استخراج ارز دیجیتال چگونه انجام می شود؟
شبکه و امنیت

استخراج ارز دیجیتال چگونه انجام می شود؟

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

افزایش قیمت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال باعث شده بسیاری از کاربران به دنبال استخراج ارز دیجیتال باشند. برخی کاربران برای بدست آوردن ارز مجازی از ماینرهای بیت کوین استفاده کرده و برخی دیگر نیز با رایانه شخصی به دنبال استخراج ارز دیجیتال هستند. برخی هم تنها در مورد استخراج بیت کوین شنیده اند و هنوز نمی دانند که چطور می توان این کار را انجام داد. خیلی ها هم اصلا نمی دانند که ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد. در این مطلب در مورد تمام این موضوعات توضیح داده شده است. پس با ما همراه باشید تا در مورد ارز دیجیتال و استخراج بیت کوین بیشتر بدانید.

همانطور که گفته شد بسیاری از افراد با مشاهده رشد قیمت بیت کوین به دنبال استخراج آن هستند. اما هنوز نمی دانند که چطور می توان این کار را انجام داد. لازم است توضیحاتی ارائه شود تا این دست از افراد در مورد بیت کوین و ارزهای مجازی اطلاعات بیشتری کسب کنند. پیش از آنکه در مورد استخراج بیت کوین و ارزهای دیجیتال توضیح دهیم بهتر است ابتدا کمی در مورد ماهیت ارز دیجیتال اطلاعات بدست آورید. پس از آشنایی با ارز دیجیتال و روش کار آن در ادامه به سراغ ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال خواهیم رفت.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال (Cryptocurrency) یا رمزارز، پول مجازی و ارز رمزنگاری همانطور که از نامش مشخص است نوعی پول الکترونیکی می باشد که از آن جهت مبادلات پولی در فضای اینترنت استفاده می شود. ارزهای دیجیتال بر پایه بلاک چین یا زنجیره بلوکی ساخته شده اند که باعث شده خاصیت امنیتی بالایی پیدا کند. از این رو ارزهای دیجیتال علاوه بر امنیت بالایی که دارند توسط هیچگونه مرکز یا نهادی مانند بانک جهت مدیریت و پردازش تراکنش ها مدیریت نمی شوند و تمام عملیات ها در همان شبکه بیت بلاک چین انجام می شود. نداشتن سرور و مدیر شبکه در ارزهای دیجیتال باعث شده کل کاربران فعال، شبکه را تشکیل داده و تراکنش های آن را انجام داده و تایید نمایند.

ارز دیجیتال بر پایه بلاک چین

گفتیم که ارزهای دیجیتال به جهت بهره گیری از فناوری جدید بلاک چین و رمزنگاری شدن داده ها امنیت بالایی دارند. این ویژگی در ارزهای دیجیتال متاثر از بهره مندی از تکنولوژی بلاک چیت است و همین باعث شده ارزهای مجازی با پول های رایج تفاوت زیادی داشته باشند. اصلی ترین ویژگی این نوع ارزها «رمزنگاری شده» بودن آنهاست. همانطور که می دانید به ارزهای دیجیتالی ارز رمزنگاری شده هم گفته می شود. این قابلیت در آنها باعث می شود ارز غیرقابل سرقت و هک شدن باشند. یعنی کسی نمی تواند بیت کوین یا دیگر ارزها را هک کرده و یا آنها را سرقت نماید. 

ویژگی دیگر ارزهای دیجیتال غیرقابل ردگیری بودن آنهاست. یعنی هکرها، دولت ها، پلیس و هیچ شخص ثالثی نمی تواند ارزهای مجازی را ردگیری کند و کاربرانی که به وسیله ارز دیجیتالی نظیر بیت کوین معاملات خود را انجام می دهند توسط شخص ثالث قابل ردیابی نبوده و ناشناس باقی خواهند ماند. این ویژگی بیت کوین باعث شده برخی حکومت ها آن را برای امنیت کشورشان مشکل ساز بدانند.

اولین ارز دیجیتالی رمزنگاری شده در سال ۲۰۰۹ با نام «بیت کوین» وارد بازار شد و هم اکنون محبوب ترین و رایج ترین ارز دیجیتالی دنیا بوده و دهمین ارز پرارزش جهان نیز می باشد. در حال حاضر افراد بسیاری از بیت کوین استفاده می کنند که برخی آن را خرید و فروش کرده و در آن سرمایه گذاری می کنند. برخی دیگر نیز به دنبال استخراج بیت کوین بوده و تلاش می کنند بیت کوین تولید نمایند. حال که با ارزهای دیجیتال و ماهیت آنها آشنا شدیم بهتر است به اصل موضوع یعنی «استخراج ارز دیجیتال» بپردازیم. 

ارز دیجیتال چگونه استخراج می شود؟

اگر در فضای ارزهای دیجیتال فعالیت کرده باشید حتما دو عبارت «ماینینگ» و «ماینر» را شنیده اید. در این حوزه به استخراج یا تولید ارز دیجیتال ماینینگ (Mining) گفته می شود و به شخص یا وسیله ای که عملیات استخراج را انجام می دهد ماینر (Miner) می گویند. علاوه بر این به مراکزی که دارای تعداد زیادی ماینر بوده و استخراج ارز انجام می دهند هم مزرعه بیت کوین یا استخر بیت کوین گفته می شود. برای روشن تر شدن موضوع بهتر است کمی در این خصوص توضیح دهیم.

گفتیم که ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده نظیر بیت کوین بر پایه بلاک چین طراحی شده اند و بنابراین ماهیت غیرمتمرکز دارند. یعنی ساختار آنها همچون سایت های اینترنتی در یک مکان (سرور) قرار نگرفته است و کل شبکه میزبان آن بوده و تراکنش های آن را انجام می دهد. پس برای این که شبکه ارزهای دیجیتال فعالیت داشته و تراکنش های آن پس از پردازش تایید شود لازم است افراد خدماتی را در اختیار آن قرار دهند.

استخراج ارزهای دیجیتال

خدمات کاربران به شبکه به صورت در اختیار قرار دادن رایانه و دستگاه‌های محاسباتی مخصوص می باشد. به این صورت که فرد رایانه یا دستگاه مخصوص استخراج ارز دیجیتال خود را در اختیار شبکه قرار می دهد تا فرایند پردازش تراکنش ها انجام شود. کاربرانی که در این امر مشارکت نموده و به شبکه خدمت ارائه دهند متحمل دریافت پاداش خواهند شد. پس از آنکه فرایند پردازش یک بلاک داده به اتمام رسیده و آن بلاک به اصطلاح استخراج شود، کاربری که این پردازش را انجام داده است پاداشی با عنوان پاداش بلاک (Block Reward) از شبکه دریافت می نماید. این پاداش در قالب ارزهای دیجیتالی به آنها ارائه خواهد شد و همین پاداش است که باعث تولید ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین، اتریوم و … می شود.

یعنی در حقیقت بیت کوینی که توسط ماینرها استخراج می شود همان جایزه ای است که به خاطر انجام تراکنش های شبکه دریافت کرده است. شما هر مقدار که بیشتر در شبکه فعالیت کرده و تراکنش های بیشتری را پردازش کنید، جایزه بیشتری دریافت خواهید کرد. 

ماینینگ چیست و به چه کسی ماینر گفته می شود؟

بنابراین به عملیات پردازش یک بلاک داده استخراج ارز دیجیتال یا ماینینگ گفته می شود. همچنین به فردی که این بلاک داده را پردازش کرده یا دستگاهی که چنین کاری را انجام می دهد استخراج کننده ارز یا ماینر گفته می شود. علت اطلاق کلمه استخراج به این عملیات شباهت آن با کار معدن می باشد. استخراج در معدن کاری پرزحمت و سخت می باشد که به تخصص و تلاش فراوان نیاز دارد. همچنین فردی که در معدن کار می کند نیز به پاس زحمات فراوان سنگی باارزش نظیر طلا بدست آورده و آن را استخراج می کند. در دنیای ارزهای دیجیتال نیز به همین صورت است و عملیات انجام تراکنش ها و پردازش داده ها کاری سخت و طولانی است و به پاس خدمتی که توسط کاربر ارائه می شود پاداشی باارزش همچون بیت کوین به او تعلق گرفته و به اصطلاح بیت کوین استخراج می شود.

عملیات ماینینگ توسط دستگاه های مخصوص استخراج کننده ارز دیجیتال انجام می شود. البته که با استفاده از رایانه های خانگی یا حتی گوشی موبایل هم می توان بیت کوین یا دیگر ارزها را استخراج کرد اما توان پردازشی این دستگاه ها به قدری پایین است که با استفاده از آنها نمی توان مقادیر چندان زیادی از ارز دیجیتال را استخراج کرد. به همین دلیل است که معمولا افراد برای استخراج گسترده ارز از دستگاه های مخصوص استفاده می کنند. دستگاه مخصوصی که توان پردازشی بالایی دارند و می توانند در زمان کمتری بیت کوین ها را استخراج کنند.

انواع روشهای استخراج ارز دیجیتال

به طور کلی برای استخراج ارز دیجیتال دو روش کلی وجود دارد که ماینرها همگی از یکی از این دو روش استفاده می کنند. یک روش سخت‌افزاری و دیگری روش نرم‌افزاری است که با استفاده از آن می توان مقدار مشخصی ارز استخراج کرد.

- استخراج بیت کوین به روش سخت افزاری
در روش سخت افزاری استخراج ارز برای استخراج لازم است از دستگاه‌ها و الگوریتم های مخصوصی استفاده شود. همانطور که در بالا گفتیم دستگاه های مخصوصی جهت استخراج ارز دیجیتال تولید شده است که دارای پردازنده و کارت گرافیک قوی است و توان پردازشی بالایی برای پردازش بلاک های بیت کوین را دارد. به کمک این دستگاه ها عملیات های پردازش داده در شبکه بلاک چین به سرعت انجام شده و در زمان کمتری بیت کوین استخراج می شود .

دستگاه مخصوص استخراج ارز دیجیتال

این دستگاه ها با استفاده از الگوریتم های مخصوص عملیات رمزگشایی، پردازش و تایید تراکنش‌های ارسالی به شبکه را انجام داده و مبلغ از قبل تعیین شده را به عنوان پاداش کسب می کند. البته باید توجه داشت که مصرف برق این دستگاه ها بالا بوده و ممکن است هزینه بالایی برای مالک آن داشته باشد.

- استخراج بیت کوین به روش نرم افزاری
روش نرم افزاری بر خلاف روش اول بدون استفاده از سخت افزار و دستگاه خاصی می باشد. در این روش دستگاه بخصوصی مورد استفاده نیست و عملیات مورد نظر با استفاده از رایانه شخصی انجام می شود. رایانه کاربر عملیات پردازش در شبکه را انجام می دهد و به میزان تایید تراکنش ها پاداش دریافت می کند. این روش اگرچه دارای دستگاه مخصوصی نیست اما در عوض میزان فعالیت آن نیز کمتر (متناسب با ظرفیت رایانه) بوده و در نهایت پاداش دریافت شده آن نیز کمتر می باشد. در عمل استفاده از این روش به صرفه نیست و بیت کوین چندانی استخراج نمی شود.

بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج

یک مسئله اساسی برای شروع کار و استخراج ارز دیجیتال انتخاب بهترین رمزارز است. می دانید که ارزهای دیجیتال با یکدیگر متفاوت هستند و قیمت هر یک با دیگری تفاوت دارد. بازار فروش آنها و میزان استقبال از آنها هم با یکدیگر متفاوت است. در حال حاضر بیت کوین معروف ترین ارز دیجیتال است که سالیان زیادی است وارد بازار شده و اکنون محبوبیت فراوانی دارد. نوسانات قیمت بیت کوین هم بسیار زیاد است و همین باعث شده بسیاری برای سرمایه گذاری وارد بازار بیت کوین شوند. در سال های اخیر شهرت و محبوبیت بیت کوین بسیار رشد پیدا کرده و اکثر کسانی که به دنبال استخراج ارز هستند بیت کوین را برای این کار انتخاب می کنند.

در نگاه عملی به باید گفت که بیت کوین یا هر ارز دیجیتالی دیگری زمانی برای استخراج مناسب است که از دستگاه های مخصوص این کار استفاده شود. استفاده از رایانه شخصی با توان پردازشی پایین در نهایت چیزی نسیب شما نمی کند که بخواهید روی آن سرمایه گذاری کنید. اما در مقیاس بزرگ و با استفاده از سخت‌افزارهای متوسط به بالا استخراج بیت کوین بسیار خوب و مناسب است. البته باید توجه داشت که تمرکز تمام فعالیت این حوزه روی بیت کوین است و هر روز استخراج آن سخت از گذشته می شود. بماند که تعداد بیت کوین های دنیا هم روز به روز کم می شود و مشخص نیست که آینده این بازار به سویی خواهد رفت.

استخراج ارز دیجیتال با بدافزار!

با معرفی ارزهای دیجیتال و روشهای استخراج آنها کاربران بسیاری با استفاده از رایانه های خود اقدام به استخراج ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین نمودند. با توجه به قیمت بالای بیت کوین و رشدهای ناگهانی آن هکرها نیز دست به کار شده و با ساخت یک بدافزار اقدام به استخراج ارز دیجیتال با استفاده از رایانه کاربران نمودند. هکر با ساخت بدافزاری جدیدی به نام Sustes که وظیفه آن استخراج ارز دیجیتال است رایانه بسیاری از کاربران را به آن آلوده نموده اند. این بدافزار جدید قابلیت تولید ارز دیجیتال برای توسعه دهنده خود یعنی هکرها را دارد. اما باید توجه داشت که این استخراج به وسیله رایانه قربانی انجام می شود و هکر تنها ارزهای استخراج شده را برداشت می نماید.

ارزهای دیجیتالی مختلفی در دنیا معرفی شده اند و گفته می شود تا کنون حدود ۹۰۰ ارز دیجیتال ساخته شده است که اصلی ترین آنها عبارتند از: بیت کوین (Bitcoin)، اتریوم (Ethereum)، زی کش (Zcash)، لایت کوین (Litecoin)، دوج کوین (Dogecoin)، دش (Dash)، مونرو (Monero) و ... که بسیاری از آنها از امنیت بالایی برخوردار هستند و به وسیله روشهای رایج امکان هک شدند ندارند. بنابراین هکرها و مهاجمین از روشهایی جدید برای نفوذ به آنها و سرقت ارزها بکار می برند.

باید گفت که فناوری بیت‌کوین ‌و دیگر ارزهای دیجیتالی طوری است که باعث می شود کاربران این پول های رمزنگاری شده را بدون نیاز به تبادلات بانکی جابجا کرده و از آنها استفاده نمایند. در عین حال هویت آنها ناشناس باقی مانده و تحت تعقیب قرار نمی گیرند. همین موضوع باعث شده برخی کشورها نسبت به آن نگرانی داشته باشند و برخی استفاده از آن را ممنوع کرده و برخی دیگر آنها را محدود نمایند.
سرقت ارز دیجیتال مونرو

متخصصین امنیتی اخیرا یک بدافزار جدید به نام Sustes را شناسایی کرده اند که از رایانه کاربران سوء استفاده می نماید. این بدافزار همچون دیگر بدافزارهای رایج رایانه قربانیان خود را آلوده نمی‌کند بلکه از طریق روشهای خاص از فعالیت های آنها سوء استفاده کرده و به وسیله آن ارز دیجیتال بدست می آورد.

روش کار این بدافزار به این صورت است که پس از آلوده شدن دستگاه کاربر بدافزار کار خود را شروع می کند. به این صورت که از پردازنده رایانه قربانی استفاده کرده و به وسیله آن ارز دیجیتال مونرو (Monero) را استخراج می نماید. پس از انجام این کار ارزهای تولید شده را به دست هکرها می رساند. در این میان کاربر قربانی تنها یک ابزار برای رسیدن هکر به مقاصد خود می باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۰)