تفاوت اینترنت ADSL2 و +ADSL2 در چیست؟
شبکه و امنیت

تفاوت اینترنت ADSL2 و +ADSL2 در چیست؟

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

با پیشرفتن تکنولوژی چند نوع اینترنت پرسرعت ایجاد شده است که ADSL یکی از آنهاست. اینترنت پرسرعت ADSL نیز پس از پیشرفت به دو نوع ADSL2 و +ADSL2 تبدیل شد. اما احتمالا این سوال برای شما هم وجود داشته باشد که چه تفاوتی بین ADSL2 و +ADSL2 وجود دارد. اصلا چرا با وجود ADSL نسخه های بعدی آن نیز راه اندازی شده است. برای دریافت پاسخ لازم است این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

تکنولوژی های مختلفی در خصوص اینترنت پرسرعت وجود دارد که باعث شده انواع مختلفی از اینترنت پرسرعت وجود داشته باشد. یکی از آنها تکنولوژی ADSL می باشد که می توان گفت در حال حاضر تقریبا تمام اینترنتهای پرسرعت موجود از نوع ADSL است که به اینترنت ثابت نیز معروف است. اما با گذر زمان شرکتهای سرویس دهنده اینترنت ADSL2 و +ADSL2 را نیز راه اندازی کردند و در حال حاضر تعداد زیادی از سرویس دهنده های اینترنت +ADSL2 را به مشتریان خود ارائه می دهند. اما قبل از هر چیز لازم است در خصوص اینترنت پرسرعت کمی اطلاعات کسب کنید تا پس از آن در خصوص انواع ADSL صحبت کنید.

اینترنت پرسرعت ADSL

دیگر همه با اینترنت ADSL آشنا هستند و کمتر کسی است که نداند ADSL چیست. البته همه می دانند که ADSL اینترنت پرسرعت است اما کسی از ماهیت آن و تکنولوژی به کار رفته در آن اطلاع ندارند. اینترنت ADSL که همه نام آن را شنیده اند گونه ای DSL است که از کابل مخابرات با پهنای باند معین برای ارتباط استفاده می کند. به همین دلیل آن را در دسته بندی اینترنت ثابت قرار می دهند. زیرا مبتنی بر سیم تلفن و کابل است. ADSL از کابل مسی خط تلفن برای ارتباط استفاده می کند. این تکنولوژی به افراد امکان می دهد با داشتن یک خط تلفن و بدون اشغال شدن آن بتوانند به اینترنت متصل شوند.

اینترنت پرسرعت

در کشور ما درصد بالایی از اینترنت های ثابت ADSL هستند که البته بعضا نسخه های جدید آن نیز مورد استفاده قرار می گیرد. حداکثر سرعت دانلود ADSL حدود ۸ مگابیت در ثانیه می باشد و سرعت آپلود نیز حداکثر به یک مگابیت در ثانیه می رسد که در نسخه های جدید آن این مقدار افزایش یافته است. البته لازم به ذکر است که این مقدار حداکثر سرعت می باشد و در بعضی مناطق بسته به نوع کابل کشی مخابرات سرعتی کمتر از این به دست کاربر می رسد. 

اینترنت پرسرعت ADSL2

همانطور که از نام ADSL2 مشخص است گونه ای ADSL البته با نسخه بالاتر آن می باشد. در ADSL2 حداکثر سرعت اینترنت نسبت به نسخه قبلی افزایش یافته است و زمان لازم جهت اتصال آن نیز کاهش یافته است. در نسخه دو ADSL سرعت دانلود تا ۱۲ مگابیت در ثانیه افزایش یافته و سرعت آپلود نیز به حداکثر یک مگابیت در ثانیه رسیده است. در خصوص سرعت راه اندازی و اتصال آن نیز باید گفت زمان لازم جهت اتصال ADSL2 تنها ۳ ثانیه می باشد که نسبت به ای دی اس ال بسیار رشد داشته است.

مشخص است که نسل دوم اینترنت های ADSL نسبت به نسل اول آن بسیار پیشرفت داشته و سرعت آن بسیار افزایش یافته است. البته این مقدار از سرعت برای مصارف خانگی لازم نیست اما برای مصارف اداری و تجاری می توان از آن بهره مند شد. در حال برخی از سرویس دهنده های اینترنت در کنار ADSL اینترنت ADSL2 را نیز به مشتریان ارائه می دهند.

فیبر نوری

اینترنت +ADSL2

اینترنتی +ADSL2 نسل جدید اینترنت ADSL می باشد که پس از نسل دوم آن ارائه شده است که علاوه بر افزایش یافتن پهنای باند آن همچنان از همان زیرساخت های نسل قبلی استفاده می کند. در این نسل از اینترنت سرعت اتصال همچنان همان سه ثانیه می باشد اما سرعت دانلود به ۲۴ مگابیت در ثانیه رسیده است که سرعت آپلود آن نیز همچنان همان یک مگابیت در ثانیه می باشد. این تکنولوژی در سایت ۲۰۰۳ ایجاد شده و در حال حاضر نیز برخی از سرویس دهنده های اینترنت در کشور از آن پشتیبانی می کنند.

اگر چه +ADSL2 بیش از ۱۵ سال است که عرضه شده است و الان نیز در کشور برخی سرویس دهنده ها آن را ارائه می کنند اما عملا این مقدار پهنای باند به دست مشتری ها نمی رسد. علتش هم قدیمی بودن کابل های مخابرات و سرعت پایین آن است. با این وضعیت در بیشتر مناطق عملا سرعتی بالاتر از ۴ مگابیت به دست مشتری نمی رسد که متاسفانه این نقطه ضعف همچنان در کشور وجود دارد.

اینترنت ADSL

سرعت هر نسل از اینترنت های ADSL به مواردی غیر از نسل اینترنت نیز بستگی دارد که برخی از آنها عبارتند از موقعیت جغرافیایی و فاصله از مرکز مخابرات، نوع کابل تلفن به کار رفته در خط مخابرات و داخل ساختمان، پهنای باند پشتیبانی شده توسط ارائه دهنده اینترنت و ... که در می تواند باعث کاهش سرعت اسمی اینترنت شود. در این صورت شما شاهد آن هستید که سرعت ارائه شده به شما از سرعت اسمی اینترنت پایین تر می باشد.

تفاوتهای ADSL2 و +ADSL2

بطور کلی اگر بخواهیم تفاوت های ADSL2 و +ADSL2 را ذکر کنیم به این نتیجه می رسیم که اصلی ترین تفاوت این دو در پهنای باند و سرعت می باشد که در ADSL2 سرعت حدود ۱۲ مگابیت در ثانیه می باشد که در +ADSL2 این مقدار دو برابر شده است. همچنین هر دو فناوری از یک نوع مودم یا روتر اینترنت استفاده می کنند.

بطور کلی باید گفت که هر دو فناوری سرعت بالایی از اینترنت را به کاربران ارائه می دهد که البته نوع دوم آن سرعت بالاتری دارد که با توجه به کیفیت پایین کابل های مخابراتی در تمام مناطق قابل استفاده نیست و به همین دلیل سرعت بالای +ADS2 برای همه کاربران قابل درک نمی باشد. امیدواریم با افزایش کیفیت سیستم های مخابراتی سرعت اینترنت نیز در مناطق مختلف افزایش پیدا کند تا کاربران بتوانند از سرعت واقعی +ADSL2 بهره مند شوند.

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۳ از ۵ از مجموع ۳ رای)

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۰)