افشای اطلاعات کاربران SHAREit از حفره امنیتی
موبایل

افشای اطلاعات کاربران SHAREit از حفره امنیتی

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

اپلیکیشن SHAREit یکی از اپلیکیشن های محبوب تلفن همراه است که کاربران بسیاری را جذب خود کرده است. اما به تازگی خبری مبنی بر کشف حفره امنیتی در این برنامه پرطرفدار منتشر شده است که خطری جدید برای اطلاعات شخصی کاربران و حریم خصوصی آنها می باشد. این باگ امنیتی به هکرها اجازه دسترسی و سرقت اطلاعات خصوصی کاربران را می دهد.

طی تحقیقاتی که توسط یکی از مجموعه های فعال در حوزه امنیت سایبری روی نسخه اندرویدی اپلیکیشن معروف SHAREit انجام شده است نتایج جالبی بدست آمده که ثابت می کند در این برنامه پر مخاطب حفره ای امنیتی وجود دارد که به نفوذگران اجازه سرقت اطلاعات کاربر را می دهد. یعنی با وجود این حرفه در برنامه شیرایت هکرها می توانند گوشی کاربران را هک کرده و اطلاعات آنها را بدزدند.

اپلیکیشن جذاب و کاربردی SHAREit یکی از اپلیکیشن های محبوب و مفید در دنیاست که کاربران بسیاری دارد و آمار نصب آن در گوشی ها چند صد میلیون می باشد. این برنامه که نسخه های مختلف اندروید، iOS، ویندوز و ... را دارد به کاربر امکان می دهد از طریق شبکه وای فای فایلهای دارای حجم بالا را به راحتی به دیگر دستگاه ها ارسال نماید.

عدم حفظ حریم خصوصی در SHAREit

با توجه به این که امنیت اطلاعات و حریم خصوصی یکی از ملزومات فعالیت در اپلیکیشن های تلفن همراه می باشد لازم است نرم افزارهای مذکور ضمن حفظ حریم خصوصی کاربران جلوی حمله هکرها را نیز بگیرند حال آنکه در برنامه SHAREit نه تنها این اقدام انجام نشده بلکه اجازه دسترسی به اطلاعات کاربران به هکرها نیز داده شده است. چنین مشکلی در SHAREit که جزء برترین اپلیکیشن های اندروید می باشد جای تعجب دارد.

با رونق گرفتن فضای اینترنت و گوشی های تلفن همراه اپلیکیشن های مختلفی توسط توسعه دهنده ها ارائه می شود که بعضا دارای مشکلات ساختاری و حفره های امنیتی می باشند و در صورت استفاده کاربران از آنها امنتیت اطلاعات به خطر می افتد. در بعضی موارد استفاده از اپلیکیشن های اندروید باعث از بین رفتن حریم خصوصی می شود که در این میان برنامه SHAREit نیز یکی از آنهاست.

سرقت اطلاعات توسط SHAREit

طبق بررسی هایی که توسط یکی از مجموعه های امنیتی انجام شده مشخص شده است که برنامه SHAREit که برنامه ای اندرویدی مخصوص انتقال فایل بین گوشی ها می باشد دارای حفره ای امنیتی می باشد. طی بررسی های مختلفی که در بخش های ساختاری این برنامه انجام شده این حفره امنیتی شناخته شده است. لازم به ذکر است که بررسی و پیدا کردن این حفره های امنیتی نه به خاطر کاستن از مخاطبان برنامه ها بلکه جهت آگاه سازی مراتب و حل مشکل می باشد.

سرقت اطلاعات کاربران هنگام تبادل فایل

این آسیب پذیری یا بهتر است بگوییم ضعف امنیتی موجود در اپلیکیشن SHAREit به هکرها و نفوذگران اجازه می‌دهد در زمان تبادل اطلاعات بین دو دستگاه به اطلاعات در حال ارسال و دریافت کاربران دسترسی پیدا کرده و آنها را به سرقت ببرد. گفته شده این مشکل امنیتی از سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی در این اپلیکیشن وجود داشته و با وجود آن احتمال سرقت اطلاعاتی بزرگی وجود دارد. هنوز آماری از قربانیان این مشکل امنیتی در دسترس نیست اما با توجه به آمار بالای نصب این خطر بزرگ در کمین کاربران است.

گفته شده نسخه اندرویدی SHAREit حدودا ۵۰۰ میلیون کاربر در دنیا دارد که با این آمار بالا تقریبا می توان گفت تمام این کاربران در خطر سرقت اطلاعات هستند و در صورت رخ دادن چنین اتفاقی شاهد یکی از بزرگترین سرقت های سایبری جهان خواهیم بود. زیرا اطلاعات کاربری خصوصی نظیر حساب های بانکی، تصاویر شخصی و ... به دست هکرها خواهد افتاد و امکان افشای آن در اینترنت نیز وجود خواهد داشت.

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۴ از ۵ از مجموع ۱ رای)

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۰)