دیجی کالا چطور به یک فروشگاه اینترنتی بزرگ تبدیل شد؟
دنیای وب

دیجی کالا چطور به یک فروشگاه اینترنتی بزرگ تبدیل شد؟

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

فروشگاه اینترنتی دیجی کالا (Digikala) بعد از چند یک دهه تلاش فراوان توانسته به بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین ایران و بزرگترین خرده‌فروشی خاورمیانه تبدیل شود. اما چطور دیجی کالا توانسته این جایگاه را در این چند سال بدست آورد؟ مشخص است که این جایگاه جز با تلاش موسسان این فروشگاه آنلاین بدست نیامده است اما برای روشن شدن موضوع بهتر است بیشتر در مورد دیجی کالا و پیشینه آن بررسی کنیم. بنابراین با ما همراه باشید تا راز موفقیت استارت آپ ایرانی دیجی کالا را مفهمید. 

ابتدا بهتر است کمی در مورد فروشگاه های اینترنتی توضیح داده شود. با راه اندازی اینترنت و تاسیس سایت های اینترنتی مختلف و افزایش کاربران وب برخی افراد به این فکر افتادند که کالاهای فروشگاهی را به وسیله وب و اینترنت به فروش برسانند. همین باعث شده وب سایتی راه اندازی کرده و برخی کالاها را در آن معرفی نمایند. 

بازدید کاربران از این سایت های معرفی کالا که بسیار ساده بود باعث شد کاربران اینترنت از آن استقبال کنند و این ایده (معرفی کالا و فروش آنلاین) باعث ایجاد فروشگاه های آنلاین شود. فروشگاه های آنلاین نیز پس از معاملات بسیاری کالاهای موجود خود را افزایش دادند و در نهایت فروشگاه های کنونی بوجود آمد.

در حال حاضر بزرگترین فروشگاه های اینترنتی دنیا آمازون، eBay و علی بابا می باشند. در ایران نیز دیجی کالا و بامیلو دو فروشگاه اینترنتی بزرگ می باشند که کالاهای خرد بسیاری را به صورت آنلاین به فروش می رسانند.

فروشگاه دیجی کالا چطور شکل گرفت؟

روند شکل‌گیری دیجی کالا مربوط به سال ۱۳۸۳ می باشد که برادران (دوقلو) محمدی به جهت علاقه فراوان نسبت به عکاسی تصمیم گرفتند یک دوربین دیجیتال خریداری نمایند. به همین جهت و برای یافتن دوربین مورد نظر خود در اینترنت به جستجو پرداختند. پس از جستجو در منابع فارسی و انگلیسی مدل مورد نظر خود را پیدا کرده و برای خرید آن راهی بازار شدند.

فروشگاه اینترنتی دیجی کالا

هنوز مدتی از خرید دوربین عکاسی نگذشته بود که این دو برادر متوجه وجود مشکلی در دوربین شدند. عکس های گرفته شده توسط آنها با نمونه عکس های کارخانه تفاوت داشت و همین باعث شده بود متوجه مشکل شوند. اما هنوز نمی دانستند که مشکل از چیست. پس از مدتی بررسی در نهایت مشخص شد که مشکل در لنز دوربین می باشد و علتش هم این است که لنز دوربین دست دوم می باشد.

خرید دوربین؛ ایده راه اندازی دیجی کالا

تجربه تلخ این دو برادر از خرید سنتی یک کالای تعمیری در کنار تجربه شیرین جستجو و کسب اطلاعات صحیح از اینترنت باعث شد جرقه راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی در ذهن آنها بوجود آید. از همان ابتدا تحقیقات دوقلوهای افسانه ای شروع شد و پس از دو سال تلاش یعنی در سال ۱۳۸۵ مدل کسب و کار دیجی‌کالا با هدف فروش کالاهای دیجیتال توسط آنها طراحی شد.

در مدت کوتاهی تمام مجوزهای رسمی و پیش نیازهای کار را فراهم کردند و با دریافت اولین نماد اعتماد الکترونیک از مرکز توسعه تجارت الکترونیک در حوزه فروشگاه آنلاین توانستند ساخت اولین فروشگاه اینترنتی ایرانی را رقم بزنند. از اینجا کار دیجی کالا تازه شروع می شود. پس همچنان با ما همراه باشید.

تجربه تلخ دو برادر در خرید دوربین عکاسی باعث شد Digikala در ابتدا کار خود را با فروش دوربین عکاسی و گوشی موبایل آغاز کند. این فروشگاه آنلاین تازه تاسیس توسط تیمی ۵ نفره فعالیت را شروع کرد. دفتر کار دیجی کالا نیز تا مدت ها در آپارتمان اداری برادر بزرگ دوقلوها بود. روند رشد دیجی کالا اما پس از ۲ ماه فعالیت شروع شد و در این مدت برادران دیجی کالا توانستند به سود خوبی دست پیدا کرده و در میان مردم شهرت بدست آورند.

از فروشگاه دوربین تا بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران

پس از آن رشد دیجی کالا همچنان ادامه داشت و این فروشگاه آنلاین علاوه بر دوربین و موبایل کالاهای دیجیتال دیگری نیز در خود جای داد. کسب و کار تاسیس شده توسط دو برادر در سال‌های ۹۰ و ۹۱ جهشی بی سابقه پیدا کرد و همین باعث شد این دیجی کالا به بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کالاهای دیجیتال در ایران تبدیل شود.

فروشگاه کالاهای دیجیتال

در اینجا بود که دو برادر تصمیم گرفتند کالاهای غیردیجیتالی را نیز در فروشگاه خود قرار دهند. در حقیقت آنها تصمیم گرفتند به بزرگترین فروشگاه آنلاین کالا در کشور تبدیل شوند. به همین جهت حوزه فروش خود را گسترش دادند و توانستند در مدت کوتاهی به هدف خود دست پیدا کنند.

موسسان دیجی کالا چه کسانی هستند؟

همانطور که ذکر شد برادران دوقلوی محمدی موسسان Digikala در سال ۱۳۸۳ می باشند که در سن ۳۵ سالگی دست به این کار بزرگ زده و پس از مدت کوتاهی به موفقیت دست پیدا کردند. این دو برادر فارغ‌التحصیل رشته MBA بوده و دیجی کالا را با سرمایه اولیه ۲۰ میلیون تومان راه اندازی کردند.

سرمایه اولیه دو برادر باعث راه اندازی کار شد اما با توجه به نیاز به سرمایه بیشتر آنها در از سال ۱۳۹۱ در جذب سرمایه داخلی و خارجی قدم برداشتند. در حال حاضر چیزی حدود ۳۵ درصد سهام این مجموعه در اختیار برادران موسس بوده و باقی مانده در اختیار سرمایه گذاران داخلی و خارجی می باشد.

جزب سرمایه توسط دیجی کالا باعث افزایش ارزش آن و رشد این کسب و کار شده است به طوری که پس از سرمایه گذاری های انجام شده این کسب و کار جهش فوق العاده ای نسبت به قبل داشته است.

فروشگاه اینترنتی دیجی کالا چقدر فروش دارد؟

دیجی‌کالا یک وب‌سایت‌ ایرانی فروش آنلاین کالا می باشد که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت دارد. این فروشگاه اینترنتی در حال حاضر حدود ۲ میلیون بازدیدکننده روزانه از کشور دارد و توانسته حدود ۹۰ درصد بازار فروش آنلاین کشور را به خود اختصاص دهد. دیجی کالا دارای بیش از ۲۲۰۰ کارمند می باشد که میانگین سنی ۲۵ سال دارند.

خرید کالا از دیجی کالا

دیجی کالا فروشگاه بزرگ و دارای کالاهایی متعدد می باشد. کالاهای موجود در دیجی کالا، این فروشگاه اینترنتی بزرگ به ۹ دسته اصلی تقسیم می شوند. دسته بندی کالاهای دیجی کالا عبارتند از: دیجیتال، پوشاک، ابزار و اداری، آرایشی و بهداشتی، خانه و آشپزخانه، خودرو، اسباب بازی، فرهنگ و هنر، خوراکی ها و ورزش و سفر.

ارزش ۱۵۰ میلیون دلاری Digikala

دیجی کالا اکنون بزرگ‌ترین استارت‌آپ ایرانی در حوزه تجارت الکترونیک می باشد که البته یکی از برترین سایت های ایران نیز می باشد. طبق رتبه بندی الکسا دیجی کالا سومین سایت پربازدید ایران بعد از گوگل و آپارات می باشد. بازدید بالای Digikala نشان از پرمخاطب‏‏‏ بودن آن و علاقه کاربران به این فروشگاه اینترنتی می باشد.

مجله اقتصادی Economist طبق بررسی های خود ارزش استارتاپ ایرانی دیجی کالا را حدود ۱۵۰ میلیون دلار تخمین زده است. این استارتاپ بزرگ اکنون دارای سه مرکز پردازش کالا (انبار کالا) در تهران بوده و ۲۳ مرکز توزیع نیز در دیگر استان‌ها دارد. بزرگ‌ترین مرکز پردازش و توزیع کالا در خاورمیانه در اختیار دیجی کالا می باشد که توانایی تامین ۴۰۰ هزار سفارش روزانه کالا را دارد.

مجموعه موسس دیجی کالا علاوه بر فروشگاه اینترنتی بزرگ مالک سایت های بزرگی همچون دیجی‌استایل (پوشاک)، دیجی‌پی (فین‌تک)، فیدیبو (کتاب الکترونیک)‌، دیجی‌کالا نکست (نوآوری) و دیجی‌کلاب (تشویق مشتریان وفادار) نیز می باشند که همه آنها زیر مجموعه گروه تجاری دیجی کالا هستند.

خرید اقساطی (اعتباری) از دیجی کالا

یکی از امکانات جدید فروشگاه دیجی کالا فروش اقساطی کالا می باشد. با توجه به علاقه مشتریان به خرید نسیه و پرداخت اقساطی مبلغ کالاها، این فروشگاه اینترنتی قابلیت خرید اعتباری یا همان خرید قسطی را برای مشتریان خود فراهم کرده است. در این روش ابتدا باید در طرق خرید اعتباری این فروشگاه ثبت نام نمایید تا کیف پول فروش اقساطی به نام دیجی‌پی در اختیار شما قرار گیرد. دیجی پی محصول جدیدی از گروه دیجی‌کالا است که برای پرداخت اعتباری مبالغ خرید ایجاد شده است و می توان از آن برای خرید اقساطی کالا از دیجی کالا هم استفاده کرد.

پس از دریافت کیف پول خرید اقساطی دیجی‌پی کاربران می توانند با استفاده از اعتبار موجود در کیف پول خود، از فروشگاه دیجی‌کالا خرید کرده و به صورت ماهیانه اقساط آن را پرداخت نمایند. اعتبار کیف پول هم بر اساس اعتبارسنجی بانکی به کاربران متقاضی اعطا می شود و مشتریان می توانند متناسب با میزان این اعتبار کالای خود را خریداری نمایند. در صورت موافقت با درخواست کاربران آنها باید به صورت حضوری نسخه فیزیکی قرارداد را دریافت کرده و چک ضمانت بانکی ارائه نمایند.

منبع: استارتاپت

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۲)

kosar

راستیتش من هم این اتفاق برام پیش اومده و به همین خاطر از خرید از دی‌جی کالا رضایت ندارم. اما اما امیدوارم فروشگاه‌های اینترنتی در ایران به جای اینکه تلاش کنند قیمت ها رو زیاد کنند و کالاهای بی کیفیت به مردم بفروشن، با ارائه کالاهای سالم و باکیفیت و تعیین قیمت های مناسب برای اونها باعث بشد کسب و کار اینترنتی و آنلاین در ایران رشد پیدا کنه تا دیگه بعضی از ایرانی ها به فکر خرید از آمازون نباشند.

۵ سال پیش
محمد افراسیابی

چند روز پیش بود که یه کارتریج رنگی از دیجی کالا خرید کردم که قیمت اون صد هزار تومن بود. وقتی جنس رو تحویل گرفتم و نصب کردم متوجه شدم که اورجینال نیست و تقلبیه. به خاطر همین کار نکرد. به شرکت هم زنگ زدم گفتن پس نمیگیرم. مجبور شدم دوباره یکی دیگه بخرم اما این بار از کمرنگ کالا خریدم با قیمت ۸۶ هزار تومن همراه یک بسته کاغذ عکس ۲۰ تایی که خوشبختانه جنس کاملا سالم و اریجینال بود.
دیجی کالا الکی غول شده و الا جنساش هم بی کیفیته و هم قیمت بالا داره. به هیچ وجه ازش خرید نکنید چون ممکنه پشیمان بشید.

۵ سال پیش