کشورهای دارای بیشترین آمار فیلترینگ کدامند؟
دنیای وب

کشورهای دارای بیشترین آمار فیلترینگ کدامند؟

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

اینترنت و شبکه های اجتماعی در کشورهای مختلف دنیا دارای قوانین و مقرراتی است که این مورد در برخی کشورها بسیار سخت‌گیرانه می باشد؛ به طوری که در نهایت باعث می شود بسیاری از وب‌سایت‌ها، پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی مسدود شده و آمار فیلترینگ آن کشور بسیار بالا برود. اخیرا گزارشی منتشر شده که در آن کشورهای دارای بالاترین آمار فیلترینگ در دنیا مشخص شده است که در ادامه آن را ذکر کرده ایم.

اخیرا موسسه تحقیقاتی اوپن نت اینیشیتیو (OpenNet Initiative) گزارشی منتشر کرده است که در آن وضعیت فیلترینگ در کشورهای مختلف دنیا بررسی شده است. طی این بررسی ها مشخص شده اعمال فیلترینگ‌ در کشورهای مختلف دنیا ناشی از مسائل سیاسی، فرهنگی، آسیب‌های اجتماعی، موضوعات اقتصادی و موارد امنیتی بوده است که همه این موارد در نهایت منجر به این شده است که مقامات مسئول در دولت ها تصمیم بگیرند که آیا ادامه فعالیت آزادانه یک سایت یا شبکه اجتماعی برای منافع عمومی کشور فایده دارد یا این که مضر می باشد. در این صورت است که شبکه سانسور یا فیلتر می شود.  

بسیاری از ایرانی ها تصور می کنند که سانسور اینترنت یا همان فیلترینگ تنها مختص ایران است و دیگر کشورها نه تنها دسترسی کاربران به اینترنت را مسدود نمی کنند بلکه آزادی کامل در خصوص استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی نیز دارند، درحالیکه چنین نیست. می توان گفت که فیلترینگ و سانسور اینترنت تقریبا در تمام کشورهای دنیا وجود دارد و هر دولتی مواردی را که مخالف حکومت و کشور خود بوده و برای مردم آن کشور مضر باشد را سانسور می کند.

فیلترینگ اینترنت

وضعیت فیلترینگ در کشورهای مختلف دنیا

تنها تفاوت کشورها در فیلترینگ اینترنت در میزان آن می باشد که این مورد در کشورهای مختلف متفاوت است. برخی کشورها کمترین میزان فیلترینگ را داشته و به نوعی بیشترین آزادی اینترنت را دارند. در عین حال برخی کشورهای دیگر بالاترین آمار سانسور را دارند و به نوعی بیشترین فیلترینگ دنیا را به خود اختصاص داده اند. کشورهای موجود در فهرست زیر به ترتیب بیشترین سانسور را دارند که متشکل از شدت و تعداد دفعات فیلترینگ می باشد.

  • سوریه
  • چین
  • کوبا
  • اتیوپی
  • ازبکستان
  • عربستان سعودی
  • روسیه

در کنار کشورهای دارای بیشترین فیلتر و سانسور اینترنت، کشورهایی نیز وجود دارند که کمترین فیلتر و سانسور را دارند. کشورهایی که از این حیث آزادانه‌ترین کشورها دنیا در اینترنت و فضای مجازی می باشند. فهرست این کشور به شرح زیر می باشد.

  • ایسلند
  • استونی
  • کانادا
  • سترالیا
  • آلمان
  • ایالات متحده آمریکا

طبق نظرسنجی‌های انجام شده، بالغ بر ۸۳ درصد شهروندان این کشورها نظر دارند که استفاده آزادانه از اینترنت و فضای مجازی و دسترسی بدون محدودیت به شبکه‌های اجتماعی جزو حقوق بشر می باشد که باید تمامی جوامع و کشورها رعایت شود. این نظر از جهاتی می تواند صحیح باشد؛ اما باید توجه داشت که فضای مجازی نیز همچون فضای حقیقی دارای قوانینی است که باید این قوانین نیز رعایت شود.

فیلترینگ در ایران

رتبه ایران در فیلترینگ

گرچه نام ایران در فهرست کشورهای دارای بیشترین فیلترینگ که در بالا ذکر شد قرار نداشت، اما همچنان برخی افراد تصور دارند که ایران بیشترین فیلترینگ دنیا را دارد و به نوعی دشمن اینترنت می باشد. البته فیلتر شدن وب سایت های مختلف و در کنار آن مسدود شدن برخی شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک، توییتر، یوتیوب، تلگرام و ... برای بسیاری از کاربران ناراحت کننده می باشد و می تواند در ایجاد این تصور موثر باشد. اما باید توجه داشت که سهم بالایی از موارد فیلترینگ کشور را محتوای غیراخلاقی (محتوای بزرگسالان) تشکیل می دهد. در مورد شبکه های اجتماعی فیلتر شده نیز باید گفت که هر کدام در برهه از زمان برای کشور مشکل ساز شده و حادثه آفرین شدند. 

فضای مجازی نیز همچون فضای واقعی دارای قوانین خاص خود می باشد که یکی از قوانین فضای مجازی در کشورهای مختلف سانسور و فیلتر است. این قوانین متاثر از موضوعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و ... می باشد که در هر کشوری با دیگر کشورها متفاوت است. خواه چین و روسیه باشد، خواه سوریه و ازبکستان. در مورد ایران نیز وضعیت به همین صورت است و بخش اعظمی سانسورهای کشور ناشی از موارد مذهبی و فرهنگی می باشد.

در پایان لازم به ذکر است که فیلترینگ، فیلترینگ اینترنت و یا سانسور اینترنت عبارت است از محدود کردن دسترسی کاربران به وب سایت یا خدمات اینترنتی می باشد که از نظر مسئولین فرهنگی و سیاسی کشورها برای مصرف عموم مردم مناسب نمی باشد. اِعمال فیلترینگ یا فیلتر کردن معمولا به وسیلهٔ ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی یا ISP انجام می‌شود؛ اما تعیین مورد و سیاست فیلترینگ در اختیار حکومت می باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۰)