۲۵ درصد کل سایت های دنیا وردپرس است
برنامه نویسی

۲۵ درصد کل سایت های دنیا وردپرس است

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

وردپرس سیستم مدیریت محتوای محبوب وبمسترها می باشد که در ایران و بسیاری از کشورهای دنیا از آن استفاده می شود. اخیرا آماری ارائه شده که بیانگر سهم بالای سایتهای Wordpress می باشد. طبق این آمار وردپرس ۲۵ درصد سایت های دنیا یعنی یک چهارم کل سایت های جهان را در اختیار خود گرفته است. این آمار نشان دهنده آن است که سیستم مدیریت محتوا (CMS) وردپرس از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد و از هر چهار وب‌سایت موجود در کل دنیا یکی از آنها با وردپرس ساخته شده است. این آمار بالا نشان از بی رقیب بودن وردپرس دارد.

در سال ۲۰۱۵ میلادی W3Techs آماری ارائه داده که بیانگر سهم بالای سامانه مدیریت محتوا وردپرس (Wordpress) در میان سایت های دنیا می باشد. این آمار نشان دهنده میزان استفاده از سیستم های وردپرس در اینترنت می باشد. بنابر گزارش مذگور که به طور دقیق و موثق بررسی شده است مشخص شده که حدود ۵۷ درصد کل وب‌سایت‌های دنیا از هیچ سامانه مدیریت محتوایی استفاده نمی کنند.

اینگونه سایت ها معمولا سایت های بزرگ و معروف هستند که بطور اختصاصی برای هدف خاصی ساخته می شوند. سایت هایی نظیر گوگل، فیسبوک، Stackoverflow و ... که با هدف خاصی ساخته شده اند. اینگونه سایت ها از سامانه های مدیریت محتوا نظیر وردپرس و جوملا استفاده نمی کنند.

اما از این نوع سایت ها که بگذریم سایت آمار بالایی برای سایت های وردپرس گزارش شده است. در این گزارش آمده است که سایت های وردپرس بیش از ۲۵ درصد کل وب سایت های دنیا را تشکیل می دهند. یعنی از میان کل سایت های دنیا یک چهارم یا ۲۵ درصد آنها با وردپرس ساخته شده است. این مقدار بسیار شگفت انگیر است زیرا با توجه به تعداد میلیونی سایت های اینترنتی تعداد سایت های وردپرسی نیز بسیار زیاد خواهند بود.

وردپرس؛ محبوب ترین سامانه مدیریت محتوا

البته باید توجه داشت که این آمار مربوط به چند سال پیش است و در حال حاضر حتما سهم وردپرس رشد پیدا کرده است. در این گزارش آمار سال های مختلف بررسی شده است و سهم وردپرس در هر سال افزایش یافته است. با توجه به آسان و رایگان بودن وردپرس کاربران بسیاری سایت های خود را رها کرده و به سمت سایت های CMS وردپرس آمده اند. این موضوع در گزارش به خوبی مشخص است. بنابراین می توان گفت که رشد وردپرس در همینجا متوقف نمی شود و در آینده سهم بالایی از سایت های اینترنتی را به خود اختصاص خواهد داد.

سامانه مدیریت محتوا وردپرس

این آمار و ارقام به وسیله روش های خاصی توسط W3Techs بدست آمده است که در آن وب‌سایت‌های مختلف اسکن شده و در صورتی که در هر یک از صفحه‌های وب‌سایت مورد نظر یکی از تکنولوژی‌های مورد نظر استفاده شده باشد کل وب‌سایت بر پایه آن تکنولوژی شناخته خواهد شد.

آمار بالای سایت های Wordpress

همچنین زیردامنه (Sub domain) های وب سایت ها نیز در این بررسی ها مورد توجه واقع نشده اند و تنها تکنولوژی دامنه اصلی سایت مطرح بوده است. اگرچه این روش ممکن است مشکلاتی داشته باشد اما باید تعداد کمی از سایت ها هستند که به طور همزمان از چند نوع وب سایت و CMS استفاده نمایند.

نکته دیگر در خصوص این آمار دامنه بررسی های آن می باشد. باید بدانید که چند صد میلیون وبسایت در اینترنت قرار دارد و عملا امکان بررسی تمام آنها وجود ندارد. همچنین بسیاری از آنها کم ارزش و بلااستفاده هستند و بررسی آنها می تواند آمار را غیرواقعی نمایش دهد. به همین دلیل برای حل مشکل تنها وب سایت های معروف و برتر دنیا مورد بررسی قرار گرفته اند.

در این گزارش تنها ۱۰ میلیون سایت برتر دنیا بر اساس رده‌بندی الکسا شناسایی شده و در طول یک دوره سه‌ماهه بررسی شده اند. در نهایت و پس از انجام بررسی ها گزارش نهایی به این شرح به دست آمده است.

  • بدون سیستم مدیریت محتوا: ۵۷ درصد 
  • Wordpress (وردپرس): ۲۵ درصد
  • Joomla (جوملا): ۳ درصد
  • Drupal (دروپال): ۲ درصد
  • Magento (مجنتو): ۱.۲ درصد
  • Blogger (بلاگر): ۱.۲ درصد

اگرچه این آزمایش تنها مشتی نمونه خروار می باشد و تنها ۱۰ میلیون از صدها میلیون سایت را مورد بررسی قرار داده است اما به هر حال همین تعداد کم نیز بیانگر وضعیت کل سایت های دنیا می باشد. نتیجه این که در این آزمایش مشخص شد که وردپرس سهم عظیمی از دنیای وب را در اختیار خود گرفته است و این سهم نیز روز به روز افزایش پیدا می کند.

منبع: فریش تم

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۵ از ۵ از مجموع ۱ رای)

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۰)