تفاوت ADSL و VDSL و فیبر نوری در چیست؟
شبکه و امنیت

تفاوت ADSL و VDSL و فیبر نوری در چیست؟

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

چند نوع اینترنت پرسرعت وجود دارد که ADSL، VDSL و فیبر نوری سه مورد از آنها می باشند که هر یک ویژگی هایی دارند و در این میان با یکدیگر شباهت ها و تفاوت هایی نیز دارند. به طور کلی باید گفت که هر سه نوع اینترنت پرسرعت هستند اما در جزئیات با یکدگیر تفاوتهایی دارند. عمده ترین تفاوت این سه سرعت و پهنای باند می باشد که در ادامه آن را شرح خواهیم داد.

تکنولوژی ADSL و VDSL دو تکنولوژی و فناوری دردسترس و مقرون به صرفه برای دسترسی به اینترنت می باشند که بیشترین کاربرد را در روشهای دسترسی به اینترنت در دنیا به خود اختصاص داده اند. نیاز اتصال به شبکه جهانی اینترنت با سرعت بالا و به صورت پرسرعت همیشه مورد تقاضای کاربران بوده است که عامل آن کاهش زمان اتلافی برای کاربر، افزایش سرعت استفاده از اینترنت، افزایش کیفیت فایل های وب و رسانه و ... می باشد. در ابتدا فناوری ADSL راه اندازی شده اما پس از آن VDSL بکار گرفته شد. بنابراین VDSL سرعت بالاتری نسبت به ADSL دارد و تکنولوژی آن جدیدتر می باشد. در ادامه قصد داریم ابتدا هر یک از تکنولوژی های اینترنت پرسرعت را بیان کنیم و بعد از آن به بیان تفاوتهای آنها بپردازم.

ADSL چیست؟

قطعا همه عبارت ADSL را شنیده اید که مخفف Asymmetric Digital Subscriber Line به معنی «خط مشترک دیجیتال نامتقارن» می باشد. فناوری ADSL شامل یک خط مخابرات است که در تمام خانه ها و ساختمان ها وجود دارد و از آن برای تماس تلفنی استفاده می‌شود که در اینجا به عنوان خط مشترک عمل می کند. از این خط هم برای ارتباط تلفنی و هم ارتباط اینترنتی استفاده می شود. خط مذکور دارای یک جفت سیم مسی است که سیگنال های صوتی را به انتهای دیگر کابل تلفن انتقال می دهد. با توجه به این که این کابل تلفن ظرفیتی فوق تماس تلفنی دارد از آن جهت برای انتقال داده‌های اینترنتی نیز استفاده می‌شود. 

اینترنت پرسرعت ADSL

با توجه به این که ADSL نسل اول اینترنت پرسرعت می باشد که همه گیر شده است لذا اتصال آن نیز مقرون به صرفه بوده و ارزان‌تر از سایر اتصالات می باشد. البته این مورد تاحدودی ناشی از این است که در ADSL نیازی به نصب یک کابل جداگانه نیست و همان سیم تلفن موجود را می‌توان برای اتصال به اینترنت و همچنین ارتباطات تلفنی استفاده کرد. بدون این که تداخلی بین این دو بوجود آید. لازم به ذکر است که با توجه به فراگیر شدن این تکنولوژی نسل دوم آن با عنوان ADSL2 و بعد از آن +ADSL2 راه اندازی شده که سرعتی بالاتر از نسل اول آن دارد. 

مشکل اصلی اینترنت ADSL این است که سرعت آن با فاصله از مرکز تلفن رابطه عکس دارد و هر چه فاصله از مرکز تلفن بیشتر شود سرعت اینترنت کاهش پیدا می کند و کیفیت آن نیز کم می شود. اصلی ترین مشکل ADSL را می توان این مورد ذکر کرد. به همین دلیل در بسیاری از مناطق شاهد ارائه اینترنت بی کیفیت یا با سرعت پایین هستیم که علت آن فاصله زیاد از مرکز می باشد.

VDSL چیست؟

اینترنت VDSL مخفف عبارت Very-high-bit-rate DigitalSubscriber Line به معنی «خط‌ مشترک دیجیتال با سرعت بسیار بالا» می‌باشد که نوع دیگر اینترنت پرسرعت می باشد. این تکنولوژی همچون تکنولوژی ADSL از یک خط مشترک (خط تلفن) برای انتقال سیگنال های اینترنتی استفاده می‌کند که طبعا تداخلی با تماس های تلفنی نیز ندارد و خط را اشغال نمی کند. باید گفت که VDSL تجربه کاری و عملکرد بهتری به کاربران اینترنت ارائه می‌دهد و رضایت کاربران از این اینترنت نسبت به ADSL بالاتر می باشد.

اینترنت VDSL

اتصال کاربر به VDSL با نصب یک واسط‌ نوری در نزدیکی محل سکونت مشترک ارائه می‌شود. این واسط نصب شده با استفاده از کابل فیبرنوری به خدمات دهنده اینترنت (ISP) متصل است. در VDSL امکان بهره مندی از سرعت مناسب در فاصله های زیر هزار متر از مرکز تلفن فراهم است اما در نسل جدید VDSL به نام VDSL2 به کاربران امکان اتصال به شبکه با سرعت مناسب در فاصله ۱ تا ۲ کیلومتری از محل سوئیچ‌های VDSL را داده است.

البته باید گفت که این تکنولوژی هنوز رونق زیادی نگرفته و تنها برخی از سرویس دهنده های اینترنتی آن را به مشترکین ارائه می دهند. اگر چه سرعت بالاترین نسبت به ADSL دارد اما این سرعت خیلی هم بیشتر نمی باشد و به نظر می رسد شرکت های خدمات اینترنتی به فکر تکنولوژی بهتری نسبت به VDSL هستند که در ادامه آن را ذکر خواهیم کرد.

فیبر نوری (FTTX) چیست؟

یکی از جدیدترین و بروزترین اینترنت های ثابت در دنیا است که سرعت آن نسبت به ADSL و VDSL قابل مقایسه نیست. اینترنت FTTX یا همان فیبر نوری به جای استفاده از کابل مسی مخابرات از کابل های فیبر نوری بهره می گیرد و همین باعث شده سرعت بسیار بالاتری نسبت به دو نوع دیگر اینترنت یعنی ADSL و VDSL داشته باشد.

اینترنت فیبر نوری

در این نوع کابل ها (کابل فیبر نوری) از سیگنال های نوری جهت انتقال اطلاعات استفاده می کنند و با توجه به سرعت بالای نور فاصله کاربر از مرکز مخابرات تاثیری در سرعت اینترنت ندارد و کیفیت و سرعت اینترنت ارائه شده در هر فاصله ای از سرویس دهنده اینترنت ثابت و یکسان می باشد. با توجه به نکات مذکور سرعت دانلود فیبر نوری حدود یک گیگابیت بر ثانیه می باشد که نسبت به دو نوع دیگر اصلا قابل مقایسه نمی باشد. اما باید توجه داشت که این تکنولوژی هنوز به صورت عمومی برای مشترکین قابل استفاده نمی باشد.

چه تفاوتی بین ADSL و VDSL و فیبر نوری وجود دارد؟

چند تفاوت بین VDSL و ADSL و فیبر نوری وجود دارد که اصلی ترین آنها را ذکر خواهیم کرد. تفاوت اصلی میان انواع فناوری های اینترنت پرسرعت پهنای باند و سرعت است. با توجه به این که VDSL تکنولوژی جدیدترین نسبت به ADSL می باشد بنابراین سرعت بالاتری را نیز ارائه می دهد به طوری که سرعت دانلود در VDSL تا ۱۰۰ مگابیت در ثانیه و سرعت آپلود آن تا ۲۲ مگابیت در ثانیه می رسد. درحالی‌که سرعت اینترنت ارائه شده توسط ADSL حداکثر ۲۴ مگابیت در ثانیه می باشد و سرعت آپلود آن نیز از این پایین تر است. در خصوص فیبر نوری باید گفت که سرعت آن ده برابر VDSL بوده و به یک گیگابیت در ثانیه می رسد.

با بکارگیری تکنولوژی VDSL به راحتی می‌توانید از برنامه‌هایی که پهنای‌باند بالایی احتیاج دارند استفاد کنید. برنامه هایی نظیر اسکایپ و یا برنامه های ویدئو کنفرانس به راحتی و بدون قطع و وصل با این تکنولوژی قابل اجرا هستند. قدرت سیگنال ADSL و VDSL با افزایش فاصله از مرکز مخابرات کاهش پیدا می‌کند. اما VDSL قدرت سیگنال با سرعت بالاتری نسبت به ADSL دارد. این مورد نظر به وسیله فیبر نوری به آسانی قابل انجام است و کیفیت بالاتری نسبه به دو نوع دیگر دارد.

تفاوت اینترنت ADSL و VDSL

به طور کلی از لحاظ راه‌اندازی آن اختلاف قیمت فاحشی بین ADSL و VDSL وجود ندارد. اما با توجه به این که سرویس VDSL جدید تر است و تعداد خدمات دهندگان آن نیز کمتر می باشد احتمال دارد برخی از ISP ها مبالغ بیشتری را از مشترکان جهت ارائه سرویس VDSL دریافت نمایند. اما در خصوص فیبر نوری باید گفت که این تکنولوژی هنوز به صورت عمومی در اختیار کاربران قرار نمی گیرد و اگر هم باید با قیمت های بسیار بالاتر ارائه خواهد شد.

تکنولوژی ADSL در مقایسه با VDSL‌، رونق بیشتری دارد و به همین دلیل به طور گسترده و به راحتی قابل استفاده می باشد و در دسترس همگان است. در حالی که VDSL چنین نیست و هنوز رونق زیادی نگرفته است. شاید علت اصلی آن محدود بودن سرعت کابل های مخابراتی باشد زیرا در بعضی مناطق همین سرعت ۸ مگابیت مربوط به ADSL نیز به دلیل پایین بودن کیفیت شبکه قابل استفاده نمی باشد. اما راه اندازی زیرساخت های فیبر نوری و ارائه آن به مشترکین می توان شاهد افزایش چند برابری سرعت اینترنت باشیم تا کاربران بدون مشکل از آن استفاده کنند.

منبع: سایت پلیس فتا

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۰)