بهترین فلش مموری‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟
سخت افزار

بهترین فلش مموری‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

یکی از قطعات جانبی رایانه ای که امروزه استفاده فراوانی نیز دارد، فلش مموری است. استفاده از فلش مموری در این روزها بسیار افزایش یافته و هر کسی برای خود حداقل یک فلش اختصاصی دارد. فلش را می توان جزء اساسی ترین قطعات جانبی رایانه در بخش نگهداری اطلاعات دانست. شما با استفاده از این دستگاه کوچک می توانید حجم بالایی از اطلاعات را ذخیره سازی کرده و با خود جابجا نمایید. این وسیله کوچک اکنون طرفداران زیادی دارد.

زمانی استفاده از فلاپی، سی دی و DVD رایج بود و برای جابجایی فایل معمولا از این وسایل ذخیره سازی استفاده می شد. در آن زمان برای انتقال فایل از یک رایانه به رایانه دیگر باید اطلاعات را در فلاپی یا سی دی که حجم بسیار محدودی داشتند ذخیره می کردیم تا بتوان فایل ها را به رایانه دیگر منتقل کرد. اما پیشرفت تکنولوژی و ورود فناوری های دیجیتال جدید به بازار باعث شد فلاپی و سی دی به کلی از بازار حذف شود و استفاده از دی وی دی تا حد زیادی کاهش پیدا کند. تکنولوژی های جدید در این حوزه فلش مموری، رم و هاردهای اکسترنال را ایجاد کرد و پس از آن نیز کیفیت و حجم آنها را افزایش داد.

این اتفاق باعث شده دیگر افراد بریا جابجایی فایل های خود از رم، فلش مموری یا هارد اکسترنال استفاده کنند که پرکاربردترین آنها فلش است. استفاده فراوان از فلش باعث شده افراد بسیاری به دنبال خرید فلش باشند. اما ندانند که کدام مدل فلش برای آنها مناسب است و چه حجمی باید داشته باشد. به همین خیلی از افراد می خواهند بدانند که بهترین برندهای فلش کدام است و کدام مدل های فلش موجود در بازار بهترین است. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید پس باید به مولفه های مهم در خرید فلش توجه کنید. 

مولفه های مهم جهت خرید فلش

برای خرید فلش مولفه های مختلفی وجود دارد که باید هنگام انتخاب فلش به آنها توجه داشت. به طور کلی انواع مختلفی از فلش وجود دارد که قابلیت های مختلفی در آنها تعبیه شده است. مدل های وایرلسی فلس، فلش ضدآب، فلش مموری های ضد ضربه و نمونه های مینی انواع مختلفی از فلش مموری هستند که به دنبال پیشرفت تکنولوژی تولید شده اند. اما هر یک از این فلش ها ویژگی هایی دارد که ممکن است برای شما مفید یا غیرمفید باشد. پس هنگام خرید باید بدانید که از فلش خود چه انتظاری دارید و بنابر انتظار خود فلش مورد نظر را انتخاب کنید.

بهترین مدل فلش مموری

فارغ از قابلیت های جانبی تعبیه شده در برخی فلش ها، چند مولفه عمومی نیز وجود دارد. کیفیت سخت افزاری، سرعت اتصال، سرعت تبادل اطلاعات و حافظه ذخیره سازی مولفه هایی هستند که در همه فلش ها وجود دارند؛ اما مقدار آنها در هر فلشی با دیگری متفاوت است. بهبود هر یک از این مولفه ها در یک حافظه جانبی باعث می شود آن فلش به بهترین فلش مموری تبدیل شود. در ادامه در خصوص هر یک از مولفه ها توضیحاتی ارائه شده است.

- کیفیت سخت افزاری
می توان گفت که مهم ترین مولفه جهت انتخاب یک قطعه سخت افزاری، کیفیت آن می باشد. کیفیت سخت افزاری قطعات رایانه اهمیت بسیار بالایی دارد. در مورد فلش هم به همین صورت است. فلشی که قصد خرید آن را دارید باید کیفیت داشته باشد و توسط برندهای معروف و باکیفیت تولید شده باشند. در غیر اینصورت ممکن است حافظه جانبی شما پس از مدتی بسوزد و به کلی از کار بی‌افتد و همه اطلاعات داخل خود را از بین ببرد. برندهای سن‌دیسک (SanDisk)، سیلیکون پاور (Silicon Power) و ADATA جزء بهترین مارک های فلش هستند که محصولات تولیدی آنها از کیفیت بالایی برخوردار است و تا چند سال به خوبی برای شما کار می کند. در مورد برندهای خوب فلش در ادامه بحث شده است.

- سرعت و کیفیت اتصال
استفاده از فلش تنها با اتصال آن به دستگاه ممکن می شود. اگر مشکلی در اتصال آن به رایانه وجود داشته باشد، به عنوان یک نقطه ضعف به حساب می آید. فلش خوب باید علاوه بر این که به سرعت به رایانه متصل می شود، کیفیت اتصال هم خوب و بدون قطعی باشد. برخی از برندهای حافظه جانبی هستند که به برخی رایانه ها متصل نمی شوند و یا به سختی و با نصب درایور متصل می شوند که در نهایت برای کاربر مشکل ایجاد می کنند. اما مدل های باکیفیت فلش در همه دستگاه های رایانه ای بدون مشکل قابل اتصال و خواندن هستند و سرعت اتصال آنها نیز بالا می باشد.

- سرعت تبادل اطلاعات
یک مولفه مهم دیگر در مورد فلش ها، سرعت تبادل اطلاعات است. با توجه به این که حجم فایل ها افزایش یافته است، نیاز است که سرعت انتقال این اطلاعات هم بیشتر شود و کاربر از این جهت دچار مشکل نشود. پیشرفت تکنولوژی همانطور که حجم فایل های را افزایش داده، سرعت رایانه ها را نیز افزایش داده است. اما سرعت بالای رایانه زمانی برای انتقال فایل ها به فلش مفید است که سرعت اتصال و تبادل اطلاعات هم بالا باشد.

سرعت تبادل داده ها در فلش ها و به طور کلی همه دستگاه های دارای درگاه USB به نسخه یو اس بی مورد استفاده مربوط می شود. مدل های قدیمی فلش از نسخه USB 2.0 استفاده می کردند که سرعت آن نسبتا پایین بود. اما مدل های جدید فلش از نسخه USB 3.0 استفاده می کنند که سرعت تبادل داده ها در آن بسیار افزایش یافته است. پس اگر می خواهید فلش بخرید توجه کنید که از قابلیت USB 3.0 پشتیبانی کند.

- حافظه ذخیره سازی
حافظه فلش هم مولفه مهمی است که اکثر کاربران هنگام خرید به آن توجه می کنند. در حال حاضر حجم های فلش موجود در بازار ۸ گیگابایت، ۱۶ گیگابایت و ۳۲ گیگابایت است که البته حجم های کمتر و بیشتر از این هم در بازار وجود دارد. هر چه حجم های بالاتری از این محصول وارد بازار می شود، تمایل کاربران به خرید حجم های بالاتر نیز بیشتر می شود.

انواع برندهای فلش

به طوری که اکنون فلش هایی با حجم ۵۱۲ گیگابایت در بازار وجود دارد که هر کدام همچون یک هارد دیسک فضای ذخیره سازی دارند. انتخاب حجم فلش به نیاز شما بستگی دارد. اگر قصد جابجایی فایل های سبک را دارید، فلش های ۴ یا ۸ گیگ برای شما مناسب است. اما در صورتی که با فایل های سنگین و حجم بالا سر و کار دارید، بهتر است مدل های با حجم بالا را بخرید.

معروف‌ترین برندهای فلش مموری

همانطور که پیش تر ذکر شد برند فلش اهمیت فراوانی در کیفیت محصول دارد. برندهای معروف این حوزه محصولات باکیفیتی تولید می کنند می توان تا چند سال از آنها استفاده کرد؛ بدون این که مشکلی برای آن بوجود آید. هنگام خرید فلش هم باید به برند آن توجه کرد تا هم محصول باکیفیتی خریداری شود و هم از مشکلات بعدی همچون از دست رفتن اطلاعات جلوگیری شود. در ادامه فهرست بهترین مارک های فلش ذکر شده است.

  • سن دیسک (SanDisk)
  • سیلیکون پاور (Silicon-Power)
  • ایکس-انرژی (x-Energy)
  • ای دیتا (ADATA)
  • ویکومن (Viccoman)
  • اپیسر (Apacer)
  • اچ‌پی (HP)
  • کینگ استار (King Star)
  • کینگستون (Kingston)
  • فیلیپس (Philips)
  • توشیبا (Toshiba)
  • سونی (Sony)
  • هوکو (Hoco)
  • ترنسند (Transcend)
  • پتریوت Patriot
  • لکسار Lexar

پس اگر این بار خواستید فلش مموری بخرید به نکات فوق و برندهای مشهور آن توجه کنید تا بتوانید بهترین و مناسب ترین فلش را برای خود بخرید. زمانی که مدل مناسب را انتخاب کردید، پیش از خرید قیمت آن فلش را در فروشگاه های آنلاین مختلف بررسی کنید و فروشگاه دارای مناسب ترین قیمت را برای خرید انتخاب کنید. اگر هم در مورد هر یک از مدل های فلش نظر یا تجربه ای دارید، آن را در بخش نظرات برای ما و دیگر کاربران بنویسید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۱)

لارک

مارک PNY که اصلا خوب نیست من یکی خریده بودم گارانتی ۵ ساله داشت. سر ۵ سال یهو سوخت

۴ سال پیش