ثبت سایت های ایرانی جهت محاسبه اینترنت نیم بها
دنیای وب

ثبت سایت های ایرانی جهت محاسبه اینترنت نیم بها

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

سایت های ایرانی که میزبانی آنها در داخل کشور می باشد می توانند از تعرفه نیم بها برای ترافیک اینترنت خود بهره مند شوند. جهت اعمال هزینه نیم‌بها برای اینگونه سایت ها لازم است IP آن سایت در پورتال سازمان فناوری اطلاعات ایران ثبت شود. در صورت ثبت اطلاعات سایت و وجود شرایط لازم در آن ترافیک این سایت بنابر تعرفه داخلی محاسبه می شود. لازم به ذکر است که تعرفه محاسبه اینترنت به دو نوع ترافیک بین‌الملل و ترافیک داخلی می باشد که تعرفه ترافیک داخلی نصف ترافیک بین الملل می باشد.

شبکه ملی اطلاعات یکی از نیازهای حوزه ارتباطات کشور است که مزایای فراوانی دارد که یکی از آنها تفکیک تعرفه اینترنت داخلی و خارجی می باشد. به این معنی که سایت های دارای سرور داخلی نسبت به سایت های خارجی تخفیف ۵۰ درصدی داشته باشند و تعرفه آنها نیم بها محاسبه شود. با توجه به این که بیش از ۸۰ درصد ترافیک اینترنت در داخل کشور می باشد این موضوع می تواند برای کاربران بسیار باشد و از هدر رفتن پهنای باند و مصرف بیش از حد اینترنت آنها جلوگیری کند.

شرکتهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنت (ISP) از قبیل اینترنت ثابت و اینترنت همراه لازم است طبق مصوبه سازمان تنظیم مقررات رادیویی این موضوع را در محاسبه هزینه اینترنت اعمال کنند. اعمال هزینه نیم‌بها برای ترافیک سایت‌های دارای میزبانی داخلی از جمله مواردی است است که شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت باید آن را اجرا نمایند. اما سوال اصلی این است که کدام سایت های ایرانی شامل این طرح می شوند؟

کدام سایت های ایرانی ترافیک نیم بها دارند؟

از همان ابتدا این سوال وجود داشت و هم‌زمان با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی فهرست ۱۰۰ تایی سایتهای پرترافیک داخلی معرفی کرد که میزبانی آنها در ایران وجود داشت. بنابراین مقرر شد شرکتهای اینترنتی ترافیک مربوط به این سایت ها را نیم بها محاسبه کرده و هزینه آن را نصب دریافت کنند. این لیست لیست به مرور بیشتر شد و سایت های بیشتری در آن قرار گرفتند. راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات باعث شد لیست ۱۰۰ تایی سایت های ایرانی افزایش یافته و به بیش از ۵۰۰ سایت برتر داخلی ارتقا یابد.

ثبت سایت های دارای میزبانی ایران

اما مجددا سوال دیگری مطرح شد که با وجود انبوهی از سایت های ایرانی (میزبانی ایران) چرا تنها ۵۰۰ سایت ترافیک نیم بها دارند؟ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال گفت: با توجه به این که طبق قانون باید ترافیک سایت های ایرانی نصب سایت های خارجی محاسبه شوند بنابراین دیگر مکانیزم ۵۰۰ سایت برتر ایرانی منسوخ شده و شرکت‌های اینترنتی موظف هستند همه سایت‌هایی ایرانی که ترافیکشان در داخل پاس می‌شود را بطور نیم بها محاسبه تعرفه نمایند.

ثبت سایت در سامانه ثبت سایت های اینترنتی داخلی

بر همین اساس برای مقرر شد سایت های دارای مبدا ایران جهت دریافت ترافیک نیم بها اطلاعات سایت خود را در سامانه ثبت دامنه های اینترنتی با میزبانی داخلی به آدرس https://icip.ito.gov.ir ثبت نمایند. دارندگان سایت ها لازم است تنها دامنه و آی پی (IP) سایت خود را خود را ثبت کنند تا از تعرفه‌ی نیم‌بهای ترافیک داخلی بهره مند شوند. 

باید توجه داشت که جهت ثبت سایت در سامانه مذکور حتما باید سایت در سرورهای واقع در ایران قرار گرفته باشد و آی پی IP آن مربوط به ایران باشد. 

در این صورت پس از ورود به پورتال یکی از گزینه های «حقیقی» یا «حقوقی» را بنابر نوع سایت خود انتخاب کنید. پس از آن در صفحه جدید باید اطلاعات شخصی و یا اطلاعات شرکت خود را وارد کنید.

سامانه ثبت دامنه های اینترنتی با میزبانی داخلی 

اطلاعاتی نظیر نام، نام خانوادگی، کدملی، ایمیل، آدرس سایت، تلفن باید در این صفحه وارد شوند. همچنین لازم است درخواست کتبی خود مبنی بر ثبت سایت در این سامانه را خطاب به سازمان فناوری اطلاعات ایران نوشته و تصویر آن را در سایت بارگزاری نمایید.

پس از اتمام کار پیامی مبنی بر ثبت درخواست شما به ایمیل ارسال می شود. پس از بررسی اطلاعات ثبتی و درخواست شما و در صورتی که سایت شما مورد تایید باشد ایمیل تایید به شما ارسال می شود. این ایمیل حاوی اطلاعات لازم جهت ورود به سامانه می باشد. با استفاده از این اطلاعات وارد سامانه شده و اطلاعات تکمیلی سایت خود نظیر نام دامنه و IP ثبت کنید. 

در پایان اگر سایت شما توسط این سامانه تایید شود شما می توانید آدرس سایت و آی پی آن را در سامانه مذکور مشاهده کنید. در این صورت هزینه ترافیک اینترنت برای سایت شما نیم بها خواهد بود. از این پس بازدیدکنندگان سایت شما (که ایرانی باشند) مصرف اینترنت نیم بها بابت استفاده از سایت شما خواهند داشت. این مورد در سایت های عادی که مصرف ترافیک پایینی دارند تاثیر زیادی ندارد اما در سرویس های پخش فیلم و صوت و تصاویر حجیم این موضوع محسوس می باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۰)