دستیار صوتی گوگل صحبت های فارسی را می فهمد
موبایل

دستیار صوتی گوگل صحبت های فارسی را می فهمد

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

یکی از سرویس های جذاب و کاربردی گوگل تبدیل گفتار به نوشتار است که در دستیار صوتی گوگل (Google Now) تعبیه شده است. در زبان انگلیسی بسیاری از کاربران از آن استفاده می کنند اما جالب است بدانید که این سرویس گوگل برای کاربران فارسی زبان نیز قابل استفاده است و گوگل قابلیت تبدیل گفتار به نوشتار فارسی را نیز دارد. در ادامه چگونگی این موضوع را شرح می دهیم.

دستیار صوتی گوگل یا همان Google Now یکی از سرویس های پرطرفدار گوگل می باشد که به کاربر امکان می دهد تا درخواست خود را به این برنامه بیان کند تا نتیجه آن را دریافت نماید. یعنی کاربر با صدا درخواست خود را بیان می کند و این برنامه با اصوات کار می کند. این فناوری جالب (تبدیل صوت به متن) تا پیش از این تنها برای کاربران انگلیسی زبان وجود داشته و گوگل نیز تنها زبان انگلیسی را پشتیبانی می کرد اما بالاخره این شرکت تصمیم گرفت زبان فارسی و زبان های مختلف دیگری را به این سرویس اضافه کند تا کاربران فارسی زبان نیز بتواننند از سرویس تبدیل صوت به متن بهره مند شوند.

سرویس Google Now یا دستیار صوتی گوگل تنها سرویسی است که قابلیت تبدیل صوت فارسی به متن را پس از مدتی طولانی در خود قرار داده و زبان فارسی را به لیست زبان های خود اضافه کرد. از این پس کاربران فارسی زبان می توانند به راحتی گفتار خود را به نوشته تبدیل کنند و با بیان درخواست های خود نتیجه آن را مشاهده نمایند. این امکان در دو بخش جستجو و فرمان صوتی گوگل قابل استفاده می باشد. در بخش جستجو کاربر با بیان عبارت مورد نظر آن را در گوگل جستجو می کند. در بخش فرمان صوتی نیز کاربر باید درخواست خود را بیان کند تا Google Now آن را اجرا نماید. 

تبدیل گفتار به نوشتار با سرویس Google Now

دستیار صوتی گوگل (Google Now) همچون دیگر دستیارهای صوتی این امکان را به کاربر می دهد تا با صحبت کردن دستورات خود را از Google Now بدهد و برنامه آنها را اجرا نماید. به عنوان مثال از برنامه بخواهد تا اپلیکیشن خاصی را باز کند، تنظیمات گوشی را تغییر دهد یا دیگر دستورات که دیگر دستیارهای صوتی نیز این کارها را انجام می دهند.

اما تفاوت دستیار صوتی گوگل این است که کاربر با استفاده از Google Now می تواند به وسیله صحبت کردن عبارات عبارات مورد نظر خود را در گوگل جستجو نماید.

سرویس Google Now

اما نکته ناراحت کننده این است که این سرویس برای زبان فارسی تنها در بخش جستجوها قابل استفاده است و در بخش فرامین صوتی و عملی انجام نمی دهد. به عنوان مثال اگر شما به دستیار صوتی گوگل بگویید «برنامه ساعت را باز کن» توانایی اجرای این درخواست و باز کردن برنامه ساعد در گوشی را ندارد و به جای آن عبارت بیان شده را در گوگل جستجو می کند. متاسفانه این مشکل در زبان انگلیسی وجود ندارد و تنها برای زبان فارسی و احتمالا دیگر زبان هایی که کاربران کمی دارند وجود دارد.

 اما با این حال توانایی جستجوی در گوگل با استفاده از صحبت کردن نیز می تواند جذاب باشد و استفاده از آن برای کاربران مناسب و مفید باشد. مثال با سرویس Google Now می توان جستجوهای مورد نظر خود را با بیان آنها در گوگل انجام دهید. نکته جالب این است که این سرویس گوگل توانایی دریافت جملات طولانی را نیز دارد و اگر در صحبت شما کمی لهجه نیز وجود داشته باشد مشکلی نیست و Google Now آن را متوجه شده و به متن تبدیل می کند.

تبدیل صوت به متن در کیبورد گوگل

این سرویس در برخی دیگر از اپلیکیشن های گوگل نظیر Google Now و کیبورد گوگل نیز جای گرفته است. علاوه بر این جستجوی صوتی گوگل به زبان فارسی نیز از این سرویس استفاده می کند. شما می توانید با استفاده از امکان ورودی صوتی در این کیبورد عبارات مورد نظر خود را به فارسی بیان کنید و نوشتار فارسی آن را در پیامک ها و چت های خود مشاهده کنید. این قابلیت خیلی خوب است و با استفاده از آن می توان متون مورد نظر را به راحتی بیان کرده و نتیجه را مشاهده کنید. بدون این که خود را برای نوشتن آنها با کیبورد کوچک گوشی به سختی بی اندازید.

لازم به ذکر است جهت استفاده از تبدیل گفتار فارسی به نوشتار در Google Now لازم است پس از ورود به بخش تنظیمات برنامه در بخش مربوط به زبان، فارسی را انتخاب کنید. با انتخاب فارسی به عنوان زبان فعال دیگر امکان فارسی صحبت کردن با این سرویس گوگل فراهم خواهد شد. 

لازم به ذکر است که اخیرا خبرهایی مبنی بر جاسوسی پیام رسان Google Allo با استفاده از این سرویس یعنی تبدیل صوت به متن منتشر شده است که جا دارد در استفاده از این سرویس دقت کافی را داشته باشید.

اگر چه امکان تبدیل صوت به متن توسط سرویس تبدیل گفتار به نوشتار گوگل امکان پذیر است و از آن می توان جهت جستجو و یا نوشتن پیام ها استفاده کرد اما جا دارد گوگل بیشتر روی این موضوع کار کند تا کاربران فارسی زبان نیز بتوانند از امکانات کامل Google Now همچون دستور صوتی بهره مند شوند.

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۳.۳ از ۵ از مجموع ۱۵ رای)

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۵)

محمدحسین

یکی بم بگه دستیار چطور فارسی میشه

۲ سال پیش
پارسا

یکی به من بگه چجوری دستیار فارسی کنم

۲ سال پیش
melika

چجوری میتونم زیان فارسی و اضافه کنم به بقیه زبان ها چک کردم زبان فارسی نداره

۳ سال پیش
Shahin

برنامه خیلی خوب وعالی میباشد

۴ سال پیش
ناصر فتحی

یعنی دستورات فارسی رو اجرا میکنه یا فقط جستجوهای فارسی رو داره؟

۵ سال پیش