پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در دنیا کدامند؟
دنیای وب

پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در دنیا کدامند؟

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها از جمله محبوب ترین سرویس های اینترنتی هستند که میلیاردها کاربر از سراسر دنیا از آنها استفاده می کند. از میان ده ها و صدها شبکه اجتماعی برخی از آنها محبوبیت فراوانی دارند و به نوعی پرمخاطب ترین موارد به حساب می آیند. طبق بررسی های انجام شده روی تعداد کاربران شبکه های اجتماعی و پیام رسان های معروف دنیا مشخص شده فیس‌بوک همچون سال های گذشته در رتبه اول محبوب ترین شبکه اجتماعی دنیا قرار گرفته است. همچنین پیام رسان واتس‌اپ هم در جایگاه محبوب ترین پیام‌رسان دنیا قرار گرفته است. در ادامه فهرست بهترین و محبوب ترین شبکه های اجتماعی در دنیا ذکر شده است.  

ما در عصر تکنولوژی و فناوری اطلاعات زندگی می کنیم که در آن اینترنت و فضای مجازی اصلی ترین مولفه های آن به حساب می آیند. شاید کمتر کسی را بتوان پیدا کرد که در عصر حاضر در دنیای مجازی فعال نبوده و از اپلیکیشن پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده نکند. چه در دنیا و چه در ایران بیشترین برنامه های موجود در گوشی کاربران برنامه های شبکه های اجتماعی است و بیشترین زمان فعالیت کاربران هم در این شبکه ها صرف می شود. بنابراین می توان گفت که اکثر افراد حداقل در یکی از شبکه های اجتماعی یا پیام رسان ها فعال بوده و دارای حساب کاربری می باشند. 

تحلیلگران حوزه دیجیتال و فناوری اطلاعات استقبال کاربران از شبکه های مجازی و افزایش استفاده از این شبکه ها را ناشی از تولید گوشی‌های هوشمند پیشرفته دانسته اند که دارای امکانات مختلف نظیر سیستم‌عامل بروز، ارائه اینترنت همراه، قابلیت استفاده از شبکه وای فای پرسرعت و ... می باشند؛ چراکه جهت استفاده از شبکه های مجازی و برقراری ارتباط با دوستان دیگر نیازی به استفاده از رایانه وجود ندارد و تنها با لمس کردن صفحه گوشی هوشمند می توان به راحتی این کار را انجام داده و وارد هر یک از شبکه های اجتماعی شد.

سایت آماری Statista که آمارهای متنوعی در موضوعات مختلف ارائه می کند در ژانویه، اولین ماه سال ۲۰۱۹ میلادی بررسی هایی روی کاربران شبکه های اجتماعی و پیام رسان های مطرح دنیا انجام داده است و نتایج آن را در گزارشی آماری ارائه داده است. در گزارش این سایت فیس بوک به عنوان پرمخاطب ترین شبکه اجتماعی دنیا شناخته شده است که پس از آن یوتیوب در رتبه دوم قرار دارد. در دسته پیام رسان های اجتماعی هم واتس اپ دارای بیشترین کاربر در دنیا بوده و توانسته بالاترین محبوبیت را کسب کند. نکته جالب این که هم در شبکه‌های اجتماعی و هم در پیام رسان ها رتبه اول مربوط به شرکت فیس بوک می باشد. در ادامه این گزارش آماری منتشر شده است.

پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی و پیام رسان های دنیا

همانطور که گزارش تصویری فوق نشان می دهد آمار ارائه شده مربوط به برترین شبکه های اجتماعی و برترین پیام رسان ها است که در آن هر یک به طور مجزا مشخص شده اند. در این گزارش فیس بوک، یوتیوب و اینستاگرام در صدر محبوب ترین شبکه اجتماعی و اپلیکیشنهای واتس‌اپ، فیس‌بوک مسنجر و وی چت نیز در صدر پرطرفدارترین پیام رسان های دنیا قرار گرفته اند. توجه داشته باشید که آمارگیری فوق نشان دهنده میزان استفاده کاربران از پیام رسان ها و شبکه‌های اجتماعی است که بر پایه تعداد کاربران فعال در ماه، میزان بازدید از سایت و اپلیکیشن ها و تعداد حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان ها اعلام شده است.

محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های دنیا

همانطور که در نمودار فوق مشخص است، پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در کنار محبوب ترین پیام رسان های دنیا بر اساس تعداد کاربران رتبه بندی شده اند که در ادامه فهرست آنها قرار گرفته است.

  • فیس‌بوک (Facebook): با ۲.۲ میلیارد کاربر
  • یوتیوب (YouTube): با ۱.۹ میلیارد کاربر
  • واتس‌اپ (WhatsApp): با ۱.۵ میلیارد کاربر
  • فیس‌بوک مسنجر (Facebook messenger): با ۱.۳ میلیارد کاربر
  • وی‌چت (WeChat): با ۱ میلیارد کاربر
  • اینستاگرام (Instagram): با ۱ میلیارد کاربر
  • کیوکیو (QQ): با ۸۰۳ میلیون کاربر
  • کیوزون (Qzone): با ۵۳۱ میلیون کاربر
  • تیک تاک (TikTok): با ۵۰۰ میلیون کاربر
  • ویبو (Weibo): با ۴۴۶ میلیون کاربر
  • ردیت (Reddit): با ۳۳۰ میلیون کاربر
  • توییتر (Twitter): با ۳۲۶ میلیون کاربر
  • دوبان (Douban): با ۳۲۰ میلیون کاربر
  • لینکدین (linkedin): با ۳۰۳ میلیون کاربر
  • بایدو (Baidu): با ۳۰۰ میلیون کاربر
  • اسکایپ (Skype): با ۳۰۰ میلیون کاربر
  • اسنپ چت (Snapchat): با ۲۸۷ میلیون کاربر
  • وایبر (Viber): با ۲۶۰ میلیون کاربر
  • پینترست (Pinterest): با ۲۵۰ میلیون کاربر
  • لاین (Line): با ۱۹۴ میلیون کاربر

موارد فوق همگی جزء بهترین و محبوب ترین شبکه های اجتماعی هستند که بیشترین تعداد کاربر را به خود اختصاص داده اند. جالب توجه است که برخی از موارد فوق نظیر کیوزون، ویبو، دوبان و بایدو سرویس های بومی چین می باشند که با توجه به جمعیت بالای چین و تعداد زیاد کاربران آنلاین آن، این سرویس ها در میان پرمخاطب‌ترین های جهان قرار گرفته اند. در ادامه هر یک از این موارد را معرفی خواهیم کرد.

۱- فیس‌بوک (Facebook)

فیس بوک سالیان زیادی است که بزرگ‌ ترین شبکه اجتماعی دنیاست که میلیاردها کاربر از سراسر دنیا در آن عضو شده و در آن فعالیت می کنند. این شبکه اجتماعی پرمخاطب در فوریه سال ۲۰۰۴ میلادی کار خود را در آمریکا آغاز کرد و توانست طی سالیان متمادی فعالیت خود را به سراسر دنیا گسترش دهد تا در نهایت در سال ۲۰۱۹ تعداد کاربران آن به ۲.۲ میلیارد نفر برسد. البته آمار نهایی کاربران فیس بوک قطعا بیش از این است و آمار ارائه شده تنها مربوط به آخرین آمارگیری انجام شده می باشد.طبق آمارهای رسمی بیش از یک میلیون کسب و کار از فیس بوک برای تبلیغات تجاری خود استفاده می‌کنند.

۲- یوتیوب (Youtube)

دومین شبکه اجتماعی محبوب دنیا یوتیوب است که در اختیار شرکت گوگل می باشد. این شبکه اجتماعی ویدیویی بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین رسانه‌ی تصویری در کل دنیا است که در ۱۴ فوریه سال ۲۰۰۵ با همکاری سه کارمند سابق پی پال راه اندازی شد و با گذشت زمانی کوتاه، در نوامبر ۲۰۰۶ توسط کمپانی گوگل خریداری شد. یوتیوب بعد از گوگل پربازدیدترین وب سایت دنیا است و طبق آمار بیش از یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون کاربر فعال دارد. 

۳- واتس اپ (WhatsApp)

سومین شبکه ارتباطی محبوب در دنیا واتس اپ است که بر خلاف دو مورد قبلی یک پیام رسان است. پیام رسان واتس اپ در ژوئیه سال ۲۰۱۴ میلادی توسط شرکت واتس شروع به کار کرد و پس از مدتی در ۱۹ فوریه ۲۰۱۴ توسط شرکت فیس بوک خریداری شد. جالب این است که واتس اپ دومین محصول شرکت فیس بوک است که در رتبه برترین شبکه های ارتباطی قرار گرفته است. طبق آمار ارائه شده واتس اپ بیش از ۱.۵ میلیارد کاربر فعال دارد. در مورد امنیت این پیام رسان نظرات مختلفی مطرح شده است اما سازنده آن مدعی است که این مسنجر به صورت کامل از رمزنگاری پیشرفته استفاده می کند.

۴- فیس بوک مسنجر (Facebook messenger)

پیام‌رسان فیس‌بوک یا همان فیس بوک مسنجر یک اپلیکیشن پیام رسان است که توسط شرکت فیس‌بوک برای گوشی های موبایلی ساخته شده است. این برنامه برای اولین بار در ۹ اوت ۲۰۱۱ میلادی معرفی شد و توانست محبوبیت زیادی در میان کاربران پیدا کند. کاربران با استفاده از این برنامه می توانند پیام، عکس، فیلم، صوت و ... ارسال کرده و دریافت نمایند. فیس بوک مسنجر در آوریل ۲۰۱۵ بالغ بر ۶۰۰ میلیون کاربر فعال داشت که این مقدار در ژوئن ۲۰۱۶ به ۹۰۰ میلیون کاربر افزایش یافت. طبق آخرین آمارگیری در سال ۲۰۱۹ این برنامه بیش از ۱.۳ میلیارد کاربر در خود جای داده است.

۵- وی‌چت (WeChat)

برنامه وی‌چت محبوب ترین سرویس پیام‌رسانی چینی است که توانسته در رتبه محبوب ترین پیام رسان های دنیا قرار گیرد. این برنامه ارتباط جمعی برای اولین بار در ژانویه ۲۰۱۱ برای گوشی های موبایل منتشر شد. این برنامه که اپلیکیشن بومی چین است در کنار خدمات پیام رسان خدمات مالی هم ارائه می دهد و همچوه کیف پول کاربران چینی می باشد. وی چت گرچه از هیچ سیستم رمزگذاری برای حفاظت از اطلاعات کاربران استفاده نمی‌کند اما همچنان جزء محبوب ترین برنامه های پیام رسان می باشد. در ایران هم وی چت مدتی محبوبیت فراوانی کسب کرده بود اما در نهایت فیلتر شد. طبق آمارهای ارائه شده برنامه وی چت بیش از یک میلیارد کاربر در خود دارد که احتمالا اکثر آنها چینی هستند.

۶- اینستاگرام (Instagram)

اینستاگرام شبکه اجتماعی محبوب و مورد علاقه ما ایرانی ها است که در دنیا هم طرفداران زیادی دارد. این شبکه اجتماعی تصویری برای اولین بار در ۶ اکتبر سال ۲۰۱۰ راه اندازی شد و ایده جالب آن باعث شد در همان ابتدا میلیون ها کاربر به آن علاقه مند شوند. طی این روند رو به رشد محبوبیت اینستاگرام شرکت فیسبوک در سال ۲۰۱۲ اقدام به خرید این شبکه اجتماعی نمود. اینستاگرام در کل دنیا یک میلیارد کاربر دارد که حدود ۲۴ میلیون آن ایرانی هستند.

۷- کیوکیو (QQ)

کیوکیو (تنسنت کیوکیو) یک پیام رسان چینی است که برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ با نام OICQ فعالیت خود را آغاز کرد. این پیام رسان پرمخاطب توسط شرکت تنسنت، غول فناوری چینی ساخته شده است و توانسته با ارائه خدمات با کیفیت جمع کثیری از کاربران را این برنامه جای دهد. این برنامه پیام رسان خدمات متنوعی همچون فیلم، موسیقی، بازی آنلاین، خرید و چت صوتی را ارائه می کند. به نظر می رسد کیوکیو از این جهت در فهرست پیام رسان های برتر دنیا قرار گرفته که جمعیت زیادی  از مردم چین این برنامه را در گوشی های خود نصب کرده اند.

۸- کیوزون (Qzone)

شبکه اجتماعی چینی کیوزون (Qzone) دیگر شبکه اجتماعی برتر دنیاست که توسط شرکت تنسنت طراحی شده است. این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۰۵ میلادی با نام Little Home Zone فعالیت خود را آغاز کرد و با چند سال فعالیت اکنون توانسته ۵۳۱ میلیون کاربر که کمدتا چینی هستند در خود جای دهد. این برنامه شبکه اجتماعی به کاربران خود این امکان را می دهد تا برای خود وبلاگ بنویسند و خاطراتشان را در آن ذخیره کنند. در کیوزون می توان به دوستان عکس فرستاد یا برای خود موسیقی یا فیلم پخش کرد. در کنار این قابلیت های جانبی دیگری هم وجود دارد. البته توجه داشته باشید که تمام خدمات این برنامه رایگان نیست و برای بهره مندی از تمام خدمات باید مبلغی را هزینه کنند.

۹- تیک تاک (TikTok)

تیک‌تاک (TikTok) دیگر شبکه اجتماعی معروف در دنیاست که توسط چینی ها ساخته شده و برای گوشی های اندروید و iOS قابل استفاده می باشد. این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد موزیک ویدیو های کوتاه ۳ تا ۶۰ ثانیه‌ای ساخته و آنها را انتشار دهند. شبکه اجتماعی تیک‌تاک برای اولین بار در سپتامبر ۲۰۱۶ آن هم با نام دوئین معرفی شد. در ابتدا این شبکه اجتماعی تنها برای چینی ها قابل استفاده بود اما در سال ۲۰۱۷ میلادی امکان استفاده از آن برای کاربران غیرچینی هم فراهم شد و از آن پس کاربران از سراسر دنیا به این شبکه اجتماعی با نام جدید تیک تاک دسترسی پیدا کردند. 

مشاهده کردید که چه شبکه های اجتماعی در فهرست برترین های دنیا قرار گرفته اند. بنابراین از این پس دیگر می دانید که کدام پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی محبوبیت بیشتری دارند و برای استفاده مناسب تر هستند. در صورتی که نظری در مورد این مطلب دارید حتما آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. 

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۴.۴ از ۵ از مجموع ۵ رای)

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۴)

جواد کافی

تلگرام هم خیلی پرطرفدار است، نصف ایرانی ها تو تلگرام عضو هستند و جمعا از کل دنیا 300 میلیون کاربر داره. چطور تو لیست نیست؟!

۴ سال پیش
دانش

از این شبکه های اجتماعی فکر کنم فقط اینستاگرام در دسترس هست و بقیه همه فیلتر شدن. از پیام رسان ها هم چهار مورد فیلتر است.

۵ سال پیش
مبینی

فیسبوک با این که کلی اخبار جاسوسی دربارش منتشر شده اما باز هم رتبه اول رو داره... عجیبن کاربرها!!

۵ سال پیش
فرهاد ناصری

جالبه تلگرام اصلا تو لیست نیست. پینترست و لاین رتبه آخرن اما تلگرام تو لیست نیست. حالا تو ایران ملت خودشونو میکشن برا تلگرام...

۵ سال پیش