ساخت «اندروید ایرانی» در آینده ای نزدیک
موبایل

ساخت «اندروید ایرانی» در آینده ای نزدیک

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

اخیرا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از سفارشی سازی سیستم‌عامل اندروید توسط ایرانی ها خبر داده و گفته که سیستم عامل اندروید ایرانی توسط متخصصین داخلی در حال راه اندازی می باشد تا به این وسیله تحریم‌های آمریکا علیه اپلیکیشین های ایرانی بی اثر شود. این سیستم عامل موبایلی ایرانی در آینده ای نزدیک عرضه شد.

همانطور که می دانید سیستم عامل های موبایلی خارجی بوده و هر دو در اختیار شرکتهای آمریکایی می باشد. سیستم عامل اندروید توسط شرکت گوگل و سیستم عامل iOS نیز توسط شرکت اپل راه اندازی شده اند که هر دو شرکت آمریکایی می باشد. این موضوع باعث شده آمریکا تحریم های خود در این حوزه را به راحتی اعمال نموده و دسترسی کاربران ایرانی به سرویس ها و اپلیکیشن های موبایلی اندروید یا iOS محدود نموده یا مسدود کند.

بنابراین جهت حل این مشکل راه اندازی سیستم عامل موبایلی ایرانی منطقی به نظر می رسد. سیستم عاملی که توسط ایرانی ها طراحی شده و در اختیار آنها باشد و به این وسیله امکان مسدود سازی اپلیکیشن ها یا خدمات و اعمال تحریم ها توسط دولت آمریکا را منتفی نماید. این موضوع پیش از این نیز در فکر مسئولان بوده اما با حذف اپلیکیشن های ایرانی از گوگل پلی این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا از انجام تغییراتی روی سیستم‌عامل اندروید جهت مصارف داخلی خبر داده و گفته که با توجه به مطالعات انجام شده در خصوصی اندروید ایرانی و اپلیکیشن های آن برای گوشی های ایرانی ما قصد داریم سیستم عامل اندروید را سفارشی سازی نماییم تا به این وسیله بتوانیم از اعمال تحریم‌های یک‌جانبه‌ی آمریکا علیه کاربران ایرانی جلوگیری نماییم.

ساخت اندروید ایرانی جهت مقابله با گوگل و اپل

به گفته آذری جهرمی اگرچه هم اکنون سهم گوشی‌های داخلی از بازار تلفن های هوشمند تنها ۸ درصد است اما با راه اندازی اندروید ایرانی برای گوشی‌های هوشمند تولید داخل علاوه بر افزایش سهم گوشی های داخلی از بازار، امکان اعمال تحریم و محدودیت و همچنین حذف برنامه های ایرانی توسط شرکت های خارجی وجود نخواهد داشت.

راه اندازی سیستم عامل ایرانی اندروید

به گفته آذری جهرمی کنار گذاشتن سیستم‌عامل های خارجی و سفارشی سازی اندروید برای گوشی‌های ایرانی جزء اهداف مهم وزارت ارتباطات جهت حمایت از استارتاپ‌های داخلی بوده اما این موضوع هر بار به دلایلی به تأخیر می‌افتاد.

سفارشی سازی اندروید برای گوشی های ایرانی

اما با حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور و حذف برخی برنامه های ایرانی گوشی کاربران توسط گوگل این موضوع مجددا در دستور کار قرار گرفته و اکنون تلاشی جدی برای به سرانجام رساندن آن وجود دارد. با توجه به همدلی و تلاش بوجود آمده جهت انجام اجرای این طرح نتیجه‌ی آن به‌زودی اعلام خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص گفته:

مدت زیادی بود که می‌خواستیم سیستم‌عامل اندروید را در گوشی‌های ایرانی تغییر دهیم تا از استارتاپ‌های داخلی حمایت کنیم؛ این موضوع پیش نمی‌رفت تا اینکه اپلیکشین‌های داخلی را حذف کردند و این همدلی ایجاد شد و به‌زودی نتیجه کار را اعلام می‌کنیم.

البته باید توجه داشت که منظور از «اندروید ایرانی» ساخت یک سیستم عامل جدید موبایلی نیست. بلکه این کار صرفا سفارشی سازی سیستم عامل فعلی اندروید با توجه به نیازهای کاربران ایرانی و همچنین جهت مقابله با تهدیدها می باشد. اگرچه هنوز اطلاعات دقیقی در خصوص اندروید ایرانی توسط وزیر ارتباطات ارائه نشده است اما با توجه به سخنان آذری جهرمی به نظر می رسد این سفارشی سازی روی نسخه خام اندروید که توسط گوگل به صورت رایگان ارائه می شود شکل خواهد گرفت.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۰)