلیون)
۶- روسیه (۲۹ میلیون)
۷- ایران (۲۴ میلیون)
۸- ژاپن (۲۲ میلیون)
۹- انگلستان (۲۱ میلیون)
۱۰- مکزیک (۲۰ میلیون)

تعداد میلیونی کاربران ایرانی فعال در اینستاگرام با بررسی تعداد دنبال کننده (فالوور) های افراد مشهور ایرانی یا به اصطلاح سلبریتی ها مشخص می شود که دارای فالوور واقعی و غیرفیک هستند. با این بررسی مشخص می شود یک بازیگر معروف ایرانی بیش از ۵ میلیون فالوور دارد. بر همین اساس مشخص است که تعداد کاربران ایرانی اینستاگرام خیلی بیشتر از این مقدار است که باعث شده تعدادی از آنها فالوور یک بازیگر شوند.

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۴ از ۵ از مجموع ۵ رای)

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۱۵)

holi

این آمار سال های بعدی کم میشه الان اسنپ چت داره روز به روز محبوب تر میشه و رقابت جدی با اینستاگرام داره. احتمالا تا چند سال دیگه اسنپ چت از اینستا بزنه بالا

۴ سال پیش
rostami

در آمار جدید هند رتبه دوم شده

۴ سال پیش
مرتضی رضایی

اهمیت بی جا فالوور در ایران هم به نظرم تو این قضیه تاثیر داشته. خیلی از کاربرهای ایرانی یک پیج ساده دارند و پست ها عادی منتشر می کنند اما برای پز دادن به دیگران چند کا فالوور می خرند تا آمارشون بالا بره. از طرف دیگه اطرافیان هم نگاه به هم می کنند و هر کدوم چند کا فالوور می خرند و همینطور بازار خرید و فروش فالوور راه افتاده و به صورت کاذب اینستاگرام رو فعال کرده تو ایران

۴ سال پیش
ناصری

همه کاربر های ایرانی اینستاگرام دخترها نیستند. درسته که میگن مدلینگ درصد بالایی از اینستاگرام ایران رو دربر گرفته اما با این حال کسب و کار های زیادی هستند که در اینستاگرام فعالیت می کنند و به نظرم یک بخشی از آمار ایران مربوط به کسب و کارها هم هست.

۴ سال پیش
خشایار

در آمریکا طبیعی که کاربرهای اینستاگرام زیاد باشه چون اینستاگرام ساخت آمریکا است. توی هند هم طبیعی چون هندی ها در بخش اینترنت و دیجیتال خیلی فعال هستند. توی ایران هم به نظرم طبیعی چون ایرانی ها یک شبکه اجتماعی درست حسابی ندارند که ازش استفاده کنند. به علاوه این که دخترهای ایرانی و مدلینگ ها برای انتشار عکس هاشون نیاز به فضا دارند که اینستاگرام این فضا رو براشون فراهم کرده. به غیر از این سه کشور بقیه دیگه نمی دونم چرا آمار بالایی تو اینستا دارند

۴ سال پیش
محمد

جالب اینه که اکثر کاربرهای اینستاگرام فعال هستند این طور نیست که طرف ثبت نام کرده باشه و دیگه اکانتش رو چک نکنه. تو یه جا نوشته بود که ۵۰۰ میلیون نفر هر روز استوری اینستاگرام رو نگاه می کنند. یعنی نصف کل کاربران هر روز استوری رو نگاه می کنند

۴ سال پیش
جواد

سلام توی اینستا چطوری میشه برای دیگران پست ارسال کرد؟

۴ سال پیش
mojvarid

آمار جالبی ارائه کردید، کاربرهای اینستاگرام در کشورها روز به روز افزایش پیدا می کنه و هر روز کشورهای بیشتری درگیر این شبکه اجتماعی اعتیادآور میشن. جالب اینه که اینستاگرام تا حدودی از جنبه تفریحی خارج شده و جنبه تجاری هم پیدا کرده دیگه واقعا بدون اینستاگرام کسب و کار معنایی نداره

۴ سال پیش
ارسلان

ترکیه با ۱۷ میلیون جمعیت ۳۷ میلیون کاربر داره!!

۴ سال پیش
morievent

آمار و اطلاعات جالبیه، واقعا اینستاگرام تا این حد در زندگی ایرانی ها نفوذ کرده که دیگه بدون اینستاگرام کسب و کار ها معنایی نداره. اگر فیلترش کنند معلوم نیست چی میشه؟!

۴ سال پیش
khosro

بازم خوبه لااقل همین بیکارها دارن با کشورهای بزرگ رقابت می کنند. تو هیچ چی هم که رتبه نداشته باشیم تو کاربر تلگرام و اینستاگرام میتونیم رتبه کسب کنیم و اول باشیم. عرصه مدلینگ و لباس و کلی کسب و کار مجازی تو اینستاگرام فعال هستند و به خاطر همین ایران تونسته رتبه بالایی در کاربران اینستاگرام داشته باشه.

۴ سال پیش
کیکاووس

ماشالا تو ایران بیکار زیاد هست تفریحشون هم فقط اینستاگرامه دیگه

۴ سال پیش
niloo

نصف کاربرای اینستاگرام ایرانی ها هستند. بیشترشون هم دخترا اونم برای مدل و لباس

۴ سال پیش
dirin

شاید اینستاگرام محبوب ترین شبکه اجتماعی باشه اما پرمخاطب ترین نیست. فیس بوک با دو میلیارد کاربر رتبه اول برترین شبکه اجتماعی دنیا شده و اینستاگرام در رتبه دوم قرار دارد. تازه کاربران یوتیوب هم حدودا یک میلیارد است که ممکنه بالاتر از اینستاگرام باشه

۴ سال پیش
فدوی

همه ایرانی ها تو اینستاگرام هستند فکر می کنم ایران یکی از رتبه های بالای تعداد کاربر در اینستاگرام باشه

۴ سال پیش