ماجرای تحریم اسنپ در توییتر چیست؟
دنیای وب

ماجرای تحریم اسنپ در توییتر چیست؟

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

اگر در روزهای اخیر به توییتر سر زده باشید قطعا توییت‌هایی در مورد اسنپ دیده اید که بیشتر آنها با #تحریم_اسنپ منتشر شده اند. اما ماجرای تحریم اسنپ از این قرار بود که خانمی پس از گرفتن خودرو در حین سفر دارای پوشش نامناسبی بوده که باعث شده راننده اسنپ به وی تذکر داده و پس از گفت و گو او را در میانه راه پیاده کند.

اصل ماجرا این بود اما قضیه وقتی پیچیده می شود که مسافر و همان خانم معترض موضوع را از دید خودش به همراه اطلاعات شخصی راننده در توییتر خود منتشر می کند و از مدیران اسنپ می خواهد که راننده را تنبیه کنند. توییت اول مسافر اسنپ در مورد این اتفاق:

راننده #اسنپ ی که وسط بزرگراه به خاطر بدحجابی پیادم کرد ایشونه
جواب اسنپ؟ پیگیری می کنیم!

جالب این که این شخص در ادامه متن توییت خود از جانب مدیران اسنپ می نویسد «پیگیری می کنیم». این توییت باعث شد در مدت کوتاهی نظرات مختلفی در مورد این اتفاق در توییتر منتشر شود و حتی پای شبکه های تلویزیونی فارسی زبان خارجی نیز به ماجرا باز شده و موضوع را داغ تر از این کند.

توییت دوم مسافر متخلف

وقتی مسافر متخلف مدعی می شود!

«پویه نوریان» دختری جوان و همان مسافر متخلفی است که این ماجرا را ایجاد کرده و پس از آن نیز دست بردار نبوده و توییت دوم خود را با مضمون حمایت اسنپ از وی منتشر کرد. این شخص در صفحه خود توییت زیر را منتشر کرد.

از #اسنپ تماس گرفتن و با عذر خواهی از برخورد با رانندشون خبر دادن

بیان حمایت اسنپ از زبان مسافر در توییتر وی ناراحتی کاربران ایرانی توییتر را برانگیخت و باعث شد هشتگی با عنوان «تحریم اسنپ» ایجاد شود. علتش هم این بود که اسنپ موضوع را با عنوان «مسئله پیش آمده اخیر» یاد کرده بود در حالی که این اتفاق عادی نبوده و به کامل جانبداری مدیران این تاکسی اینترنتی را نشان می دهد. کاربران توییتری به #تحریم_اسنپ بسنده نمی کنند و بسیاری از کاربران اسنپ اپلیکیشن این تاکسی اینترنتی را نیز از گوشی های خود حذف می نمایند.

«سعید عابد» بازنشسته ۵۴ ساله ای است که برای کسب درآمد بیشتر در اسنپ به رانندگی مشغول است. ایشان در مورد ادعای این مسافر مبنی بر معذرت‌خواهی اسنپ چنین پاسخ داد:

من دقیقا قانون کشورم و حتی قانون اسنپ را به ایشان تذکر دادم اما این خانم حریم شخصی مرا فاش کرده‌ است. اگر این خانم برای تمام شدن ماجرا این حرف را زده که هیچ، اما اگر واقعا اسنپ از ایشان عذرخواهى کرده باشد که نمی‌دانم باید چه بگویم. اتفاقا اسنپ باید از حقوق راننده‌اش دفاع کند که یک مسافر  حقوق راننده را نقض کرده‌ است.

اسنپ پس از مدت کوتاهی از این اتفاق به طور رسمی بیانیه ای صادر کرده و در آن اگرچه به ظاهر میانجی گری نمود اما عملا از مسافر حتاک حمایت کرد. 

طبق قوانین اسنپ، کاربران متعهد به رعایت قوانین اسلامی، اخلاقی و اجتماعی هستند. همچنین حفظ حریم خصوصی کاربران و عدم انتشار اطلاعات شخصی هر یک از طرفین از دغدغه های مهم اسنپ محسوب می شود.
در صورت بروز اختلاف بین هر یک از کاربران مسافر و راننده، اسنپ با تمام امکانات خود (از جمله مرکز تماس ۲۴ ساعته، واحد رسیدگی به شکایات و فرآیند میانجی گری) نهایت تلاشش را در جهت حفظ رضایت هر دو طرف و رفع اختلاف ایجاد شده به کار می گیرد.

بر همین اساس، در این مورد نیز صحبت های لازم به هر یک از طرفین انجام شده است. از کاربر راننده بابت انتشار اطلاعات شخصی شان دلجویی به عمل آورده ایم و ایشان با رضایت شخصی شان در ناوگان اسنپ به فعالیت خود ادامه می دهند. علاوه بر آن، رعایت اصل مشتری مداری اقتضا می کند که پس از ذکر شرایط و قوانین اسنپ، از مسافر نیز به دلیل ناتمام ماندن سفرشان دلجویی شود.

همین بیانیه جانب دارانه اسنپ باعث شد کاربران توییتر به شدت ناراحت شده و برای پاسخ به این بیانیه اسنپ و رفتار آن مسافر حمله توییتری خود را آغاز نموده و با #تحریم_اسنپ به طور دسته جمعی این تاکسی اینترنتی را تحریم کنند.

بیانیه اول اسنپ

طبق آمارگیری های انجام شده در ۷۲ ساعت اول این ماجرا بیش از ۷۰ هزار توییت توسط کاربران در این رابطه منتشر شده است؛ تقریبا هزار توییت در هر ساعت که این بیانگر داغ شدن این موضوع در شبکه های مجازی می باشد. در ساعات اولیه این اتفاق نیز در اینستاگرام حدود ۳۵۰۰ پست منتشر شده است که عمدتا علیه عمل اسنپ بوده است.

موج حمله توییتری به اسنپ 

موج اول حمله توییتری به اسنپ نیمی از آمار ارائه شده را شامل می شود که عمدتا قضاوت در مورد رفتار راننده و مسافر اتفاق اخیر می باشد. موج دوم توییتری از زمان انتشار بیانیه رسمی اسنپ آغاز می‌شود شامل نیمی از آمار ارائه شده می باشد. کاربران در این موج توییتری عمدتا علیه اسنپ و بیانیه آن نوشتند و به نوعی به اسنپ و خانم مسافر حمله کردند.

منتشر شدن اسم و مشخصات راننده توسط مسافر خانم در توییتر باعث ناراحتی او شده و این راننده قانون مدار در این خصوص گفته:

تا پیش از انتشار این توییت توسط رفتار این خانم به جز خانواده، هیچ‌کس از اقوام و آشنایان نمی‌دانست که من در اسنپ هستم و الان همه از این موضوع با خبر شدند و تماس‌های متعددی در این باره میان دوست و آشنا داشتم. من در طول این مدت که در اسنپ مشغول بودم حتی درخواست افرادی که در نزدیکی محل سکونت اقوام و دوستانم زندگی می‌کردند را قبول نمی‌کردم اما حالا این خانم با این کار همه را با خبر کرد. البته من شرمنده نیستم. من بازنشسته هستم و مثل خیلی‌های دیگر که در این شرایط اقتصادی نیازمند درآمد بیشتر هستند، در اسنپ مشغول شدم.

در نهایت کمپین اعتراضی کاربران توییتر و تحریم اسنپ باعث شد مسئولین این تاکسی اینترنتی از موضع‌گیری دوپهلوی خود عقب نشینی کرده و با انتشار بیانیه ای از راننده قانون مدار حمایت کنند. اسنپ در بیانیه بعدی خود اعلام کرد:

به علت نقض حریم شخصی راننده و منتشر شدن مشخصات کامل وی توسط مسافر متخلف، از او شکایت خواهد کرد. لازم به ذکر است که تماس با مسافر در مورد سفرهای ناتمام جزء رویه معمول شرکت بوده و در این مورد به منزله تایید رفتار مسافر نیست. 
همچنین از رفتار راننده به دلیل رعایت قانون و مقرارت اسنپ تقدیر شده و به دلیل انتشار اطلاعات شخصی‌اش از او عذزخواهی خواهد شد.

تا پیش از این مسافری که قانون شکنی کرده بود به پشتوانه حمایت اسنپ و موضع‌گیری دوپهلوی آن در برابر راننده مدعی بود؛

غذرخواهی مسافر از راننده قانون مدار

اما با تغییر وضعیت و حمایت صریح اسنپ از راننده و مخالفت با مسافر متخلف این مسافر نیز عقب نشینی کرده و با انتشار پستی در صفحه توییترش از همه عذرخواهی نمود.

اینجانب از راننده اسنپ، مجموعه اسنپ و تمام کسانی که خاطرشان به موجب جریان اخیر جریحه دار شده عذر خواهی می کرده و اعلام می دارم به قوانین کشورم التزام و اهتمام دارم.

پس از انتشار این توییت توسط مسافر و عذرخواهی وی از راننده قانون مدار، اسنپ نیز با انتشار پستی در پاسخ به پست آخر مسافر علاوه بر عذرخواهی از همگان به خاطر وضعیت پیش آمده، به علت ابراز پشیمانی مسافر از حق شکایت خود صرف نظر کرد.

شرکت ایده گزین ارتباطات روماک (اسنپ) بابت جریحه دار شدن احساسات عمومی از هم وطنان عزیز عذرخواهی می کند. به رغم اینکه نقل قول اولیه مسافر مبنی بر عذرخواهی اسنپ از ایشان خلاف واقع بوده است، به علت ابراز پشیمانی مسافر، این شرکت از حق شکایت خود صرف نظر می کند.

موج سوم توییت‌های کاربران در خصوص تحریم اسنپ پس از انتشار توییت آخر مسافر و با موضوع «صرف نظر اسنپ از حق شکایت خود» ایجاد شد که در آن برخی مجددا علیه اسنپ توییت کرده و این تاکسی اینترنتی را نقد کردند. برخی نیز از این رفتار اسنپ و حمایت نهایی آن از راننده قانون مدار رضایت مند بوده و دست به پایان تحریم اسنپ زدند.

حقیقت ماجرا از زبان راننده قانون مدار

اما شرح این ماجرا از زبان راننده اسنپ آقای عابد شنیدنی است:

روز ۱۶ خرداد برای من تقاضایی از سمت این خانم در شهرک قائم تهران آمد که من آن را پذیرفتم. وقتی رسیدم، این خانم همان ابتدا در خیابان بدون روسری بود و من به خودم گفتم طبق روال گذشته وقتی سوار ماشین شد از ایشان تقاضا می‌کنم که به خاطر جریمه نقدى که برای ماشین‌هایی که چنین تخلفی دارند انجام می‌شود، روسری‌اش را سر کند. هنوز ۱۵۰ متر از محل سوار شدن خانم فاصله نگرفته بودیم که من از ایشان تقاضا کردم که روسری خود را سر کنند. اما ایشان با لحن تندی گفتند که شما بهتر است در کار دیگران دخالت نکنید و رانندگی‌تان را بکنید.

 

بعد از شنیدن این جمله من نگه‌ داشتم و گفتم که با این حساب من نمی‌توانم شما را برسانم و دقیقا همان بلوار قائم و در حالى که تنها ۱۵۰ متر از مبدا فاصله گرفته بودیم، نگه داشتم که خود خانم از ماشین پیاده شدند و من از ایشان نخواستم از ماشین پیاده شوند. حتى گفتم که مى‌توانم ایشان را به مبدا برگردانم.

 

بعد از پیاده شدن این خانم به من گفت که من با اسنپ تماس می‌گیرم و شکایت می‌کنم. من هم گفتم که حتما این کار را بکنید و من هم این کار را انجام می‌دهم. اما بعد از آن با پلیس ۱۱۰ تماس گرفت و به پلیس گفت که یک نفر در بلوار قائم با این شماره پلاک مزاحم من شده است. من هم همان موقع به پلیس زنگ زدم و ماجرا را شرح دادم که پلیس گفت همانجا بمانید تا مامور بیاید. اما خانم بعد از این تماس سوار یکی از ماشین‌های عبوری شد و رفت. من هم نیم‌ساعت منتظر ماندم و وقتی دیدم پلیس نمی‌آید به ناچار رفتم. همان لحظه با پشیبانی اسنپ تماس گرفتم و اپراتور پشتیبانى به من گفت شما کار درستى انجام دادید و طبق قوانین رفتار کردید.

در پایان این ماجرا مشخص نشد که چطور رضایت طرفین جلب شد بدون این که عمل راننده و مسافر بررسی شود. تنها در جلسه ای که به نظر می رسد در یکی از اماکن قوه قضاییه بوده طرفین ماجرا حضور پیدا کرده و پس از دیدار کتابهای فرهنگی و اخلاقی دریافت می کنند!

به هر حال این ماجرا اگرچه شروع و پایانی عجیب داشت اما مجددا همچون دیگر رخدادهای اتفاق افتاده در فضای مجازی نشان داد این فضا قدرت آن را دارد که موضوعی کوچک و حتی کذبی را به قدری بزرگ کند که حتی شبکه های خارجی هم وارد آن شوند. در عین حال قدرت آن را دارد که با ایجاد موج انتقاد و حمله افراد خاطی و مدعی را وادار به عذرخواهی کرده و قضیه را خاطمه دهد.

منبع: خبرگزاری فارس و دیجیاتو

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۰)