جاسوسی پیام رسان Google Allo از کاربران
شبکه و امنیت

جاسوسی پیام رسان Google Allo از کاربران

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

حدود دو سال پیش شرکت گوگل پیام رسان الو Allo را راه اندازی کرد تا بتواند جای خود را در میان پیام رسان های معروف باز کند. در همان ابتدا صحبت هایی در مورد جاسوسی اپلیکیشن Google Allo در تلفن های همراه و سیستم کاربر مطرح بود و برخی خود شاهد این مدعا بودند. برخی کاربران نظر داشند که اپلیکیشن این پیام رسان داده های کاربران را سرقت می کند و از آنها برای کار خود استفاده می کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پس از راه اندازی پیام رسان گوگل الو مشخص شده که این اپلیکیشن بدون اطلاعات کاربر اطلاعات وی را برداشت می کند و جستجوهای قبلی آنها در گوگل را با سایر دوستانشان به اشتراک میگذارد. موضوع سرقت اطلاعات توسط الو زمانی مشخص شد که یکی از کاربران این پیام رسان در حال چت با یکی از دوستانش بود. و وقتی از دستیار صوتی گوگل در خواست درخواستی می کند، گوگل به جای پاسخ به درخواست وی لینک هواداران هری پاتر را برای وی معرفی می کند. در حالی که این کاربر چنین چیزی را درخواست نکرده بود. 

افشای اطلاعات کاربران توسط گوگل الو

این کاربر می گوید خیلی تعجب کردیم که دستیار صوتی گوگل چرا چنین اشتباهی انجام داده اما بعد متوجه شدیم که دوستم چند روز پیش در مورد هری پاتر در گوگل جستجو کرده بود و هری پاتر در تاریخچه جستجوهای او در گوگل ثبت شده بود و به همین دلیل دستیار صوتی Assistant بدون اینکه از ما اجازه بگیرد از آن استفاده کرده و آن را وارد گفتگوهای ما کرده بود.

اپلیکیشن گوگل الو

اما مشکل تنها این موضوع نیست و مشکلات دیگری نیز در این پیام رسان گوگلی وجود دارد. زمانی که این کاربر از دستیار صوتی Assistant پرسید "شغل من چیست؟" این نرم افزار آدرس محل کار قبلی این کاربر را در تصویر گوگل مپ به اشتراک گذاشت. این کاربر چون قبلا آدرس محل کار خود را در تنظیمات گوگل مپ وارد کرده بود گوگل Assistant به راحتی آن را نشان داد بدون اینکه از کاربر اجازه نمایش آن را بگیرد.

نظر گوگل در مورد جمع آوری اطلاعات توسط Google Allo

در پاسخ شرکت گوگل به این مشکل پیام رسان این است که ما از این عملکرد دستیار صوتی در چت های گروهی اطلاع نداشتیم و تلاش می کنیم که پس از بررسی موضوع آن را رفع کنیم. مطمئن باشید پس از بررسی مشکل و پیدا کردن این حفره به حل آن خواهیم پرداخت. از این کاربر نیز به خاطر گزارش این مشکل سپاسگزاریم.

نظر شرکت سازنده (گوگل) این است که جمع آوری اطلاعات توسط این پیام رسان کارایی آن را بهتر می کند و عملکرد بهتری به کاربران می دهد. هر چقدر اطلاعات جمع آوری شده بیشتر و بهتر باشد، ارائه پیشنهادات و سرویس های نیز بهتر و بیشتری خواهد بود و در نتیجه رضایت کاربران را به همراه خواهد داشت. اما کاربران نظر دیگری دارند. آنها معتقدند گوگل با جمع آوری اطلاعات خصوصی، آنها را در معرض خطر جاسوسی از سوی دولت و هکرها قرار میدهد.

Google allo

با توجه به این که شعار تمام سرویس های اینترنتی مخصوصا گوگل حفظ حریم خصوصی می باشد انتظار میرود این شرکت قبل از به اشتراک گذاری اطلاعات کاربران در پیام رسان Allo به آنها اطلاع دهد تا اطلاعات کاربران این چنین در چت های گروهی فاش نشود. البته ماجرای جمع آوری اطلاعات و جاسوسی این پیام رسان هنگام راه اندازی نیز توسط دیده بان های امنیت سایبری به کاربران گوشزد شده بود و برخی از همان ابتدا در خصوص جاسوسی گوگل و اپلیکیشن Allo به کاربران هشدار داده بودند.

با توجه به همین خط مشی های گوگل و افشای اطلاعات کاربران و برخی دلایل دیگر Google Allo نتوانست خود را در بین پیام رسان های معروف و پراستفاده در دنیا قرار دهد و همین بی رغبتی کاربران نسبت به آن باعث شد شرکت گوگل تصمیم به تعطیل شدن پیام رسان الو بگیرد. بنابراین به زودی این پیام رسان جاسوس تعطیل خواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۳ از ۵ از مجموع ۱ رای)

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۰)