روشهای جلوگیری از دزدی وای فای
شبکه و امنیت

روشهای جلوگیری از دزدی وای فای

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

برای دارندگان مودم های وایرلس اینترنت دزدی وای فای یک کابوس به حساب می آید. این کابوس گریبان خیلی ها را گرفته و فرد پس از مدتی متوجه شده حجم اینترنت به پایان رسیده است. برای جلوگیری از دزدی وای فای لازم است نکات ایمنی مودم های وایرلس رعایت شود. در غیر اینصورت امکان هک شدن مودم وای فای و دزدیدن اینترنت شما برای افراد وجود دارد. اگر تا به حال این کار را انجام نداده اید همین الان مودم وای‌فای خود را با روش‌هایی زیر ایمن کنید.

وقتی سخن از هک وای فای به میان می آید هنوز هم برخی ها آن را باور ندارند و تصور می کنند با قرار دادن رمز روی مودم وای فای دیگر امکان هک شدن آن وجود ندارد. اما باید بدانید که این تمام ماجرا نیست و علاوه بر هک شدن وای فای و دزدی اینترنت امکان سرقت اطلاعات دستگاه های متصل به وای فای نیز برای هکرها وجود دارد؛ اما موضوع بحث تنها در مورد هک شدن وای فای می باشد.

با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت مودم و روترهای اینترنت نیز پیشرفت کردند و مودم های کابلی قدیمی جای خود را به مودم های وایرلس و وای فای دادند. رونق گرفتن استفاده از مودم های وای فای باعث شد برخی افراد به دنبال سوء استفاده از این تکنولوژی باشند و به همین جهت برخی اپلیکیشن های هک وای فای وارد بازار شد. افرادی که به دنبال سودجویی بودند نیز با استفاده از این اپلیکیشن ها به راحتی مودم های غیرایمن یا دارای سطح ایمنی پایین را هک کرده و از اینترنت آنها استفاده می کنند.

چندی پیش خبر هک شدن هزاران مودم وای فای در اینترنت پخش شد که عدم رعایت نکات امنیتی اصلی ترین عامل این اتفاق تلقی شده است. با توجه به تعداد زیادی مودم های وای فای و استفاده زیاد از آنها لزوم ارائه روشهایی جهت امن سازی آن و جلوگیری از دزدی وای فای احساس می شود. بنابراین متخصصین امنیت سایبری روشهایی را جهت امن سازی این مودم ها معرفی کردند تا کاربران با استفاده از آنها از دزدیده شدن وای فای خود جلوگیری نمایند.

چطور دزدی وای فای را تشخیص دهیم؟

برای حل مشکل دزدی وای فای اولین مرحله این است که بفهمیم آیا کسی به وای فای شما دسترسی پیدا کرده یا خیر. این موضوع در مواردی با کاهش سرعت اینترنت و کندی آن نمود پیدا می کند. اگرچه دزدی وای فای تنها دلیل کندی اینترنت نیست و عوامل دیگری نظیر مشکلات داخلی، اشکال در شرکت اینترنتی، مشکل رایانه یا مودم و ... نیز می تواند علت این کندی باشد.

دزدی مودم وای فای

اما اگر هیچ یک از این موارد وجود نداشته باشد و به ناگاه سرعت اینترنت شما کاسته می شود می توان حدس زد که مشکلی در پشت دیوارهای بتنی وجود دارد و آن دزدی وای فای است. مخصوصا زمانی که مصرف زیاد اینترنت را شاهد هستید.

برای حل مشکل از طریق تنظیمات مودم وای فای می توان اقدام کرد. در مودم های وای فای فهرستی از ابزار متصل به درگاه نمایش داده می شود که در آن هر دستگاهی دارای آدرس IP  و آدرس MAC می باشد. این موارد می تواند به طور دلخواه و توسط مالک تغییر پیدا کنند. اما به هر حال این مقادیر در فهرست دستگاه‌های متصل به مودم از طریق تنظیمات سوییچ قابل مشاهده می شود.

افزایش امنیت مودم وایرلس

بنابراین اگر احتمال دزدی وای فای را می دهید کافیست وارد این لیست شده و دستگاه های متصل را بررسی کنید. اگر نامی ناشناخته را مشاهده کردید به احتمال زیاد دست سارق را رو کرده اید. این نام ناشناخته مربوط به همان دزد وای فای می باشد. برای حل مشکل لازم است اقداماتی انجام دهید.

پس از شناسایی فرد متجاوز و سارق اینترنت باید دست او را از اینترنت خود قطع کنید. در قسمت تنظیمات مودم می توانید دستگاه مورد نظر را قطع کرده و یا بلاک نمایید تا فرد دیگر نتواند به دستگاه شما متصل شود. همچنین لازم است تنظیماتی را روی مودم خود انجام دهید تا امنیت آن افزایش یافته و امکان هک شدن مجدد مودم نیز وجود نداشته باشد.

- استفاده از گذرواژه طولانی و پیچیده

اولین و مهمترین روش جهت افزایش امنیت وای فای استفاده از رمز طولانی و قوی می باشد. مودم های وایرلس از پروتکل WPA2 جهت حفاظت از وای فای استفاده می کنند. WPA2 برنامه رمزگذاری است که نسخه جدیدتر و امن‌تر پروتکل‌های قدیمی WPA، WEP  می باشد. بنابراین بهتر است برای تنظیم رمز وای فای از این پروتکل استفاده کنید. شما به عنوان یک کاربر چند کار می توانید انجام دهید که یکی از آنها تنظیم امنیت WPA2 در روتر می باشد. استفاده از یک رمز عبور قوی با WPA2 می تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

افزایش امنیت اینترنت وای فای

استفاده از رمز عبور طولانی و پیچیده تا حد زیادی امکان هک و دزدی وای فای را از بین می برد و استفاده از چنین رمزهایی امکان استفاده از اپلیکیشن های هک وای فای را نیز از بین می برد. اگرچه این مورد نیازمند صبر و حوصله می باشد و رمز طولانی معمولا خسته کننده است اما باید توجه داشت که این مورد می تواند از هک شدن مودم شما جلوگیری کند.

- تغییر دادن اطلاعات ورود به تنظیمات مودم

معمولا مودم های وای فای جهت دسترسی به صفحه تنظیمات از آدرس IP های 192.168.1.1 یا 192.168.2.1 استفاده می کنند که با وارد کردن آنها در مرورگر می توان به تنظیمات دسترسی پیدا کرد. تا اینجا برای تمام کاربران یکسان است و هر فردی با وارد کردن این آدرس ها می تواند وارد تنظیمات مودم شما شود. اما این صفحه تنظیمات نیز نیازمند نام کاربری و رمز عبور است.

نام کاربری و رمز عبور مودم های وای فای بسته به برند و شرکت تولید کننده آن متفاوت است که قالبا از عبارت «admin» به عنوان نام کاربری و رمز عبور استفاده می شود. این دو مقدار نیز به راحتی توسط فرد قابل شناسایی می باشد. بنابراین در صورتی که مقادیر فوق به طور پیش فرض باقی مانده باشد شخص ثالث یا هکر می تواند با ورود به تنظیمات مودم آن را دستکاری کرده و وای فای شما را سرقت نماید.

برای حل مشکل لازم است پس از ورود به تنظیمات مودم در بخش تغییر رمز عبور اقدام به تغییر دادن کلمه عبور مودم نمایید.

- پنهان کردن SSID مودم

روشی دیگر که بسیار تضمینی است و احتمال هک شدن وای را بسیار کاهش می دهد پنهان کردن SSID سوئیچ می باشد. معمولا با روشن شدن وای فای نام آن در گوشی و دستگاه های دیگر مشاهده می شود.

جلوگیری از دزدی وای فای

اما با پنهان کردن SSID دیگر نام وای فای نمایش داده نمی شود. در این مورد فرد برای اتصال به وای فای باید نام آن را بداند و با وارد کردن کامل نام و رمز اقدام به اتصال به مودم نماید. بنابراین کسانی که نام وای فای را نمی دانند امکان استفاده از آن را نخواهند داشت.

- استفاده از نرم‌افزار جانبی نظارت وای فای

در کنار روشهای فوق روش دیگری نیز وجود داد و آن استفاده از نرم‌افزارهای جانبی جلوگیری از دزدی وای فای می باشد. این نرم افزارها طوری طراحی شده اند تا زمانی که یک فرد تلاش می کند به وای‌فای متصل شود به شما هشدار دهند. اینگونه برنامه ها را می توانید از اینترنت دانلود کنید. مشکل اصلی در این است که تنها زمانی متوجه خواهید شد که کنار رایانه باشید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۳.۳ از ۵ از مجموع ۳ رای)

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۰)