چطور فونت گوشی اندرویدی خود را تغییر دهیم؟
موبایل

چطور فونت گوشی اندرویدی خود را تغییر دهیم؟

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

سیستم عامل معروف اندروید با قابلیت های متعدد خود در بخش شخصی سازی توانسته محبوبیت فراوانی در میان کاربران پیدا کند. یکی از این قابلیت ها تغییر فونت سیستم عامل می باشد. کاربران گوشی های هوشمند اندروید می توانند از این قابلیت سیستم عامل استفاده کرده و فونت دلخواه خود را برای گوشی خود انتخاب کنند تا نوشته های گوشی همه با آن قلم نوشته شوند. در این مطلب قصد داریم به شما آموزش دهیم که چطور فونت گوشی اندروید خود را تغییر داده و فونت دلخواه خود را در آن فعال کنید. با ما همراه باشید و این آموزش را تا انتها مطالعه کنید.

آیا تغییر فونت سیستم عامل اندروید ممکن است؟

می دانیم که سیستم عامل اندروید اکنون محبوب ترین سیستم عامل موبایلی است که میلیاردها گوشی همراه از آن استفاده می کنند. شرکت های بزرگ تولیدکننده گوشی های هوشمند سامسونگ، اچ‌تی‌سی، هواوی، ال‌جی و شیائومی همه از سیستم عامل اندروید گوگل استفاده می کنند. این همه محبوبیت باعث شده گوگل در سیستم عامل مشهور خود امکانات و قابلیت های متعددی را برای اهداف مختلف از جمله شخصی سازی نمایش قرار دهد. با این قابلیت ها کاربران می توانند ظاهر نمایشی دستگاه خود را تغییر داده و آن را شخصی سازی نمایند.

اما متاسفانه در میان ده ها گزینه شخصی سازی، جای شخصی سازی قلم (Font) نوشته ها خالی است! یعنی گوگل برای سیستم عامل متن باز خود گوگل، قابلیت تغییر فونت را قرار نداده است و کاربران در بخش تنظیمات نسخه اصلی اندروید، گزینه ای تحت عنوان نوع قلم (Font style) را مشاهده نمی کنند. اما این تمام ماجرا نیست و با این که اندروید اصلی گزینه تغییر فونت گوشی را در خود ندارد، شرکت های سازنده گوشی های هوشمند و توسعه دهندگان مختلف به فکر بوده اند و جای خالی این گزینه را در گوشی های اندروید پر کرده اند.

برخی برندهای گوشی همچون سامسونگ برای رفع این مشکل، در رابط کاربری خود قابلیت تغییر نوع فونت را قرار داده اند. اگر از گوشی های سامسونگ استفاده می کنید نگران نباشید چون در بخش تنظیمات این گوشی ها گزینه ای برای تغییر فونت نوشته ها وجود دارد. اگر هم از برندهای دیگری استفاده می کنید باز هم نگران نباشید. چون با استفاده از لانچرهای اندروید و برخی اپلیکیشن ها باز هم می توانید فونت گوشی را تغییر دهید.

در ادامه روش تغییر فونت گوشی اندروید را آموزش خواهید دید. بنابراین اگر فونت پیش فرض دستگاه‌تان برای شما تکراری شده و می خواهید از فونت دیگری برای نوشته های آن استفاده کنید، با روش‌های خاصی که در ادامه ذکر می شود کار تغییر فونت گوشی خود را آغاز کنید تا به این وسیله ظاهر گوشی خود را متمایز نمایید.

تغییر فونت گوشی‌های سامسونگ از طریق تنظیمات

پیش‌تر ذکر شد که شرکت سامسونگ در رابط کاربری اندروید خود قابلیت تغییر فونت را در بخش تنظیمات قرار داده است. این امکان تنها مربوط به گوشی های سامسونگ نیست و برخی دیگر از برندهای معروف گوشی های هوشمند هم در بخش تنظیمات خود قابلیت تغییر فونت سیستم عامل را قرار داده اند. اگر گوشی اندرویدی شما از برند سامسونگ باشد می توانید بدون نیاز به هیچ برنامه جانبی، فونت گوشی اندرویدی خود را تغییر دهید. برای دسترسی به گزینه مربوطه مراحل زیر را دنبال کنید.

  • با انتخاب آیکن چرخ‌دنده وارد بخش تنظیمات (Settings) گوشی شوید.
  • در میان گزینه های مربوط به تنظیمات، گزینه نمایش (Display) را انتخاب کنید.
  • در این بخش گزینه اندازه و نوع قلم (Font Size and Style) را انتخاب کنید.
  • در این صفحه همه تنظیمات مربوط به قلم مشاهده می شود. گزینه نوع قلم (Font Style) را انتخاب کنید.

حین انجام مراحل ممکن است عنوان گزینه های موجود در گوشی شما با گزینه های ذکر شده در بالا کمی متفاوت باشد، اما معمولا در همه گوشی ها شبیه به هم است. با این حال اگر نتوانستید گزینه های مربوطه را پیدا کنید می توانید از جستجوی گوشی کمک بگیرید. برای استفاده از جستجوی گوشی، نوار ابزار را از بالای صفحه پایین بکشید و آیکون ذره‌بین را انتخاب کنید. سپس در قسمت جستجو، عبارت font را تایپ کنید تا گزینه Font Style برای شما نمایش داده شود.

توجه کنید که موفقیت در انجام مراحل فوق منوط به این است که قابلیت تغییر فونت از طریق تنظیمات در گوشی شما وجود داشته باشد. در صورتی که از طریق جستجو هم نتوانستید گزینه مربوطه را پیدا کنید به احتمال زیاد گوشی شما از چنین قابلیتی پشتیبانی نمی کند. به ناچار باید از روش های دیگر استفاده کنید.

تغییر فونت اندروید با استفاده از لانچر

روش دیگر برای تغییر دادن فونت گوشی استفاده از لانچر اندروید است. لانچر اپلیکیشنی است که در خود همه قابلیت های گوشی را با ظاهری متفاوت ارائه می دهد. معمولا کسانی که منو و آیکن های گوشی‌شان قدیمی است و جذابیتی ندارد از لانچر استفاده می کنند. چراکه به این وسیله می توانند آیکن ها، گزینه ها، فونت ها، منو، تنظیمات و بسیاری از بخش های دیگر گوشی را تغییر داده و ظاهر آنها را متمایز کرد. برای تغییر فونت هم می تواند از لانچر استفاده نمود.

بسیاری از لانچرهای اندروید گزینه ای برای تغییر دادن فونت در خود دارند که می توان از آن استفاده کرد. Nova Launcher، Action Launcher و Go Launcher سه لانچر معروفی هستند که گزینه تغییر قلم اندروید نوشته ها در آنها وجود دارد. البته فونت های موجود در هر یک متفاوت است و ممکن است یک لانچر تعداد کمی فونت داشته باشد و لانچر دیگر از تعداد بیشتری فونت پشتیبانی نماید.

روش دسترسی به تنظیمات فونت لانچرها هم تقریبا همچون گوشی های اندروید است. در بخش تنظیمات لانچر به دنبال گزینه های Preferences، Appearance‌ یا Personalization باشید و در صورت مشاهده آن را انتخاب کنید. در بخش جدید گزینه مربوط به Font را انتخاب کنید تا بتوانید فونت لانچر را تغییر دهید.

در این مطلب نحوه تغییر فونت اندروید را آموزش دیدید و مشاهده کردید که چقدر راحت می توان فونت گوشی خود را تغییر داد. اگر مشکلی در این خصوص داشتید و یا این که روش دیگر برای تغییر فونت گوشی در نظر دارید که در این آموزش به آن توجه نشده است، حتما در بخش نظرات آن را مطرح کنید.

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۵ از ۵ از مجموع ۱ رای)

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۰)