گوگل مپ چگونه ترافیک مسیرها را پیش بینی می کند؟
نرم افزار و سیستم عامل

گوگل مپ چگونه ترافیک مسیرها را پیش بینی می کند؟

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

در سرویس نقشه گوگل یعنی گوگل مپ (Google Map) قابلیت نمایش ترافیک مسیرهای شهری وجود دارد. این امکان به وسیله رنگ آمیزی مسیرها با رنگ های سبز، زرد و قرمز اتفاق می افتد که به ترتیب بیانگر ترافیک روان، آهسته و سنگین در مسیر می باشد. در کنار فواید این قابلیت گوگل مپ این سوال بوجود می آید که گوگل چطور ترافیک مسیرها را شناسایی می کند؟ سرویس گوگل مپ چطور متوجه می شود که ترافیک یک مسیر روان بوده و مسیر دیگر دارای ترافیک سنگین می باشد؟ پاسخ این سوال را به زودی دریافت خواهید کرد.

گوگل مپ قابلیت های فراوانی دارد که یکی از آنها نمایش میزان ترافیک خیابان ها می باشد. Google Map این کار را با تغییر رنگ مسیرها انجام می دهد. به این وسیله کاربران می توانند توان بهترین، کوتاه ترین و کم ترافیک ترین مسیر را برای رسیدن به مقصد از طریق نقشه گوگل پیدا کنند.

سرویس نقشه گوگل این قابلیت (نمایش ترافیک مسیرها) و دیگر قابلیت ها نظیر پیشنهاد راه بهتر را بر اساس اطلاعات موجود در سیستم ارائه می دهد. اطلاعاتی که به طور کلی به دو نوع پیشین و فعلی تقسیم بندی می شوند. اطلاعات پیشین شامل میانگین اطلاعات کاربران مختلف در بازه های زمانی و روزهای مختلف می باشد. این اطلاعات به طور وضعیت حضور کاربران مختلف در روزهای پیشین را مشخص می کند.

اما نوع دوم اطلاعات اطلاعات فعلی کاربران می باشند که مربوط به کاربران حاضر در محلی خاص (مثال یک خیابان) بوده و به وسیله حسگرهای تلفن های هوشمند ثبت می شود. به عنوان به این وسیله می توان سرعت حرکت خودروهای یک خیابان را بدست آورد. با ترکیب این دو نوع اطلاعات می توان فهمید که میانگین کاربران حاضر در یک مسیر چقدر است و با توجه به سرعت حرکت آنها و ظرفیت یک خیابان ترافیک آن را پیش بینی کرد.

ثبت اطلاعات ترافیکی به وسیله خودروهای مخصوص

تا پیش از سال ۲۰۰۹ و در نسخه های پیشین گوگل مپ اطلاعات مربوطه صرفا به وسیله سنسورهایی بدست می آمد که عمدتا توسط شرکت های حمل و نقل نصب شده بود. یعنی گوگل برای جمع آوری اطلاعات سنسورهایی خاص را روی خودروهای برخی آژانس ها نصب کرده بود تا با عبور و مرور در خیابان ها اطلاعات ترافیکی مسیرها را جمع آوری نمایند.

این سنسورها شامل رادار، مادون قرمز و تکنولوژی رادار لیزر بوده اند که قابلیت محاسبه اندازه خودروها و سرعت حرکت آنها را داشته اند. اطلاعات بدست آمده توسط سنسورها پس از پایان کار به سرورهای Google Map ارسال می شده است. 

اطلاعات این سنسورها به طور لحظه ای ثبت و روی اطلاعات قبلی بروزرسانی می شد. اطلاعات بروزرسانی شده پس از قرارگیری در بانک های اطلاعاتی نقشه جهت پیش بینی حجم ترافیک در روزهای بعدی مورد استفاده قرار می گرفت. با توجه به این که تعداد این سنسورها محدود بودند بنابراین امکان ثبت اطلاعات ترافیکی تمام خیابان ها وجود نداشت و تنها ترافیک بزرگراه ها و جاده های اصلی توسط این حسگرها جمع آوری می شد.

نمایش ترافیک مسیر در گوگل مپ

اما از سال ۲۰۰۹ به بعد گوگل روش جمع آوری اطلاعات خود را تغییر داد. نقشه گوگل برای جمع آوری اطلاعات ترافیک خیابان ها از روش Crowdsourcing به معنی جمع سپاری استفاده کرد تا دقت داده های جمع آوری شده و به تبع آن کیفیت پیش بینی ها افزایش پیدا کند. در این روش به جای جمع آوری اطلاعات به وسیله تعداد محدودی خودرو اطلاعات به وسیله جمع کثیری از کاربران انجام می شود. در حقیقت در این روش تمام کاربران گوگل مپ برای این سرویس اطلاعات جمع آوری می کنند.

جمع آوری خودکار اطلاعات کاربران Google Map

زمانی که کاربران اپلیکیشن Google Map را در گوشی اندرویدی خود باز می کند اگر GPS گوشی فعال باشد اپلیکیشن برخی از اطلاعات کاربر را به طور ناشناس به گوگل مپ می فرستد. این کار برای تمام کاربران اپلیکیشن رخ می دهد و در این صورت گوگل مپ حجم عظیمی از اطلاعات کاربران شامل موقعیت مکانی، سرعت حرکت، برنامه هفتگی حضور کاربر در یک محل و ... را بدست می آورد.

این اطلاعات با استفاده از روشهای رایانه ای و الگوریتم های پیچیده بررسی شده و در نهایت میزان ترافیک یک مسیر را مشخص می کند. نتیجه بدست آمده به وسیله رنگ های مختلف در نقشه گوگل به نمایش در آمده و در اختیار کاربران قرار می گیرد. در این روش ها متوسط سرعت اتومبیل ها در یک مسیر احتمال خطای سیستم را کاهش داده و توقف برخی خودروها با دلایل مختلف را جزو آمار ترافیکی به حساب نمی آورد.

با توجه به این که در این روش کاربران اطلاعات را جمع آوری می کنند بنابراین هرچه تعداد کاربران (تعداد راننده هایی که گوگل مپ استفاده می کنند) بیشتر باشد اطلاعات بدست آمده بیشتر بوده و در نهایت پیش بینی وضعیت ترافیک نیز دقیقتر خواهد بود. بنابراین اگر در مسیری تعداد کمی کاربر وجود داشته باشند و اطلاعات مناسبی جهت نمایش در نقشه بدست نیامده باشد Google Map آن مسیر را به رنگ خاکستری نمایش می دهد.

علاوه بر Google Map شرکت گوگل اطلاعات ترافیکی مسیرها را به صورت دقیق و تخصصی تر در اپلیکیشن Waze نیز قرار داده است. در اپلیکیشن ویز امکان ثبت عناصر ترافیکی نظیر تصادف، خرابی جاده، خرابی ماشین و دوربین های کنترل سرعت وجود دارد و کاربران و رانندگان می توانند این اطلاعات را پس از ثبت به صورت لحظه ای و بلادرنگ در نقشه و به صورت علایم و آیکن های مختلف مشاهده نمایند.

منبع: دیجیاتو

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۴)

احمدی

لطفا در مورد معنی رنگ ها در گوگل مپ هم توضیح بدید

۲ سال پیش
نسرین

چطوری باید ترافیک گوگل رو ببینیم تو گوگل مپ؟

۲ سال پیش
yasin

دوست عزیز برنامه ای به نام گوگل ترافیک وجود نداره. همون گوگل مپ است اما در آن گوگل ترافیک مسیرها را با هوش مصنوعی پیش بینی می کند

۲ سال پیش
jahani

گوگل ترافیک همون برنامه گوگل مپ است یا برنامه دیگه ای تحت عنوان گوگل ترافیک وجود داره؟

۲ سال پیش