کاهش کاربران تلگرام در برابر واتس‌اپ؛ پیام رسان های ایرانی همچنان راکد هستند
موبایل

کاهش کاربران تلگرام در برابر واتس‌اپ؛ پیام رسان های ایرانی همچنان راکد هستند

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

اخیرا ایسپا آمارگیری از شهروندان ایرانی انجام داده که نتایج آن نشان دهنده کاهش استفاده کاربران ایرانی از تلگرام و در عین حال افزایش استفاده از واتس اپ می باشد. مهاجرت کاربران از تلگرام به واتس اپ در حالی رخ می دهد که پیام رسان های ایرانی پس از چند ماه فعالیت همچنان در رکود به سر می برند. همچنین در این آمارگیری مشخص شده که ۷۰ درصد مردم ایران، حداقل از یکی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نظرسنجی ای را طی روزهای ۱۷ و ۱۸ تیرماه ۹۸ به صورت تلفنی انجام داده است که در آن جامعه هدف، شهروندان شهری و روستایی کل کشور بوده اند. در نتیجه این نظرسنجی مشخص شده که بالغ بر ۷۰ درصد مردم کشور حداقل یکی از شبکه‌های اجتماعی را در اختیار داشته و از آن استفاده می‌کنند.

علاوه بر این در نظرسنجی مذکور از شبکه اجتماعی مورد استفاده توسط شهروندان نیز پرسیده شد و افراد در پاسخ به این سوال که «شما در حال حاضر از کدام یک از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید؟» شبکه اجتماعی مورد نظر خود را نام برده بودند که البته برخی از افراد نام چند شبکه اجتماعی را ذکر کرده بودند. در میان نام های ذکر شده توسط شهروندان نام اپلیکیشن های خارجی تلگرام، واتس اپ و اینستاگرام وجود دارد که در کنار آنها اپلیکیشن های ایرانی سروش، بله، گپ و ... نیز به چشم می خورد.

بنابراین طبق نظرسنجی انجام شده از میان افراد شرکت کننده، ۴۲.۸ درصد از پیام رسان واتس‌اپ، ۴۲.۴ درصد از تلگرام، ۳۹.۵ درصد از شبکه اجتماعی اینستاگرام، ۲.۸ درصد از پیام رسان سروش، ۲.۳ درصد از فیس بوک، ۱.۹ درصد از توییتر و ۰.۸ درصد از لاین استفاده می کنند. در میان پیام رسان های ایرانی غیر از سروش نیز ۰.۷ درصد افراد از پیام رسان بله، ۰.۶ درصد از آی‌گپ، ۰.۵ درصد از گپ، ۰.۲ درصد از بیسفون و ۰.۱ درصد از پیام رسان ساینا استفاده می‌کنند.

پیام رسان و شبکه اجتماعی

همچنین ۳۰.۴ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی در فضای مجازی فعال نبوده و از هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان ها استفاده نمی‌کنند. نتایج آمارگیری فوق به طور کامل به شرح زیر می باشد. 

واتس‌اپ: ۴۲.۸ درصد
تلگرام: ۴۲.۴ درصد
اینستاگرام: ۳۹.۵ درصد
سروش: ۲.۸ درصد
فیس بوک: ۲.۳ درصد
توییتر : ۱.۹ درصد
لاین: ۰.۸ درصد
بله: ۰.۷ درصد
آی‌گپ: ۰.۶ درصد
گپ: ۰.۵ درصد 
بیسفون: ۰.۲ درصد
ساینا: ۰.۱ درصد

نکته جالب این است که پس از غیرفعال شدن پوسته های ایرانی تلگرام شاهد این هستیم که تعداد کاربران ایرانی تلگرام در حال کاهش می باشد. چراکه همین نظرسنجی در اسفندماه سال ۱۳۹۷ نیز انجام شده بود و نتایج آن نشان می داد ۵۵.۹ درصد از ایرانیان عضو تلگرام بوده و ۲۵.۱ درصد از آنها از واتس اپ استفاده می کنند. اما اکنون با غیرفعال شدن پوسته های ایرانی تلگرام دسترسی کاربران داخلی به این شبکه اجتماعی بسیار محدود شده است و بنابراین آمار کاربران آن در کشور نیز بیش از ۲۰ درصد کاهش داشته است.

اما نکته تعجب برانگیز مهاجرت کاربران ایرانی به واتس اپ به جای پیام رسان های داخلی می باشد. چراکه تا پیش از این، پوسته های غیررسمی تلگرام عامل اصلی عدم مهاجرت کاربران به پیام رسان های ایرانی بودند. اما اکنون هیچ یک از آن پوسته ها فعال نیستند انتظار می رود کاربران ایرانی تلگرام به پیام رسان های بومی مهاجرت کنند؛ حال آنکه بر خلاف این تصور اکنون شاهد افزایش کاربران ایرانی واتس اپ می باشیم.

پیام رسان های ایرانی با امکانات و قابلیت های مختلف نظیر اینترنت رایگان، پخش تلویزیون، سرویس های پرداخت بانکی، فروشگاه آنلاین و ... سعی در جذب مخاطبان ایرانی داشتند، اما با تمام این تلاش ها همچنان مردم تمایل به استفاده از این برنامه ها ندارند و نسخه های خارجی را بر ایرانی آن ترجیه می دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۴.۵ از ۵ از مجموع ۲ رای)

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۰)