سرورهای تلگرام طلایی و هاتگرام در کجا قرار دارد؟
شبکه و امنیت

سرورهای تلگرام طلایی و هاتگرام در کجا قرار دارد؟

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

تلگرام طلایی و هاتگرام دو اپلیکیشن غیررسمی تلگرام در ایران می باشند که پس از فیلترینگ تلگرام اجازه مهاجرت کاربران به پیام رسان های داخلی را نداده و آنها را همچنان در تلگرام نگه داشت. تلگرامی که دسترسی مستقیم به آن برای ایرانی ها مسدود شده بود. حال سوال این است که سرور این دو اپلیکیشن ایرانی در کجا قرار دارد و چه کسی مدیریت آنها را بر عهده دارد؟ آیا تلگرام طلایی و هاتگرام که دارای فیلترشکن داخلی هستند نرم افزار جاسوسی اند و یا واقعا یک نسخه ایرانی تلگرام می باشند؟

این دو نسخه از تلگرام که در حقیقت پوسته های غیررسمی آن می باشند توسط توسعه دهندگان ایرانی راه اندازی شده است که از طریق ویژگی API تلگرام اطلاعات حساب های کاربری همچون پیام ها و کانال ها را برای کاربران به نمایش در می آورد. به علاوه این که این دو برنامه دارای فیلترشکن نیز می باشند. می دانیم که تلگرام اکنون فیلتر می باشد و امکان استفاده از آن وجود ندارد. بنابراین چطور است که تلگرام طلایی می تواند از تلگرام استفاده نماید؟ 

مشخص است که این برنامه دارای پروکسی یا فیلترشکن داخلی می باشد که به طور خودکار پس از استفاده از برنامه فعال شده و به این وسیله به سرورهای اصلی تلگرام متصل می شود. اصلا همین ویژگی تلگرام طلایی بود که عنوان تلگرام ضدفیلتر باعث شد کاربران ایرانی تلگرام را رها نکرده و همچنان در آن باقی بمانند.

 اما در خصوص مالکیت این دو برنامه موبایلی و سرورهای آن نظرات مختلفی وجود دارد. برخی می گویند که تلگرام طلایی ایرانی است و در داخل کشور میزبانی می شود در حالی که طبق قانون استفاده از تلگرام ممنوع می باشد! برخی نیز نظر دارند که طلاگرام همچون یک فیلترشکن می باشد که با هدف جاسوسی ساخته شده است.

اولین حمایت از تلگرام طلایی توسط وزیر اطلاعات بوده که در جمع اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرد: «تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است. این نسخه غیررسمی تلگرام در ایران است که با ۲۵ میلیون عضو فعال به صورت قانونی در حال فعالیت است.»

اختصاص ۲۰۰ سرور به تلگرام طلایی

پس از آن دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از اختصاص ۲۰۰ سرور به این اپلیکیشن غیررسمی تلگرام از محل بیت المال خبر داد و گفت: «هاتگرام و طلاگرام پیام رسان نیستند. این دو برنامه در حقیقت دو فیلترشکن داخلی با مدیریت واحد هستند که بطور غیرقانونی و بر خلاف دستور قضایی با امکانات وزارت ارتباطات در حال فعالیت بوده و دسترسی کاربران ایرانی را به شبکه اجتماعی فیلتر شده «تلگرام» فراهم می‌کنند.»

اپلیکیشن های تلگرام طلایی و هاتگرام

با این اوصاف اگر تلگرام طلایی طلایی متعلق به جمهوری اسلامی است پس چرا دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه می گوید که این برنامه به طور غیرقانونی در حال فعالیت است. و اصلا چرا تلگرام فیلتر شده است که تلگرام طلایی بخواهد بدون فیلتر مورد استفاده قرار گیرد؟

سرورهای تلگرام طلایی در وزارت ارتباطات

بعد از این موضوع خبری در خصوص حضور سرور‌های تلگرام طلایی و هاتگرام در طبقه نهم وزارت ارتباطات منتشر شد! البته این موضوع توسط محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات به کلی رد شد و این مقام مسئول گفت: «از خبرنگاران دعوت کرده‌ایم تا بیایند و از طبقه نهم ساختمان وزارت ارتباطات بازدید کنند.»

اما در راستای خبر ارائه سرور به تلگرام طلایی توسط دولت رئیس سازمان پدافند غیر عامل نیز چنین می گوید: «سرورهای تلگرام در اختیار هاتگرام و طلاگرام قرار گرفته است؛ در حالی که می شد آنها را به پیام‌رسان‌های داخلی بدهند. شما با مراجعه به طبقه نهم ساختمان دیتاسنتر مرکز امام خمینی(ره) می توانید ببینید سرورهایی که برای تلگرام بوده، اکنون در اختیار هاتگرام و طلاگرام قرار گرفته است.»

یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز پیش از این گفته بود: «تلگرام طلایی و هاتگرام مربوط به وزارت اطلاعات بوده و بر فعالیت کاربران نظرات می کند.»

بنابراین مشخص است که این دو اپلیکیشن غیررسمی تلگرام که در ایران هم بسیار محبوب هستند توسط دولت حمایت می شود. شاهد این ادعا نیز حدود یک سال فعالیت بدون مشکل این برنامه ها پس از فیلترشدن تلگرام می باشد که نه تنها هیچ برخوردی با آنها انجام نشد بلکه به آنها سرور و خدمات دولتی نیز اعطا شد.

حمایت وزارت ارتباطات و وزارت اطلاعات از تلگرام طلایی

حالا پس از بحث های فراوان و زمانی که گوگل به نوعی تیر خلاصش را به تلگرام طلایی و هاتگرام زده و این دو اپلیکیشن را حذف کرده است، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات از حقوق مردم صحبت می کند: «برای حق‌الناس در دی ۹۶ گفتیم «همه» پوسته‌های فارسی تلگرام فاقد امنیتند و البته براساس جمع‌بندی مرکز ملی فضای مجازی عمل کردیم. اکنون ۱۲۷ پوسته غیررسمی در کشور هست. با حذف دوتا از آن‌ها باید دید مدعیان داخلی و خارجی از بقیه و محل تامین بودجه آن‌ها خواهند گفت: یا روزه سکوت خواهند گرفت؟»

در حالی وزیر ارتباطات درباره حق‌الناس و تهدید‌های امنیتی توئیت می‌زند که این وزارتخانه با عدم برخورد و حمایت از نسخه های غیررسمی نظیر تلگرام طلایی و هاتگرام باعث شدند که ۳۰ میلیون کاربر ایرانی تلگرام که در حال مهاجرت به پیام‌رسان‌های ایرانی بودند تغییر مسیر داده و مجددا به تلگرام بازگردند.

منبع: جوان آنلاین

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۰)