تعداد دامنه های دنیا به ۳۳۰ میلیون رسیده است
شبکه و امنیت

تعداد دامنه های دنیا به ۳۳۰ میلیون رسیده است

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

تعداد زیادی دامنه اینترنتی در جهان وجود دارد که هر یک مربوط به وبسایتی می باشد. ثبت دامنه های اینترنتی از سال ۱۹۸۵ آغاز شده است و بر اساس آخرین آمار در سال ۲۰۱۷ میلادی تعداد کل دامنه های ثبت شده در جهان به ۳۳۰ میلیون دامنه رسیده است و هر روز نیز بر این مقدار افزوده می شود. در این میان سهم هر کشور از این مقدار مجزا است.

دامنه اینترنتی یا دامین (Domain) یا همان آدرس وب سایت عبارتی است که به وسیله آن می توان یک سایت را از میان میلیون ها وب سایت پیدا کرد. دامنه متشکل از پیشوند و پسوند می باشد. پیشوند عبارتی است متشکل از حروف و اعداد که به اختیار مالک دامنه تعیین می شود و معمولا معرف برند شرکت، نام مالک یا محتوای وب سایت می باشد. در این مورد کسی که دامنه را ثبت می کند مختار است و می تواند هر چیزی که می خواهد ثبت کند. 

قسمت دوم دامنه پسوند است که با یک نقطه از پیشوند جدا می شود. پسوند دامنه اختیاری نیست و تنها تعداد محدودی پسوند در دنیا وجود دارد که آن هم توسط کمیته ICANN که مجری ثبت دامنه های اینترنتی می باشد ایجاد می شود. پسوندهای مختلفی در دنیا وجود دارد که برخی اختصاصی کشور ها می باشد نظیر ir دامنه ایران، us دامنه آمریکا، uk دامنه انگلستان، fr دامنه فرانسه و ... و برخی دیگر بصورت عمومی برای همه قابل ثبت است که برخی از آنها عبارتند از: com، co، org، net و ...

بعد از اطلاع از ماهیت دامنه های اینترنتی لازم است بدانید که میلیون ها دامنه در جهان به ثبت رسیده است که سهم ایرانی نیز در این میان زیاد است. تعداد زیادی وب سایت در دنیا وجود دارد که هر یک دامنه اینترنتی برای خود دارند. روزانه تعداد زیادی وب سایت با دامنه جدید نیز به این تعداد اضافه می شود. با توجه به این نکته طبیعی است که این تعداد دامنه در دنیا وجود داشته باشد.

دامنه اینترنتی

با توجه به آمار بدست آمده مشخص شده تعداد کل دامنه های ثبت شده در جهان تا سال ۲۰۱۷ به ۳۳۰ میلیون دامنه رسیده است که دامنه های عمومی و کشوری جز این مقدار محاسبه شده اند. با توجه به این آمار به نظر می رسد تعداد دامنه ها در سال های آینده افزایش یافته و به بیش از نیم میلیون دامنه برسد.

بیشترین ثبت مربوط به دامنه tk

اما در خصوص کشورهای ثبت کننده دامنه ها باید گفت که بیشترین میزان ثبت دامنه مربوط به کشور کوچکی به نام توکلائو با دامنه tk بوده که تعداد آن حدود ۲۰ میلیون دامنه می باشد. اما نکته جالب در خصوص دامنه tk این که این دامنه ها نیاز به هزینه ثبت ندارند و بصورت رایگان قابل ثبت می باشند. بنابراین افراد بسیاری حتی خارج از این کشور از این نوع دامنه استفاده می کنند. بعد از آن کشور های کشورهای آلمان با دامنه de و انگلستان با دامنه uk در رتبه های بعدی قرار دارند که هر با ثبت به ترتیب ۱۵ و ۱۰ میلیون دامنه در رتبه های دوم و سوم قرار گرفته اند.

تعداد دامنه های ثبتی ایران اما جالب توجه است. بر اساس آمار بدست آمده تا ابتدای سال ۹۷ حدود یک میلیون دامنه ملی ثبت شده است. همین موضوع حاکی از پیشرفت تکنولوژی و اینترنت در کشور می باشد.

نکته جالب دیگر این که اگرچه برترین دامنه ها و محبوب ترین آنها دامنه com می باشد اما در این آمار نشانی از ثبت بالای این دامنه وجود ندارد و دامنه های کشوری توانسته اند رتبه ثبتی بالایی داشته باشند.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۰)