نگاهی به ویژگی‌های اندروید ۱۰؛ جدیدترین نسخه این سیستم عامل
موبایل

نگاهی به ویژگی‌های اندروید ۱۰؛ جدیدترین نسخه این سیستم عامل

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

سیستم عامل اندروید گوگل در حال حاضر پرکاربردترین سیستم عامل موبایلی در دنیاست که توانسته با ارائه قابلیت های متنوع و کاربرپست در نسخه های مختلف به محبوبیت بالایی دست پیدا کند. در هر بروزرسانی اندروید قابلیت های جدیدی به آن اضافه می شود. اندروید اکنون به نسخه ۱۰ رسیده است و کاربران آن علاقه دارند بدانند که در این نسخه چه امکانات جدیدی به این سیستم عامل اضافه شده است. ما پس از بررسی این موضوع در مطلب پیش روی امکانات و ویژگی های جدید اندروید ۱۰ معرفی کرده ایم.

شرکت گوگل که سازنده سیستم عامل محبوب اندروید است در هر بروزرسانی اندروید مشکلات نسخه قبلی را رفع کرده و از قابلیت های جدید پرده برداری می کند. به همین جهت کاربران در روزهای نزدیک به انتشار نسخه جدید اندروید لحظه شماری می کنند تا ضمن دریافت نسخه جدید و بروزسانی سیستم عامل خود از امکانات اضافه شده به اندروید هم مطلع شوند.

امکانات و ویژگی‌های جدید در اندروید ۱۰

اندروید ۱۰ در تاریخ ۳ دسامبر ۲۰۱۹ منتشر شد که در آن قابلیت های جدیدی به سیستم عامل اضافه شده و برخی مشکلات رفع شود. در این نسخه در کنار بهبود ویژگی های امنیتی اندروید، برخی قابلیت های ظاهری و ساختاری هم به اندروید اضافه شد و مجددا یک هنرنمایی دیگر از هوش مصنوعی گوگل در اندروید خودنمایی کرد. نکته دیگر این که گوگل بر خلاف روال سابق که برای هر نسخه از اندروید نام یک شیرینی یا خوراکی را انتخاب می کرد، در نسخه جدید دیگر خبری از نام خوراکی نیست و گوگل به عنوان ساده «اندروید ۱۰» بسنده کرده است. 

۱- حالت تاریک سراسری

حالت تاریک سراسری یکی از اصلی ترین انتظارات کاربران از سیستم عامل اندروید بود که که پس از گذشت مدت ها بالاخره گوگل آن را در نسخه ۱۰ اندروید قرار داد. حالت تاریک سراسری واضح ترین تغییر در این نسخه از اندروید نسبت به نسخ دیگر است که کاربران می توانند از آن در تمام بخش های گوشی خود استفاده کنند. تا پیش از این نسخه حالت تاریک (Dark mode) تنها مربوط به برخی برنامه ها یا برخی از قسمت های سیستم عامل بود اما در نسخه ۱۰ اندروید قابلیت حالت تاریک سراسری به کاربران اجازه می دهد در کل فضای سیستم‌عامل خود از حالت تیره استفاده کنند. 

جهت بهره مندی از این قابلیت تنها کافیست از بخش تنظمیات گوشی خود آن را فعال نمایید. البته گوگل به فکر توسعه دهندگان هم بوده است و در این نسخه از اندروید گزینه ای قرار داده تا توسعه دهندگان اپلیکیشن های اندروید بتوانند به کمک آن از حالت تاریک سراسری اندروید در اپلیکیشن خود استفاده کرده و برنامه را با آن سازگار نمایند.

۲- ژست‌های حرکتی جدید

ژست های حرکتی جایگزین بسیار خوبی برای کلیدهای ناوبری گوشی می باشد که در نسخه جدید اندروید بهبود پیدا کرده است. ژست حرکتی یک روش یا میانبر برای انجام عملیات های مختلف در گوشی است که تنها با یک حرکت انگشت انجام می شود. به عنوان مثال با کشیدن انگشت از یک سمت صفحه به سمت دیگر سیستم عامل یک مرحله عقب می رود و دقیقا کار بازگشت (Back) را انجام می دهد. 

گرچه ژست های حرکتی در نسخه های قبلی اندروید هم وجود داشتند اما در این نسخه علاوه بر بهبود برخی از آنها، موارد جدیدی هم اضافه شده است. این قابلیت باعث شده تا در این نسخه دیگر خبری از کلید بازگشت نباشد و دکمه Back در اندروید ۱۰ حذف شود.

۳- امکانات بیشتر جهت تغییر تم

سیستم عامل اندروید به خاطر داشت قابلیت های متنوع در شخصی سازی محبوبیت بالایی کسب کرده است. حال گوگل آزادی عمل کاربران اندروید ۱۰ را بیشتر کرده و برای شخصی سازی تم دستگاه خود گزینه های بیشتری را در اختیار آنها قرار داده است. به عنوان مثال در این نسخه شما می توانید رنگ پیش فرض رابط کاربری اندروید را به رنگ دلخواه خود تغییر دهید. یعنی رنگ منوهای گوشی را که آبی رنگ است تغییر دهید. تغییری که امکان انجام آن در نسخه های قبلی اندروید وجود نداشت.

این قابلیت جدید در بخش گزینه های برنامه نویس (Developer options) اندروید ۱۰ قرار گرفته است که با فعال کردن آن می توان در تم گوشی هم تغییراتی ساختاری ایجاد نمود. در ضمن تعداد رنگ های موجود در این قابلیت فعلا محدود است و ممکن است در نسخه های جدید گستره رنگ های قابل استفاده افزایش پیدا کند.

۴- تغییر در مجوزهای امنیتی

قطعا مهم ترین دغدغه کاربران اینترنت و گوشی های هوشمند امنیت و حریم خصوصی است. کاربران اندروید هم از گوگل انتظار دارند امنیت این سیستم عامل را روز به روز افزایش داده و آن را امن تر نماید. گوگل با اطلاع از این نیاز کاربران در اندروید 10 تغییراتی در ارائه مجوز به برنامه ها ایجاد کرده تا کنترل کاربران روی مجوز برنامه ها افزایش پیدا کند. به عنوان مثال اگر یکی از اپلیکیشن ها بخواهد به موقعیت مکانی شما دسترسی پیدا کند اندروید از شما می پرسد که دسترسی به صورت دائمی باشد یا این که محدود به زمان باز بودن برنامه باشد.

بنابراین صفحه دسترسی های فعال (Permissions usage) در اندروید 10 تغییر پیدا کرده است. در این صفحه سیستم عامل مشخص می کند که مجوزها توسط چه برنامه هایی مورد استفاده قرار گرفته اند و به تبع آن کاربر می تواند بفهمد که دقیقا چه برنامه هایی از چه مجوزهایی استفاده می کنند. این قابلیت دسترسی بی قید و شرط برنامه ها را محدود کرده و کنترل کاربران را افزایش داده است.

۵- زیرنویس خودکار فیلم (Live Caption)

نسخه ۱۰ اندروید قابلیتی بسیار کاربردی در خود دارد که آن زیرنویس خودکار یا همان Live Caption است. این قابلیت به کاربر امکان می دهد که در زمان پخش ویدیو صحبت های افراد را به صورت زیرنویس مشاهده نمایند. یعنی سیستم عامل به صورت خودکار گفتار درون فیلم یا موزیک را به نوشتار متنی تبدیل می کند. این قابلیت برای افراد ناشنوا بسیار مناسب است و می توان از آن در شرایطی که امکان پخش صدا وجود ندارد استفاده نمود.

این قابلیت جذاب که در آن از هوش مصنوعی بهره گیری شده است یک ویژگی مثبت دیگر دارد و آن عدم نیاز به اینترنت برای استفاده از آن است. یعنی می توان زیرنویس خودکار را به صورت محلی و بدون اتصال به اینترنت فعال نموده و از آن استفاده کرد. استفاده از این قابلیت از طریق بخش دسترسی (Accessibility) گوشی امکان پذیر است.

۶- بهبود منوی اشتراک‌ گذاری

کاربران اندروید در نسخه های قبلی از این گله داشتند که بارگذاری منوی اشتراک گذاری (Share) سرعت چندانی نداشت و این منو به کندی لود می شد در حالی که مشکل در نسخه جدید اندروید رفع شده و بارگذاری منوی اشتراک گذاری در اندروید 10 به سرعت انجام می شود تا بتوان یک فایل را به سرعت با دیگران به اشتراک گذاشت. 

در عین حال گوگل ابزار جدیدی را برای توسعه دهندگان ایجاد کرده که میان‌برهای اشتراک‌گذاری (Sharing Shortcuts) نام دارد و توسعه‌دهندگان می توانند به این وسیله گزینه‌های بیشتری را به منوی اشتراک گذاری اضافه نمایند.

۷- پشتیبانی از گوشی‌های تاشو

در سال های اخیر که گوشی های تاشو معرفی شد و تعداد استفاده از آنها افزایش یافته است شاهد این هستیم که اندروید با این نوع گوشی ها سازگاری کامل نداشته و مشکلات متعددی را ایجاد می کند. اصلی ترین مشکل پشتیبانی نکردن اندروید از برخی برنامه‌های نمایشگرهای تاشو بود که خوشبختانه گوگل این دست از مشکلات را در بروزرسانی جدید اندروید رفع کرده است.گوگل در اندروید 10 سیستم عامل را برای دستگاه های هوشمند تاشو بهینه سازی کرده تا دیگر مشکلی گریبان گیر کاربران نشود.

مشاهده کردید که چه امکانات و قابلیت های جدید و جذابی به اندروید 10 اضافه شده است که پیش تر در نسخه های قبلی اندروید وجود نداشت. در صورتی که نکته ای را در نظر دارید یا این که قابلیت جدیدی را سراغ دارید که به اندروید اضافه شده اما در این مطلب به آن اشاره نشده است، حتما آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۱)

یوسف

چند وقت پیش تو خبری خوندم که نسخه های جدید اندروید دیگه برای کاربرها جذابیت نداره به خاطر اینکه قابلیت های جدیدی به اون اضافه نمیشه اما حالا می بینم که شما قابلیت های جدید و بعضا جالبی رو معرفی کردید که به نسخه 10 اندروید اضافه شده

۴ سال پیش