پشتیبانی گوگل از جستجوی صوتی به زبان فارسی
دنیای وب

پشتیبانی گوگل از جستجوی صوتی به زبان فارسی

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

یکی از سرویس های گوگل جستجوی صوتی است که به زبانهای مختلف دنیا انجام می شود. زبان فارسی نیز یکی از زبانهایی است که گوگل جستجوی صوتی آن را پشتیبانی می کنند و کاربران فارسی زبان می توانند از جستجوی صوتی گوگل با زبان فارسی استفاده کنند. این قابلیت اکنون در جستجوی گوگل قرار گفته و به صورت رسمی نیز اعلام شده است.

اگرچه پیش از این امکان جستجوی صوتی به زبان فارسی در گوگل وجود داشت اما این قابلیت به طور رسمی اعلام نشده بود و به نظر می رسید در مرحله تست و آزمایش بوده و دارای مشکلاتی در ارائه خدمات آن وجود داشت. اما اکنون دیگر این ویژگی گوگل کامل شده و به خوبی عمل می کند. گوگل نیز این قابلیت جستجو را به طور رسمی در وبلاگ خود اعلام کرده است.

گوگل ساخت جستجوی صوتی به زبان فارسی را بسیار لذت بخش دانسته و انتشار رسمی جستجوی صوتی فارسی را در بلاگ فارسی خود چنین بیان کرده است:

تایپ کردن عبارت «چلوکبابی‌های تهران» در گوگل زمان زیادی نمی‌برد، اما قطعا گفتن این عبارت از تایپ کردن آن بسیار سریع‌تر می باشد. بنابراین با جستجوی صوتی می‌توانید به راحتی عبارات مورد نظر خود را جستجو کرده و نتایج جستجو را سریع و آسان دریافت نمایید. اکنون امکان جستجوی صوتی به زبان فارسی راه اندازی شده و کار می‌کند. ما امیدواریم کاربران فارسی زبان از جستجوی صوتی فارسی لذت ببرند.

سرویس جستجوی صوتی فارسی گوگل

در خصوص قابلیت های صوتی گوگل؛ دو قابلیت جستجوی صوتی و اجرای دستورات صوتی برای کاربران فارسی زبان بسیار اهمیت دارد که تا پیش از این امکان استفاده از این دو ویژگی برای کاربران فارسی زبان فراهم نبود. اما اکنون امکان جستجوی صوتی در گوگل به زبان فارسی فراهم شده است و پس از آن نوبت فراهم شدن امکان اجرای دستورات صوتی به زبان فارسی می باشد.

جستجوی صوتی فارسی گوگل

روش فعال کردن جستجوی صوتی Google احتمالا در دستگاه های مختلف متفاوت باشد اما به طور کلی این قابلیت با نماد میکروفون در کنار جستجوی گوگل مشخص می شود. در صفحه گوگل (گوشی یا رایانه) یا در ابزارک جستجوی گوگل در گوشی های اندرویدی در کنار قسمت جستجو که عبارت مورد نظر را در آن تایپ می کنید یک علامت میکروفون وجود دارد که با انتخاب آن جستجوی صوتی فعال می شود.

روش فعال کردن جستجوی صوتی گوگل

اگر از گوشی اندرویدی استفاده می کنید و علامت میکروفون در جستجوی Google وجود ندارد به ناچار باید برنامه Voice Search را از گوگل پلی دانلود کنید. پس از آن می توانید جهت جستجو در گوگل عبارت مورد نظر را بیان کنید تا پس از تبدیل صوت به نوشتار فارسی در گوگل جستجو شود.

طبق نظر گوگل یکی از چالش های جستجوی صوتی به زبان فارسی اعداد است زیرا تفاوتی در بیان اعداد فارسی و لاتین در زبان فارسی وجود ندارد. البته در نوشتن این اعداد نیز برخی کاربران از اعداد انگلیسی استفاده می‌کنند. به هر حال تشخیص این دو دسته از اعداد یکی از پیچیدگی‌های جدیدی جستجوی صوتی در زبان فارسی می باشد.

در جستجوی صوتی گوگل هرچه تعداد استفاده کاربران و جستجوهای صوتی انجام شده بیشتر باشد این سرویس پیشرفت کرده و دقیق‌تر خواهد شد. دقیقا شبیه پیش بینی ترافیک در Google Map. علت این است که افزایش تعداد جستجوها برابر است با آشنایی این سرویس با انواع مختلف گفتارها و گویش ها که این موضوع می تواند درک سیستم را افزایش داده و نتیجه و عملکرد سرویس را بهبود بخشد. 

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۳.۱ از ۵ از مجموع ۸ رای)

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۲)

شیخی

برای دانلود جستجوی صوتی گوگل باید چکار کنیم؟ چه برنامه ای باید دانلود بشه؟

۲ سال پیش
محمد رضا

زبان دستیار گوشیم فارسی
باشد

۳ سال پیش