رتبه الکسا چیست و چقدر اهمیت دارد؟
سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

رتبه الکسا چیست و چقدر اهمیت دارد؟

اگر با فضای وب و اینترنت کار کرده باشید حتما نام الکسا (Alexa) و رتبه بندی الکسا را شنیده‌اید و احتمالا این سوال برای شما بوجود آمده باشد که رتبه بندی الکسا چیست و چه کاربردی دارد؟ یا این که اصلا الکسا چطور وب سایت ها را رتبه بندی می کند. برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید و این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

همیشه افراد تمایل دارند چیزهای مختلف را رتبه بندی نمایند و این رتبه بندی با مولفه های مختلفی انجام می شود. در فضای اینترنت و وب نیز رتبه بندی های مختلفی برای سایت های وجود دارد که یکی از آنها رتبه بندی بر اساس بازدید وب سایت می باشد. به این معنی که سایت های اینترنتی را بر اساس تعداد بازدیدکننده رتبه بندی می کنند و سایت هایی که بیشترین بازدیدکننده را داشته باشند رتبه بهتری دریافت می کنند.

بر همین اساس رتبه بندی الکسا راه اندازی شد تا وب سایت های اینترنتی را بر اساس تعداد بازدید و مولفه های دیگر رتبه کند و برای هر سایت بر اساس مولفه های مورد نظر رتبه ای در نظر بگیرد. سرویس الکسا یا رتبه بندی الکسا توسط سایت الکسا به آدرس Alexa.com ارائه می شود که این سایت نیز زیرمجموعه شرکت تجاری و فروشگاهی آمازون می باشد.

الکسا (Alexa) چیست؟

همانطور که قبلا ذکر شد الکسا یک سرویس رنکینگ (Rankign) و رتبه بندی سایت ها می باشد که زیر نظر شرکت فروشگاهی آمازون است. سرویس الکسا اطلاعات وب سایت ها را در سایت اختصاصی خود به آدرس www.alexa.com منتشر می کند و کاربران می تواند اطلاعات رتبه بندی سایت خود را در این سایت مشاهده نمایند. الکسا (Alexa) ابتدا در سال ۱۹۹۶ میلادی شروع به کار کرد و در ابتدا وب سایت های اندکی را تحت پوشش خود قرار داد. اما روز به روز فعالیت خود را گسترش دارد و توانست تعداد زیادی از سایت ها را تحت پوشش خود قرار داده و آنها را رتبه بندی نماید.

در این سایت اطلاعات کلی سایت نظیر رتبه جهانی سایت، رتبه کشوری سایت (در صورتی که سایت بازدید بالایی از یک کشور داشته باشد)، اوج بار و زمانی که سایت بیشترین بازدید را دارد، بک لینک های ثبت شده برای سایت، نمودار رتبه سایت، بازدید ورودی از موتورهای جستجو، سایت های مرتبط و رقیب، میانگین حضور کاربران در سایت و ... در اختیار کاربران قرار می گیرد.

رتبه بندی الکسا

این اطلاعات کلی سایت می باشد که به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می گیرد. در صورت نیاز به اطلاعات دقیق تر کاربران می توانند در ازای پرداخت هزینه به سرویس الکسا اطلاعات دقیق تری دریافت کنند. سرویس Alexa برای رتبه بندی سایت ها از روشهای خاص آماری و محاسباتی استفاده می کند تا در نهایت سایت های فعال در اینترنت را رتبه بندی نماید. لازم به ذکر است که در رتبه بندی الکسا هرچه رتبه سایت به یک نزدیکتر باشد بهتر می باشد. 

رتبه بندی کشوری الکسا

یکی از امکانات جالب سرویس Alexa رتبه بندی کشوری است. اگر یک سایت از یک کشوری بازدید زیادی داشته باشد الکسا رتبه بندی جداگانه ای برای سایت مورد نظر در آن کشور در نظر می گیرد. به عنوان مثال برای سایت های ایرانی که عمده بازدیدشان از ایران و با IP های ایرانی می باشد علاوه بر رتبه بندی جهانی رتبه بندی دیگر با عنوان رتبه بندی کشوری در نظر می گیرد.

در این رتبه بندی رتبه سایت در بین سایت های ایرانی نیز سنجیده می شود. همین رتبه بندی کشوری باعث شده بسیاری از کاربران ایرانی مبنای ارزش و اعتبار سایت را رتبه الکسای آن بدانند و بر این اساس تصمیم گیری نمایند. اما باید توجه داشت که این حد از دقت و توجه به رتبه بندی های الکسا صحیح نیست. زیرا دقت این رتبه بندی بالا نمی باشد و روشهایی جهت افزایش جعلی این آمار وجود دارد که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.

سرویس الکسا چطور آمار بازدید سایتها را بدست می آورد؟

حالا که متوجه شدیم الکسا چیست احتمالا میخواید بدانید که الکسا چطور تعداد بازدیدکنندگان سایت ها را بدست آورده و سایت ها را رتبه بندی می کند. لازم است بدانید که این شرکت برای بررسی بازدید سایت ها در ابتدا از یک ویجت (Widget) استفاده می کرد. این ویجت که حاوی فایل جاوااسکریپت (JavaScript) مخصوصی بود باید در سایت ها قرار می گرفت تا به این صورت بازدید سایت ها محاسبه شود. مدیران سایت ها برای دریافت رتبه بندی این اسکریپت را در سایت خود قرار می دادند. پس از آن در صورت بازدید سایت توسط افراد این اسکریپت اجرا می شد و به این وسیله بازدید سایت به سرویس الکسا اطلاع داده می شد.

اما پس از مدتی الکسا استفاده از ویجت را کنار گذاشت و برای آمارگیری سایت ها از نوار ابزار یا افزونه مرورگر استفاده کرد. به این صورت که کاربر در مرورگر خود افزونه یا تولبار (Toolbar) الکسا را نصب می کند و پس از بازدید هر سایت این نوار ابزار اطلاعات لازم را به سرویس الکسا ارسال می کند. نظر الکسا این است که از هر هزار نفر یک نفر نوار ابزار الکسا را نصب کرده اند الکسا بازدید این یک نفر را همچون بازدید هزار نفر در نظر می گیرد.

نوار ابزار الکسا

با توجه به تعداد کم کاربران استفاده کننده از نوار ابزار الکسا به نظر می رسد این سرویس از روشهای دیگری نیز به جمع آوری اطلاعات بازدید سایت ها استفاده می کند. اما خود اکسا تاکید دارد که تنها مرجع جمع آوری آمار بازدیدها همان افزونه مرورگر می باشد و این سرویس از طرق دیگر سایت ها را آمارگیری نمی کند.

البته باید توجه داشت که الکسا ادعا دارد تا به حال بیش از ۲۵ هزار افزونه مختلف مرورگر سیستم الکسا را در خود قرار داده اند و کاربر با استفاده از آنها در حقیقت از نوار ابزار الکسا استفاده می کند. یعنی ممکن است شما افزونه های مختلفی را نصب کرده باشد که هر یک از آنها کد مربوط به آمارگیری اکسا را در خود دارند و عملا شما بدون نصب افزونه الکسا برای این سرویس آمارگیری می کند. البته این آمارگیری به دقیق شدن سرویس کمک می کند.

رابطه رتبه الکسا با ترافیک و اعتبار سایت

تصور می شود اگر سایتی رتبه اکسای خوبی داشته باشد پس ترافیک ورودی بالایی داشته و این سایت در موتورهای جستجو نیز بااعتبار می باشد. اما این موضوع همیشه صادق نیست. بطور کلی رتبه بندی الکسا بر اساس ترافیک ورودی به سایت می باشد و اگر سایتی ترافیک ورودی زیادی (که از طریق نوار ابزار کشف می شود) داشته باشد رتبه خوبی در الکسا کسب می کند و اگر سایتی بازدید کمی داشته باشد بالطبق رتبه بدتری خواهد داشت. اما در مواردی این موضوع نقض می شود. 

به عنوان مثال دو سایت با ترافیک یکسان را در نظر بگیرید که یک از آنها در مورد برنامه نویسی و دیگری سایت تفریحی باشد. زمانی که سایت مورد نظر در رابطه با برنامه نویسی و رایانه باشد طبعا بازدیدکنندگان آن نیز برنامه نویس و آشنا با رایانه هستند و به احتمال زیاد نوار نوار ابزار الکسا را نصب کرده اند. بنابراین درصد بالایی از بازدیدکنندگان این سایت از نوار ابزار الکسا استفاده می کنند و در نتیجه ترافیک بالایی برای این سایت در سرویس الکسا ثبت خواهد شد و در نهایت رتبه بهتری نیز برای این سایت در نظر گرفته می شود.

اما اگر سایت تفریحی باشد عمده کاربران آن افراد عادی هستند و با الکسا و نوار ابزار آن آشنا نبوده و آن را در مرورگر خود نصب نکرده اند. در این صورت درصد کمی از بازدیدکنندگان این سایت از نوار ابزار الکسا استفاده می کنند و بنابراین ترافیک کمتری توسط سرویس الکسا برای این سایت تخمین زده می شود و در نتیجه رتبه بدتری برای این سایت در نظر گرفت می شود. مشاهده کردید که هر دو سایت ترافیک یکسانی دارند اما از نظر الکسا یکی رتبه بهتری نسبت به دیگری خواهد داشت. پس مشخص شد که رتبه الکسا به خوبی بیانگر ترافیک سایت نمی باشد. 

بهبود رتبه سایت

در خصوص رتبه سایت در موتورهای جستجو نیز باید گفت که در این مورد نظر رتبه الکسا بیانگر این موضوع نیست. زیرا موتورهای جستجو برتر دنیا من جمله گوگل از مفاهیم و مولفه های خاصی برای رتبه بندی سایت ها استفاده می کنند که به آن سئو (SEO) گفته می شود. در حالی که رتبه بندی الکسا از مفاهیم دیگری کمک می گیرید که اصلی ترین آن ترافیک ثبت شده توسط نوار ابزار می باشد. علاوه بر این روشهایی وجود دارد که به وسیله آنها می توان رتبه سایت در الکسا را بهبود بخشید. بدون اینکه کیفیت سایت شما بهتر شده باشد.

با این اوصاف مشخص شد که رتبه بندی الکسا به طول مطلق برای تعیین ارزش و اعتبار سایت مناسب نیست اما غالبا سایت های دارای رتبه پایین الکسا (نزدیک به یک) بازدید بالایی دارند و در موتورهای جستجو نیز با اعتبار بوده و رتبه خوبی دارند. بنابراین رتبه الکسا تا حدود زیادی تعیین کننده و مفید است اما صد درصد دقیق نیست.

زنکینگ الکسا چقدر اهمیت دارد؟

احتمالا افرادی را مشاهده کرده باشید که در خصوص رتبه الکسای سایت خود صحبت می‌کنند و یا این که برای معرفی سایت خود در کنار نام سایت رتبه الکسای خود را نیز قرار می دهند. پس به نظر می رسد رتبه بندی الکسا تا حدودی اهمیت دارد. حتی برخی افراد برای کاهش رتبه الکسای سایت خود از روشهای جعلی استفاده می کنند تا به این وسیله رتبه آنها بطور جعلی افزایش پیدا کند. بعضی نیز به خرید و فروش رتبه مشغول هستند و در ازای دریافت هزینه رتبه الکسای سایت را بهبود می بخشند. با این اوصاف اهمیت رتبه بندی اکلسا تا چه حد است؟ برای دریافت پاسخ با ما همراه باشید.

نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر نیز از سرویس رتبه بندی الکسا برای کسب اطلاعات اولیه در خصوص وب سایت ها استفاده می شود. به عنوان مثال برای سنجیدن وضعیت سایت در یک نگاه رتبه الکسای سایت بررسی می شود و این موضوع در زمان ثبت تبلیغات در سایت ها کاربرد دارد. به همین دلیل مدیران سایت ها تمایل دارند رتبه سایت آنها بالا باشد تا کاربران تصور بهتری نسبت به آن داشته باشد. به همین دلیل برخی افراد از روشهای غیرمجاز و تقلبی رتبه الکسای سایت را افزایش می دهند. در ادامه این روشها بیان خواهند شد.

روش کاهش تقلبی رتبه الکسای سایت

با توجه به این که از رتبه الکسا برای بررسی سریع اعتبار سایت استفاده می شود و بعضی افراد نیز ارائه فعالیت های خود را بر مبنای رتبه الکسا انجام می دهند این رتبه بندی به موضوعی مهم بین کاربران تبدیل شده است. بطوری که برخی افراد برای کاهش رتبه خود تلاش زیادی می کنند. برای کاهش تقلبی رتبه الکسا روشهای مختلفی وجود دارد که آنها را بیان می کنیم.

افزایش رتبه الکسا

- خرید رتبه الکسا

رایج ترین روش و البته کثیف ترین آن استفاده از پاپ آپ (Popup) است. احتمالا برای شما هم پیش آمده که وقتی در سایتی روی یک قسمتی کلیک می کنید چند صفحه پشت سر هم باز می شوند. به این صفحات باز شده پاپ آپ گفته می شود که با اهداف مختلف باز می شوند. معمولا هدف از باز شدن این صفحات کاهش رتبه الکسای سایت می باشد اما در بعضی موارد برای تبلیغات نیز این کار انجام می شود. وقتی آن صفحات باز می شوند اگر شما نوار ابزار الکسا را داشته باشید در این صورت نوار ابزار گزارش بازدید شما از این صفحات را به سرویس الکسا ارسال می کند و بنابراین آمار ترافیک آن سایت ها بهبود پیدا می کند. در حالی که کیفیت سایت ها اصلا مناسب نیست و بعضا شما با سایت هایی اسپم طرف هستید. مدیران این سایت ها در ازای پرداخت هزینه پاپ آپ یا بهتر است بگوییم رتبه الکسا خریداری می کنند.

- ترقیب کاربران به نصب نوار ابزار الکسا

روش دیگر ترقیب کاربران به نصب نوار ابزار الکسا یا نوار ابزار شخصی خود است. بعضی سایت ها مدام کاربران خود را تشویق می کنند تا نوار ابزار الکسا را نصب کنند. در بعضی موارد اصرار به نصب نوار ابزار خود دارد. این سایت ها کدهای سرویس الکسا را در نوار ابزار خود قرار می دهند و در صورت نصب آن توسط کاربر (با توجه به این که کاربران دائم سایت ها اقدام به نصب نوار ابزار سایت می کنند) آمار ترافیک ورودی مناسب و مداومی توسط این کاربر به سرویس الکسا ارسال می شود. در این صورت رتبه سایت پس از مدتی بهبود پیدا می کند.

چطور بفهمیم رتبه یک سایت بطور تقلبی بهبود یافته است؟

همانطور که ذکر شد سرویس الکسا علاوه بر رتبه بندی اطلاعات دیگری نظیر زمان حضور کاربر در سایت و سایت ارسال کننده کاربر را به شما ارائه می دهد. با این اطلاعات جانبی شما می توانید رتبه های تقلبی را از رتبه اصلی تشخیص دهید. به این صورت که زمان حضور کاربر در سایت مورد نظر را بررسی کنید. اگر این مورد خیلی کم باشد به معنی پاپ آپ و تبلیغات می باشد و یعنی کاربران تمایل به مشاهده سایت مورد نظر نداشته و سریعا آن را بسته اند. 

روش دیگر بررسی سایت های ارسال کننده کاربر می باشد. سرویس الکسا در اطلاعات خود قسمتی با عنوان Upstream Sites دارد که در آن سایت هایی که کاربران قبل از ورود به سایت مورد نظر در آن بوده اند را نمایش می دهند. معمولا در این قسمت موتورهای جستجو یا سایت های مرجع قرار می گیرند. زیرا درصد بالایی از ترافیک ورودی سایت ها از طریق موتورهای جستجو می باشد. 

اما در صورتی که رتبه الکسای سایت تقلبی باشد در این قسمت آدرس سایت های دیگر نوشته می شود. مثلا سایت های خرید و فروش بازدید یا پاپ آپ که در صورت بازکردن و مشاهده سایت متوجه این موضوع خواهید شد. اگر سایت مرجع تبلیغاتی بود و اقدام به خرید و فروش تبلیغات می نمود مشخص است که رتبه ارائه شده برای سایت به وسیله تبلیغات یا پاپ آپ ایجاد شده است.

مطالب مرتبط