اینترنت 5G چیست و چه زمانی عرضه ‌می‌شود؟
شبکه و امنیت

اینترنت 5G چیست و چه زمانی عرضه ‌می‌شود؟

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

اینترنت و فضای مجازی در حال پیشرفت است و روز به روز سرعت اینترنت افزایش می یابد. اینترنت همراه نیز به تبع آن افزایش سرعت یافته است و پس از 3G تکنولوژی های 4G و 4.5G نیز به دنیای دیجیتال راه یافته اند. با این حال سخن از معرفی نسل پنجم اینترنت همراه یعنی 5G به میان آمده است. قطعا سرعت و کیفیت اینترنت 5G از نسل های قبلی بهتر می باشد. اما سوال این است که با وجود سرعت بالای 4G چه نیازی به معرفی نسل جدیدی از اینترنت همراه وجود دارد؟ در ادامه پس از توضیحات مختصری در مورد اینترنت همراه و نسل پنجم آن پاسخ این سوال را نیز دریافت خواهید کرد. پس با ما همراه باشید.

در حال حاضر هنوز اینترنت 4G به طور کامل بهره برداری نشده و سرعت اینترنت همراه به حداکثر اسمی 4G نرسیده است و ما شاهد آن هستیم که نسل دیگری از اینترنت به نام 5G در دست راه اندازی می باشد. با توجه به این که ارائه سرویس های اینترنت موبایل از لحاظ سرعت و پوشش شبکه در ابتدای راه است معرفی نسل جدید اینترنت جای سوال دارد.

اینترنت 4G و 4.5G در حال حاضر تکنولوژی های روز دنیا در خصوص اینترنت همراه می باشد در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفته اند. کشورهایی نظیر قطر، نروژ و امارات متحده دارای بالاترین سرعت اینترنت همراه هستند که سرعت در این کشورها به بیش از ۵۰ مگابیت در ثانیه می رسد. این در حالیست که فناوری 4G قابلیت ارائه سرعتی بالاتر از این مقدار را دارد. بنابراین مشخص است در رشد این فناوری هنوز جای کار زیاد است و امکان افزایش سرعت نسل چهارم اینترنت همراه وجود دارد.

اینترنت 5G چیست؟

نسل پنجم اینترنت همراه که 5G نام دارد نسل بعدی اینترنت موبایل است که قرار است بعد از 4G یا 4.5G عرضه شود. سرعت اتصالبه اینترنت در این نسل به شدت افزایش یافته است و در آن از فرکانس‌های بالاتری نسبت به 4G استفاده شده است. با توجه به آینده پیش رو در خصوص اینترنت اشیاء نسل پنجم اینترنت همراه محدودیت‌های بسیار کمتری برای این موضوع دارد. البته باید توجه داشت که در 5G سیگنال‌های اینترنت نمی‌تواند زیاد منتشر شوند و به ناچار باید از تعداد بیشتری نقطه دسترسی (Access Points) در فواصل کوتاه تر استفاده شود.

اینترنت پرسرعت 5G

هدف از راه اندازی نسل پنجم افزایش سرعت و کیفیت اینترنت است. به طوری که در این نسل باید حداقل یک میلیون کاربر موبایل در هر کیلومتر مربع بتوانند از شبکه استفاده کنند. یعنی به اینترنت همراه متصل شده و بدون افت کیفیت از آن استفاده نمایند. بنابراین هر کاربر در شلوغ‌ترین مکان باید سرعتی حداقل برابر با ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را دریافت نماید. این استاندارد در نسل پنجم تعیین شده و در نسل های قبلی نظیر 4G و 4.5G چنین استانداردی وجود ندارد.

همچنین در 5G استانداردهای دیگری نظیر کاهش مصرف انرژی نیز تعبیه شده است. در این نسل دستگاه‌های فرستنده و گیرنده اپراتورهای تلفن همراه که خدمات اینترنت را ارائه می دهند باید در ساعت کم مصرف صرفه‌جویی انرژی داشته باشند و در صورت نیاز در کمترین زمان به حالت فعال درآیند. از صرفه جویی انرژی نیز در 4G حرفی به میان نیامده است.

سرعت اینترنت 5G چقدر است؟

همانطور که می دانید سرعت اینترنت در نسل های مختلف اینترنت همراه افزایش داشته است. نسل اول اینترنت همراه یعنی 1G سرعتی برابر ۲.۴ کیلوبیت در ثانیه دارد. بعد از تکنولوژی 2G با سرعت ۶۴ کیلوبیت در ثانیه معرفی شد که این سرعت نیز محدودیت بسیاری داشت. نسل بعدی آن 3G است که سرعتی برابر ۲ مگابیت در ثانیه را ارائه می دهد. این تکنولوژی تا مدتها نیاز کاربران موبایل را تامین می کرد.

اما با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت دیگر سرعت 3G نیز برای کاربران کند به نظر رسید. اگرچه هنوز هم در کشور ما کاربران بسیاری هستند که گوشی آنها تنها از نسل سوم اینترنت همراه پشتیبانی می کند و آنها نیز به ناچار از این سرعت استفاده می نمایند. بعد از 3G نسل 3.5G معرفی شد که تغییرات چندانی نسبت به 3G نداشت.

بنابراین نسل چهارم اینترنت همراه 4G با سرعت بالای ۱۰۰ مگابیت در ثانیه معرفی شد. بعد از آن 4.5G نیز با تغییراتی نسبت به 4G ارائه شد که البته در حداکثر سرعت آن تاثیر زیادی نداشت. باید گفت که تکنولوژی روز دنیا در خصوص اینترنت همراه 4G است که هنوز هم در کشورهای مختلف به حداکثر سرعت آن دسترسی پیدا نشده است.

اینترنت پرسرعت 5G

اما با این حال نسل پنجم یعنی 5G نیز معرفی شده که در آن سرعت باورنکردنی یک گیگابیت در ثانیه به کاربر ارائه می شود که این مقدار می تواند تا ۱۰ گیگابیت افزایش یابد. البته هنوز این تکنولوژی در اختیار کاربران قرار نگرفته است.

اینترنت 5G زیرمجموعه اینترنت همراه یکی از انواع اینترنت پرسرعت می باشد که سرعت پیش بینی شده برای آن یک تا ۱۰ گیگابیت در ثانیه می باشد که با توجه به سرعت بالا امکان برقراری ارتباط رسانه ای جاری (streaming) برای کاربران حتی در ساعات اوج مصرف نیز وجود خواهد داشت. همچنین 5G اینترنتی ایده آل برای راه اندازی اینترنت اشیا می باشد.

تفاوت بین اینترنت 5G و 4G در چیست؟

مشخص است که همیشه تکنولوژی های جدید نسبت به نسخه های قبلی خود برتری دارند. در خصوص اینترنت همراه و نسل های آن نیز به همین صورت است و هر نسل از اینترنت همراه که ارائه می شود نسبت به نسل قبلی برتری داشته و ویژگی های مثبتی به آن اضافه شده است. بنابراین به طور کلی 5G برترین هایی نسبت به 4G دارد که در ادامه آنها را ذکر خواهیم کرد.

سرعت
در اینترنت سرعت مولفه اصلی است و این مولفه در نسل پنجم به شدت افزایش یافته است. سرعت 4G برابر ۱۰۰ مگابیت در ثانیه می باشد که در 5G این مقدار به ۱۰ گیگابیت در ثانیه می رسد. بنابراین سرعت 5G چند برابر بیشتر از 4G می باشد. البته ویژگی های دیگری نیز در 5G وجود دارد که آن را نسبت به 4G و نسل های قبلی آن برتر می کند.

سرعت اینترنت 5G

حجم اینترنت روز به روز افزایش پیدا می کند و کاربران نیز بسیاری از کارهای خود را در اینترنت انجام می دهند. تماشای فیلم و برنامه های تلویزیونی به صورت زنده و جاری (Streaming Video) و تماشای فیلم های 4K در آینده ای نه چندان دور دامن اینترنت را خواهد گرفت و در حالی که اینترنت های فعلی پاسخگوی این حجم از مصرف نخواهند بود. بنابراین لزوم راه اندازی 5G در این موضوع احساس می شود.

تاخیر
مسئله دیگری که در اینترنت اهمیت زیادی دارد تاخیر است. اینترنت همراه 4G تاخیری بین ۴۰ تا ۶۰ میلی ثانیه دارد. این مقدار اگرچه بسیار پایین است اما برای پاسخ دهی لحظه‌ای اصلا خوب نیست. در مورد استفاده رایج کاربران شاید اصلا مهم نباشد اما در خصوص ارتباطات بین المللی این موضوع اهمیت پیدا می کند. تصور کنید یک گیمر به صورت بین المللی در حال بازی با حریفان در نقاط مختلف دنیا باشد. در این حالت اگر تاخیر اینترنت پایین باشد فشردن یک دکمه تغییرات لازم را به صورت لحظه‌ای‌ انجام می دهد در حالی که اگر اینترنت تاخیر داشته باشد نتیجه چنین نخواهد بود.

اینترنت 5G تاخیر بسیاری کمی نسبت به 4G دارد. این مقدار برابر ۱۰ میلی ثانیه و حدودا یک چهارم 4G می باشد. این تاخیر فوق العاده پایین باعث می شود در ارسال و دریافت اطلاعات تاخیری وجود نداشته باشد و نتایج در لحظه به کاربر نمایش داده شود. به عنوان مثال یک تماشاگر فوتبال می تواند در استادیوم بازی را از زاویه دید دوربین های مختلف و از طریق اینترنت بدون حتی ثانیه‌ای تاخیر تماشا کند.

ظرفیت
تعداد دستگاه های هوشمند که نیاز به اینترنت دارند هر روز در حال افزایش است و هر یک از این دستگاه ها نیاز دارند به شبکه اینترنت متصل شوند. بنابراین ظرفیت بالای شبکه نیز اهمیت زیادی دارد. تحلیل گران پیش بینی کرده اند که سال ۲۰۲۰ سال ابزارهای اینترنتی و سال اینترنت اشیا باشد و در این سال ۵۰ میلیارد دستگاه متصل به اینترنت در سرتاسر دنیا وجود داشته باشد.

نسل پنجم اینترنت همراه

این دستگاه ها عبارتند از: گوشی هوشمند، تبلت‌، لپ تاپ، رایانه شخصی، ساعت هوشمند، تلویزیون، خودرو، عینک واقعیت افزوده و ... که هر یک نیاز به اینترنت دارند. همچنین برخی از این وسایل نیاز به ارسال و دریافت حجم بالای اطلاعات در زمان کوتاه می باشند که که این موضوع تنها با وجود 5G تحقق پیدا خواهد کرد. افزایش تعداد کاربران اینترنت در دنیا تنها با 5G قابل حل است زیرا این تکنولوژی ظرفیت پاسخ به کاربران بسیار افزایش یافته به طوری که پیش بینی شده به وسیله آن در هر کیلومتر مربع یک میلیون کاربر از شبکه استفاده نمایند.

چرا باید از اینترنت همراه 5G استفاده کنیم؟

تا اینجا توضیحات مختلفی در خصوص اینترنت 5G ارائه شد که برخی از آنها مربوط به ویژگی های آن و برخی دیگر نیز مربوط به تفاوت بین 4G و 5G بود. با وجود چنین ویژگی ها و برتری هایی که در اینترنت نسل پنجم وجود دارد دیگر سوالی در خصوص استفاده از آن باقی نمی ماند. اما تنها نکته این است که چرا هنوز اینترنت 4G به حداکثر سرعت خود نرسیده و ما قصد استفاده از 5G را داریم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اگرچه نیاز کاربران عادی به اینترنت در همین نسل چهار نیز پاسخ داده می شود. اما همچنان برخی کاربران که نیاز به سرعت بالا برای تبادل اطلاعات حجیم دارند از این سرعت ناراضی هستند.

علاوه بر این در آینده ای نه چندان دور شاهد افزایش شدید حجم اینترنت و درگیر شدن بیشتر کاربران با آن خواهیم شد و نیاز است تکنولوژی سریع تر نسبت به نسل فعلی ارائه شود. همچنین باید توجه داشت که فعلا خبری از اینترنت 5G نیست و این تکنولوژی تا سال ۲۰۲۰ عرضه نخواهد شد. خواهید دید که در این فرجه باقی مانده چه تغییرات بزرگی در اینترنت و فضای مجازی رخ خواهد داد و باعث نیاز کاربران به 5G خواهد شد.

چه زمانی 5G راه اندازی می شود؟

همانطور که ذکر شد اینترنت 5G تا سال ۲۰۲۰ عرضه نخواهد شد. گفته شده سال ۲۰۲۲ یا پس از آن زمان شروع عرضه عمومی نسل پنجم خواهد بود. همچنین کشور انگلستان محل عرضه آزمایشی این تکنولوژی می باشد که اپراتورهای تلفن همراه در حال پیدا کردن مناطق مناسب برای نصب نقاط دسترسی (Access Point) می باشند. 

راه اندازی اینترنت 5G

با این وضعیت به نظر می رسد تا ده سال دیگر خبری از 5G در ایران و دیگر کشورها نباشد. زیرا هنوز بسیاری از کشورها از تکنولوژی های قدیمی اینترنت استفاده می کنند که لازم است بکلی زیرساخت آنها تغییر پیدا کند. پروفسور Sutton یک از سازندگان تکنولوژی 5G است که نظر دارد که «این دهه، مخصوص 4G بود و دهه آینده مخصوص 5G خواهد بود.

آیا اینترنت 6G هم در کار است؟

پروفسور ساتن یکی از سازندگان 5G نظر دارد که احتمالا اینترنت 6G وجود نخواهد داشت. به نظر ایشان اگر تکنولوژی 5G به خوبی و آنطور که پیش بینی شده است راه اندازی شود دیگر چیزی به نام 6G وجود نخواهد داشت. اصلا نیازی به وجود آن نخواهیم داشت. زیرا 5G طوری طراحی شده است که نیازی به جایگزینی آن با 6G نباشد و در واقع تمام نیازهای ما به اینترنت را پاسخ خواهد داد.

در صورتی که نیاز به سرعت بالاتر (در دهه های بعدی) وجود داشته باشد تنها کافیست سیستم آن ارتقاء پیدا کند. علتش هم این است که تکنولوژی های پیشین بر پایه سخت افزار ساخته شده اند در حالی که هسته اصلی اینترنت 5G بر پایه نرم افزار است. بنابراین به راحتی می توان این نرم افزار را ارتقا داد. در حالی که در مورد سخت افزار چنین نیست و به سختی امکان پذیر است.

منبع: آی تی ایران

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۰)