یکی از روشهای ثبت آگهی و تبلیغات در اینترنت جهت افزایش بازدید سایت و رونق گرفتن کسب و کار، تبلیغات کلیکی گوگل یا گوگل ادز می باشد که یک سیستم تبلیغاتی موثر و کارآمد برای رونق بخشیدن به تجارت الکترونیک و فروش اینترنتی می باشد که افزایش بازدید وب سایت را به دنبال دارد. این پلتفرم محبوب PPC اکنون یکی از رایج ترین روشهای تبلیغی در اینترنت برای کسب و کارهای آنلاین می باشد.
تبلیغات کلیکی گوگل (Google Ads) به تبلیغ کنندگان این اجازه را می دهد که تبلیغات خود را به صورت لینک در صفحه اول جستجوگر گوگل برای بازدیدکنندگان به نمایش بگذارد. این تبیلغ برای افرادی نمایش داده می شود که کلمه کلیدی مورد نظر تبلیغ کننده را جستجو کنند. اگر هنگام جستجو در گوگل کمی دقت کرده باشید، در بالای صفحه و ابتدای نتایج جستجو، تعدادی از موارد تبلیغی نمایش داده می شوند که با علامت سبز رنگ Ad (یا تبلیغ) در سمت چپ لینک متمایز شده اند. این علامت نشان دهنده تبلیغی بودن نتیجه و نمایش آن از طریق تبلیغات کلیکی گوگل (گوگل ادز) انجام شده است. زمانی که کاربر روی لینک تبلیغی شما کلیک کرده و از طریق لینک وارد سایت شما می شود، مبلغی به هنوان هزینه تبلیغ از حساب شما کسر شده و به حساب گوگل واریز می شود.
سرویس گوگل ادز - Google Ads چیست؟
در حال حاضر گوگل ادز یکی از بزرگترین سرویس های تبلیغاتی اینترنت به حساب می آید و این سرویس برای بسیاری از زبانهای دنیا قابل استفاده می باشد. سرویس تبلیغی گوگل کارایی بسیاری دارد و افرادی که در آن تبلیغات ثبت کرده اند به خوبی از این موضوع آگاه هستند. چراکه روزانه ۵.۶ میلیارد جستجو در گوگل انجام می شود و این مقدار برابر ۶۳ هزار جستجو در هر ثانیه می باشد. این آمار بالای جستجو نشان دهنده ی اهمیت گوگل و سرویس تبلیغی آن می باشد و به همین جهت است که افراد بسیاری با صرف هزینه تمایل به ثبت تبلیغ در گوگل می باشند. از این آمار زیاد بخشی مربوط به کلمه کلیدی مورد نظر شما می باشد که در صورت ثبت تبلیغ می تواند به بازدیدکننده برای شما تبدیل شود.
گوگل ادز که همان سرویس تبلیغات گوگل می باشد برای ثبت تبلیغ و محاسبه هزینه آن روش خاصی دارد که به آن تبلیغات کلیکی گفته می شود. روش PPC که مخفف عبارت «pay-per-click» و به معنی «پرداخت بهازای کلیک» می باشد یک مدل بازاریابی اینترنتی است که در آن تبلیغ کننده در ازای هر بار کلیک روی تبلیغ خود مبلغی را به عنوان هزینه پرداخت می کند. در این روش مشاهده تبلیغ شما هزینه ای در بر ندارد و این یک مزیت برای تبلیغ کننده به حساب می آید؛ چراکه ممکن است صدها نفر تبلیغ او را مشاهده کنند اما کمتر از ده نفر روی آن کلیک نمایند و او برای این تبلیغ تنها هزینه ده نفر را پرداخت خواهد کرد.
تبلیغات کلیکی گوگل چگونه کار می کند؟
به طور کلی این روش تبلیغاتی یک راه جذب بازدیدکننده بیشتر برای وب سایت می باشد که سایتهای دارای بازدید بالا نظیر گوگل این امکان را برای سایت های دارای بازدید کم در قبال پرداخت هزینه فراهم می کنند؛ امکانی که اکنون بسیاری از وبمسترها از آن استفاده می کنند. تبلیغ کلیکی گوگل با هر بار کلیک روی آگهی شما یک بازدیدکننده به وب سایت شما هدایت می کند و برای آن هزینه ای نیز از شما دریافت می نماید. در صورتی که از گوگل ادز به درستی استفاده شود، یعنی تبلیغات هدفمند بوده و کلمه کلیدی تناسب بالایی با موضوع وب سایت شما داشته باشد، احتمال تبدیل شدن بازدیدکنندگان به مشتری شما وجود خواهد داشت. در این صورت شما در ازای پرداخت هزینه ترافیک به سایت خود جذب می کنید و این ترافیک می تواند به مشتری شما تبدیل شود.
به عنوان مثال در صورت کلیک روی تبلیغ شما مبلغ یک دلار (کمتر یا بیشتر) از حساب شما کسر می شود و شما در قبال آن یک بازدیدکننده و یک مشتری بالقوه دریافت می کنید که ممکن است خریدی با ۲۰ برابر هزینه تبیلغ برای شما داشته باشد. به این ترتیب شما با تبلیغات در گوگل علاوه بر این که برند خود را در معرض دید هزاران نفر قرار داده اید، بازدید وب سایت خود را نیز افزایش داده و سود مناسبی هم بدست آورده اید. پس بهتر است همین حالا تبلیغ خود را در گوگل فارسی ثبت کنید. چراکه امکان ثبت تبلیغ در گوگل فارسی نیز وجود دارد.
برای کسب موفقیت در تبلیغات کلیکی گوگل لازم است نکاتی اصولی رعایت شود تا نتیجه مورد نظر بدست آید. کمپین های تبلیغاتی موفق در گوگل از مواردی نظیر انتخاب کلمه کلیدی مناسب و مرتبط با موضوع تبلیغ، سازماندهی کمپین طبق کلمات کلیدی مناسب، استفاده از متون تبلیغی جذاب، ایجاد صفحات فرود بهینه سازی شده، بهینه سازی فنی تبلیغ و ... بهره جسته اند. رعایت موارد مذکور سبب می شود نه تنها گوگل هزینه کلیک و تبلیغ شما را کاهش دهد، بلکه نتیجه تبلیغ شما نیز افزایش یافته و بازدهی مناسبی از تبلیغ خود بدست آورید. بنابراین داشتن دانش فنی جهت استفاده بهینه از تبلیغات کلیکی گوگل بسییار مهم می باشد.
احتمالا متوجه شده اید که تبلیغات کلیکی گوگل با استفاده از یک مدل پرداخت به ازای کلیک عمل می کند. در این مدل تبلیغی، متقاضیان تبلیغ برای کلمات کلیدی مورد نظر خود - که با کسب و کار آنها ارتباط دارد - هزینه صرف می کنند و گوگل از میان متقاضیان تبلیغ، پیشنهادهای بهتر که در مزایده برنده شده اند را انتخاب می کند و در صفحه اول نتایج خود در کلمه کلیدی خاصی به نمایش می گذارد. برندگان مزایده تحت تاثیر عواملی نظیر نمره کیفیت، ارتباط کلمات کلیدی، کمپین های تبلیغاتی و میزان هزینه صرف شده جهت تبلیغ می باشند که هر یک در انتخاب آنها موثر می باشد.
پیدا کردن کلمات کلیدی برای تبلیغات گوگل
تبلیغات کلیکی گوگل بر پایه کلمات کلیدی می باشد و در آن پیدا کردن بهترین کلمه کلیدی اهمیت بالای دارد. پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب جهت تبلیغ در گوگل می تواند فرایندی تخصصی و زمانبر باشد، اما در عین حال تاثیر فوق العاده ای در میزان بازدید سایت داشته باشد. همانطور که ذکر شد سیستم تبلیغات کلیکی گوگل بر پایه کلمات کلیدی فعالیت می کند و به تبلیغ کنندگان موفق در آن، به طور مداوم در حال بررسی و بهینه سازی کلمات کلیدی خود هستند. بنابراین جهت ثبت اولین تبلیغ خود در گوگل باید پس از ایجاد کمپین، کلمات کلیدی مرتبط و البته پراستفاده را پیدا کنید.
هنگام انتخاب کلمه کلیدی مرتبط با سایت خود بهترین کار این است که خود را جای جستجوکنندگان قرار دهید و تلاش کنید کلمات کلیدی مورد استفاده توسط آنها جهت دستیابی به وب سایت شما را پیدا کنید. همچنین جهت انتخاب کلیدواژه های مختلف می توانید از گوگل کیورد پلنر (Google Keyword Planner) نیز کمک بگیرید. سپس با استفاده از کلمات کلیدی انتخاب شده و سایر کلمات مرتبط با آن سعی کنید با هزینه ای اندک، ترافیک سایت خود را افزایش دهید.
ویژگی های کلمات کلیدی مناسب در تبلیغات گوگل چیست؟
کلمات کلیدی مورد استفاده در تبلیغات گوگل باید ویژگی های خاصی داشته باشد که اولین و مهمترین ویژگی ارتباط آن با موضوع شما می باشد. به این معنی که کلمه کلیدی مورد نظر شما باید ارتباط معنایی با موضوع سایت یا سرویس شما داشته باشد. قطعاً پرداخت هزینه برای کسب بازدیدهای غیرمرتبط با کسب و کار شما منطقی نیست. برای صرف هزینه موثر در تبلیغات گوگل لازم است کلمات کلیدی کاملا مرتبط با کسب و کار شما باشد تا از ترافیک وارد شده به سایت شما بیشترین استفاده برده شود. به عنوان مثال چنانچه شما قصد فروش محصولی خاص از طریق سایت دارید، لازم است، باید نام محصول را در کنار عباراتی نظیر «خرید» و «فروش» قرار دهید.
نکته دیگر میزان جستجوی کلمه کلیدی می باشد که باید نسبتا بالا باشد. یعنی کلمه کلیدی شما نه تنها باید مرتبط باشد بلکه باید میزان جستجوی بالایی نیز داشته باشد. البته این دو مولفه باید با یکدیگر تناسب داشته باشد. به عنوان مثال اگر شما سایت خرید و فروش کامپیوتر داشته باشید، نمی توانید از کلمه «خرید» و «کامپیوتر» که هر دو میزان سرچ بالایی دارند به تنهایی استفاده کنید؛ چراکه هریک از این دو کلمه به تنهایی به موضوع دیگری غیر از موضوع شما اشاره دارند. اما در عین حال ترکیب این دو کلمه و ساخت کلمه «خرید کامپیوتر» می تواند برای شما مفید باشد. چون هم جامع تر و خاص تر می باشد و موضوع آن متناسب با موضوع سایت شما است و احتمالا هم میزان جستجوی نسبتا بالایی داشته باشد.
سومین نکته در خصوص تبلیغات کلیکی گوگل و انتخاب کلمه کلیدی مناسب، استفاده از کلماتی است که قابلیت گسترش داشته باشند و پس از مدتی امکان گسترش دادن آن وجود داشته باشد. کمپین ها با گذشت زمان تغییر و تحولاتی پیدا می کنند و مشتریان نیز جهت مدیریت کمپین خود تغییراتی ایجاد می کنند. در صورتی که کلمات کلیدی شما قابلیت گسترش داشته باشند مشکلات کمتری متوجه شما خواهد شد. بنابراین اهمیت بسیاری دارد که از همان ابتدا کلمه کلیدی مناسبی را انتخاب کنید.
توضیحات مفصلی در خصوص تبلیغات کلیکی گوگل ارائه شد و مشاهده کردید که تبلیغات گوگل راه حل بسیار مناسب و کارآمدی جهت افزایش بازدید سایت و فروش کسب و کار شما می باشد. بنابراین با رعایت موارد مذکور و راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی موفق در گوگل ادز به راحتی بازدید سایت خود را افزایش داده و کسب و کار خود را متحول کنید.
منبع: برتینا
نظرات کاربران (۱)
تبلیغات کلیکی گوگل محلی برای خالی کردن جیب مردم و درآمدزایی گوگل است که با هر کلیک روی تبلیغ شما هزینه آن به دلار از شما دریافت می شود :)