چطور حجم اینترنت را مشاهده کنیم و حجم اضافی بخریم؟
شبکه و امنیت

چطور حجم اینترنت را مشاهده کنیم و حجم اضافی بخریم؟

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

برای اطلاع از میزان حجم مصرفی اینترنت هر یک از اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت روش خاص آن شرکت وجود دارد و مشترکین برای آگاهی از حجم اینترنت مصرف شده و یا خرید حجم اضافی باید از طریق وب سایت یا روشهای دیگر ارائه شده توسط اپراتور اقدام نمایند. حال ما قصد داریم برای آسان تر شدن کار و شفاف سازی موضوع، همه روشهای مشاهده ریزمصرف اینترنت و خرید حجم اضافی را در یک جا به شما معرفی کنیم.

به طور کلی کاربران اینترنت هنگام استفاده از آن با یکسری مفاهیم سروکار دارند که این مفاهیم برای برخی افراد مخصوصا افراد تازه وارد نامفهوم و غیرقابل درک است به طوری که هنگام خرید سرویس، شارژ اینترنت و مصرف آن سوالات مختلفی در ذهن آنها ایجاد می شود که پاسخ آن را پیدا نمی کنند.

به عنوان مثال زمانی که بخواهید از طریق سایت اپراتور، سرویس اینترنت خریداری کرده و یا میزان حجم مصرفی اینترنت خود را مشاهده کنید با مفاهیمی روبرو می شوید که لازم است پیشتر با آنها آشنا شده باشید. اما ما برای دسترسی سریع تر به موضوع اصلی و جلوگیری از حاشیه سازی ابتدا به موضوع اصلی پرداخته و پس از آن به مفاهیم دیگر این حوزه می پردازیم.

مشاهده حجم اینترنت اپراتورهای ثابت از طریق پنل کاربری

اطلاع از حجم اینترنت مصرفی و میزان باقی مانده حجم اینترنت برای هر مشترک اینترنتی لازم و ضروری است و مشترک با اطلاع از میزان می تواند مصرف اینترنت خود را مدیریت کرده و از اتمام حجم اینترنت و قطع شده آن جلوگیری کند. برای آگاهی از میزان حجم مصرفی اینترنت و جزئیات مصرف آن دو روش وجود دارد. 

مشاهده حجم اینترنت از طریق پنل کاربری

شرکت های ارائه دهنده اینترنت ثابت یا همان اپراتورهای اینترنت ثابت برای مدیریت نیازهای کاربران و ارائه خدمات به آنها، در سایت خود پنل کاربری ایجاد کرده اند که هر مشترک می تواند با ورود به پنل اطلاعات کاربری خود را مشاهده کرده و از جزئیات سرویس اینترنت خود مطلع شود. یکی از این جزئیات ریزمصرف اینترنت است که در مجموع نشان دهنده حجم مصرفی و حجم باقی مانده می باشد. در ادامه پنل کاربری اپراتورهای مختلف جهت مشاهده حجم اینترنت ذکر شده است.

مشترکین اینترنت ثابت برای آگاهی از میزان مصرف اینترنت خود می توانند از طریق لینک های ارائه شده وارد پنل کاربری مربوط به اپراتور خود شده و با وارد کردن نام کاربری و رمز، به اطلاعات اشتراک خود دسترسی پیدا کنند. به علاوه این مشترکین شرکت مخابرات می توانند با استفاده تلفن ثابت خود با سامانه ۲۰۲۰ مخابرات تماس گرفته و از حجم باقی مانده اینترنت خود مطلع شوند.

مشاهده حجم اینترنت اپراتورهای همراه

اپراتورهای همراه هم در کنار خدمات آنلاین، برای سهولت مشترکین و دسترسی آسان به میزان حجم اینترنت این امکان را از طریق کدهای دستوری و ارسال پیامک فراهم کرده اند. بنابراین مشترکین تلفن همراه برای اطلاع از حجم اینترنت خود باید کد دستوری ارائه شده توسط اپراتور خود را شماره گیری نمایند.

همراه اول:
افرادی که از سیم کارت همراه اول استفاده می کنند و تمایل دارند که باقی مانده بسته اینترنت سیم کارت خود را مشاهده کنند، باید از روشهای زیر اقدام نمایند.

  • شماره گیری کد دستوری #۳۲۰*۱۰*
  • شماره گیری کد دستوری #۰*۱۰۰*
  • ارسال عدد 0 لاتین به شماره ۸۰۸۰
  • مراجعه به پنل کاربری همراه من

ایرانسل:
دارندگان سیم کارت ایرانسل برای اطلاع از میزان مصرف اینترنت و حجم باقی مانده بسته خود روشهای زیر را پیش رو دارند.

  • شماره گیری کد دستوری  #۴*۱*۵۵۵*
  • استفاده از اپلیکیشن ایرانسل من

رایتل:
کسانی هم که سیم کارت رایتل را برای استفاده از اینترنت انتخاب کرده اند به کمک کدهای دستوری زیز می توانند میزان حجم اینترنت خود را مشاهده نمایند.

  • شماره گیری کد دستوری #۱۴۲*
  • شماره گیری  کد دستوری #۱۴۴*

تمام روشهای بررسی حجم اینترنت اشتراک اینترنت به شما معرفی شد و مشترک هر یک از اپراتورها هم که باشید می توانید به کمک روشهای ارائه شده از حجم اینترنت مصرفی و باقی مانده خود اطلاع پیدا کنید. حالا که موضوع به خوبی پرداخته شد بهتر است نکات مهم این حوزه نیز پرداخته شده و مفاهیم مربوط به آن ذکر شود.

سرعت و حجم؛ دو مولفه مهم در اینترنت

اینترنت فارغ از هر نوعی که باشد، تحت تاثیر دو مولفه می باشد و از نظر این دو مولفه دارای محدودیت است. این دو مولفه «سرعت» و «حجم» می باشد. همانطور که می بینید دنیا اینترنت بسیار پیشرفت کرده است و هر روز در دنیا سرعت بالاتری برای اینترنت ارائه می شود. اما با این حال سرعت اینترنت بی نهایت نشده است و همچنان دارای محدودیت می باشد که این محدودیت پس از مدتی شکسته می شود و با ارائه سرعت بالاتر اینترنت، محدودیت بالاتری برای آن ایجاد می شود.

اهمیت سرعت اینترنت

برای سنجش سرعت اینترنت از واحد بیت (bit) استفاده می شود و سرعت سرویس های اینترنت با این واحد اعلام می شود. در حقیقت بیت یکی از واحدهای اندازه گیری داده های رایانه ای می باشد که رایج ترین استفاده از آن برای سنجش سرعت اینترنت است. البته باید توجه داشت که یک بیت مقدار بسیار کمی است و برای مشخص کردن سرعت اینترنت از مقادیر بالاتر آن نظیر مگابیت (Mb) یا گیکابیت (Gb) استفاده می شود. به عنوان مثال گفته می شود که سرعت یک سرویس اینترنت ۱۶ مگابیت است. 

محدودیت دوم اینترنت، حجم است که قطعا شما هم با این محدودیت آشنا هستید. شاید محدودیت سرعت برای بسیاری از کاربران ملموس نباشد، اما محدودیت حجم قطعا برای بسیاری از کاربران ملموس است. وقتی شما یک سرویس اینترنت خریداری می کنید، تنها اجازه استفاده تا حجم معینی را دارید و پس از استفاده بیشتر از سقف تعیین شده، اینترنت شما قطع خواهد شد. به همین دلیل می توان گفت که همه کاربران با محدودیت حجم اینترنت آشنا هستند، مگر افرادی که از اینترنت نامحدود (حجم نامحدود) استفاده می کنند.

همچون سرعت، حجم اینترنت هم دارای واحد اندازه گیری می باشد. برای اندازه گیری حجم اینترنت مصرف شده از واحد بایت (byte) استفاده می شود که دقیقا همان واحد اندازه گیری حجم فایل های رایانه ای می باشد. همچون مورد قبلی بایت هم مقدار بسیار کمی است و برای سنجش حجم مصرفی اینترنت از مقادیر بالاتر آن نظیر مگابایت (MB) یا گیگابایت (GB) استفاده می شود. مثلا گفته می شود که حجم اینترنت شما ۱۰ گیگابایت است.

کم فروشی اینترنت توسط اپراتورها

یک مشکل دیگر در این حوزه کم فروشی شرکتهای اینترنتی است، به این معنی که این شرکتها سرویس های خریداری شده را مطابق با تعرفه اعلام شده ارائه نمی دهند و مقداری از سرعت یا حجم اینترنت فروخته شده را کمتر از میزان تعیین شده ارائه می دهد. این مشکل برای بسیاری از مشترکین بوجود آمده و تقریبا تمام شرکتهای اینترنتی کم فروشی داشته اند. یکی از این شرکتها مخابرات ایران است که پس از مشخص شدن این موضوع اقدام به افزایش حجم اینترنت کاربران تا ۵ درصد نموده است.

البته این موضوع تنها به کم فروشی مخابرات مربوط نمی شود و قطعی های اخیر در سرویس های این شرکت باعث نارضایتی کاربران بود و در نهایت همین امر باعث شد که شرکت مخابرات تصمیم به افزایش حجم اینترنت مشترکین خود نماید. در این راستا مدیر عامل شرکت مخابرات ایران اعلام کرده بود:

به دلیل قطعی پیش آمده در ماه های گذشته و مغایرت های احتمالی موجود در حجم مصرفی مشترکین ، ۵ درصد به حجم بسته های اینترنت اختصاص داده شده به مشترکین مخابرات، بدون دریافت وجه اضافه اختصاص می یابد.

گرچه شرکت مخابرات بابت قطعی های مداوم سرویس های خود و همچنین کم فروشی اینترنت مقداری افزایش حجم برای کاربران خود در نظر گرفته است اما دیگر اپراتورهای اینترنت پس از کم فروشی خود اقدام به افزایش حجم ننموده اند.

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۵ از ۵ از مجموع ۱ رای)

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۸)

احمد ناصری

سلام، من یک فیلم دانلود کردم که حجمش ۵۰۰ میگ بوده. بعد از دانلود وقتی حجم مصرفی رو مشاهده می کنم ۷۰۰ میگ از حساب کم کرده! میشه بگید دلیلش چیه؟

۴ سال پیش
آن‌دیجیتال

سلام، ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. مواردی وجود دارد که باعث می شود حجم مصرفی اینترنت بیشتر از حد باشد در حالیکه فرد متوجه آن نیست. آپدیت خودکار ویندوز و برنامه ها، استفاده از برنامه های تغییر آی پی (فیلترشکن، VPN و پروکسی)، دانلود خودکار فایل در پیام رسان ها و ... مواردی هستند که به ظاهر مصرفی ندارند اما باعث می شوند حجم مصرفی اینترنت افزایش پیدا کند.

amirian

کم فروشی تنها یک بخش از نامردی شرکتهای اینترنتی است. تازگیا شاتل نزدیک چهل درصد تعرفه بسته هاش رو افزایش داده در حالی که وزیر ارتباطات گفته بود هیچ شرکتی نباید قیمت اینترنت را افزایش دهد!!!

۴ سال پیش
ali toosi

کسایی که مشکل حجم اینترنت دارند اینترنت پیشگامان و های وب بخرن چون حجمشون از همه بیشتره

۴ سال پیش
پونه

ممنون از مطلب خوبتون
چطور میشه مصرف اینترنت گوشی رو محدود کرد؟ من هر ماه بسته های همراه می خرم اما بعد از مدتی استفاده به سرعت حجمش تموم میشه و مجبورم دوباره یه بسته جدید خرید کنم. وقتی هم که اینترنت رو برای دوستام وای فای می کنم اونا هم تو اینستاگرام و اپارات سریع تمومش می کنم. می خوام یه کاری کنم که مصرف اینترنت محدود بشه تا وسط ماه حجم کم نیارم

۴ سال پیش
آن‌دیجیتال

سلام، ممنون از توجه شما
برای این کار روشهای مختلفی وجود دارد. بعضی از گوشی ها در بخش تنظیمات اتصال امکان محدود کردن حجم مصرفی اینترنت را دارند و شما می توانید از آن بخش حجم اینترنت را محدود کنید. در غیر این صورت می توانید از برنامه های مدیریت اینترنت استفاده کنید.

بارانا

چطور میشه حجم اینترنت فعال روی خط خودمون رو مستقیم به یک خط دیگه ای منتقل کنیم؟ می خوام بسته های حجم بالا بخرم و به دوستام ارسال کنم که قیمتش به صرفه باشه

۴ سال پیش
کاظمی

حجم اینترنت مخابرات که تموم میشه دیگه حتی نمیشه وارد پنل مدیریتش بشی

۴ سال پیش
غریب

پنل مخابرات خیلی خوبه هم آمار کلی رو تو نمودار نشون میده هم ریزمصرف اینترنت رو به تفکیک اتصال نمایش میده قشنگ میشه ریز آمار مصرف رو بدست اورد

۴ سال پیش
میرزایی

شرکت های اینترنتی خیلی کم فروشی می کنند که حالا فقط یکی از موارد مشخص شده با این حال تنها یک شرکت حاضر شد برای جبران، اضافه حجم به کاربران بدهد.

۴ سال پیش