آیا امکان هک کردن تلگرام وجود دارد؟
موبایل

آیا امکان هک کردن تلگرام وجود دارد؟

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

یکی از موضوعات جذاب برای کاربران اینترنت «هک تلگرام» است که خیلی ها به دلایل مختلف به دنبال این هستند که تلگرام افراد دیگر را هک کنند. در مورد هک تلگرام بحث های مختلفی وجود دارد. برخی تصور می کنند که تلگرام غیرقابل هک می باشد و برخی دیگر نیز معتقدند که هر برنامه ای قابل هک کردن است، بنابراین امکان هک کردن تلگرام نیز وجود دارد. ما قصد داریم در این مطلب بیشتر در مورد هک شدن تلگرام توضیح دهیم و به این موضوع را برای شما روشن کنیم.

تلگرام یکی از پیام رسان های معروف دنیا است که طرفداران زیادی در ایران دارد. این پیام رسان معروف از همان ابتدا مورد توجه کاربران ایرانی واقع شد و در مدت کوتاهی سهم بالایی از کاربران ایرن پیام رسان را ایرانیان تشکیل دادند. تلگرام از همان ابتدای فعالیت خود روی مسئله امنیت تمرکز زیادی داشت و در تبلیغات خود مانور زیادی روی این مسئله می داد. به طوری که پاول دورف مدیر تلگرام جایزه هنگفتی را برای کسی که بتواند تلگرام را هک کند تعیین کرد. این جایزه دست نخورده باقی ماند و کسی مدعی هک کردن تلگرام نشد. 

مسئله امنیت تلگرام متشکل از موارد امنیتی مختلفی است که این پیام رسان طراحی شده است. یک مورد از اصلی ترین عوامل امن کننده تلگرام رمزنگاری پیچیده داده ها جهت ذخیره سازی می باشد. تلگرام داده های خود را با رمزنگاری ذخیره سازی می کند و برای دسترسی به آنها لازم است از لایه های امنیتی مختلفی عبور کرد. عامل دیگر استفاده از پروتکل امنیتی MTProto است که باعث می شود امنیت اطلاعات تبادل شده میان کاربر و سرور حفظ شود و امکان سرقت آن در میانه راه وجود نداشته باشد. این دو مورد اصلی ترین عوامل ایجاد امنیت در تلگرام است که تا به حال کسی مدعی نشده است که این دو را هک کند.

هک کردن سرور و پروتکل تلگرام غیرممکن است؟

با این حال می توان گفت که تلگرام غیرقابل هک است؟ جواب این سوال خیر است. چراکه در دنیای هک هیچ چیز غیرممکن نیست. نرم افزار و شبکه های امنیتی مختلفی تتا به حال ایجاد شده اند که مدعی استفاده از روشهای امنیتی حرفه ای و لایه های پیچیده بودند که سازندگان آنها معتقد بودند امکان هک شدن در آنها وجود ندارد. اما پس از مدعی فعالیت آنها هم هک شدند و یک هکر توانست به اطلاعات آنها دسترسی یابد. وضعیت تلگرام نیز به همین صورت است و نمی توان به طور مطلق گفت که امکان هک شدن تلگرام وجود ندارد.

هک کردن سرور تلگرام

اما با توجه به این که تا به حال کسی نتوانسته (مدعی نشده) آن را هک کند می توان اینطور گفت که فعال امکان هک شدن آن وجود نداد. اما ممکن است در آینده تلگرام نیز توسط گروه های هکری هک شود. در صورتی که فعلا امکان هک کردن تلگرام وجود نداشته باشد، چطور برخی مدعی می شوند که تلگرام‌شان هک شده و اطلاعات شخصی آنها دزیده شده است؟ این ادعاها هیچ یک نادرست نیست اما برداشت ما از آن آنها نادرست است. زمانی که فردی می گوید «می توان تلگرام را هک کرد» یا «تلگرام من هک شده است» در واقع منظورش هک کردن سرورهای تلگرام نیست. در حقیقت هک کردن سرورهای تلگرام تنها روش هک کردن تلگرام نیست. به طور کلی سه روش زیر برای هک کردن تلگرام وجود دارد. 

  • هک کردن سرور که نتیجه آن دسترسی به اطلاعات موجود در سرور می باشد
  • هک کردن پروتکل که نتیجه آن دسترسی به اطلاعات ارسال شده میان کاربران و سرور می باشد
  • هک کردن دستگاه که نتیجه آن دسترسی به اطلاعات تلگرامی موجود در دستگاه کاربر می باشد

معمولا منظور کاربران از هک تلگرام مورد آخر است در حالی که برداشت شنونده دو مورد اول می باشد. همانطور که ذکر شد هک کردن سرور و پروتکل تلگرام فعال توسط کسی انجام نشده است و بنابراین منتفی است. اما به معنی این نیست که دستگاه های تلگرامی کاربران را نمی توان هک کرد! می شود دستگاه یک کاربر را هک کرد و اطلاعات موجود در تلگرام او را سرقت نمود. اکثر افرادی که مدعی می شود تلگرام آنها هک شده نیز منظورشان همین روش است.

دستگاه های تلگرام چطور هک می شوند؟

مشخص شد که اصلی ترین و به نوعی ساده ترین روش هک تلگرام استفاده از ضعف امنیتی دستگاه های میزبان تلگرام می باشد. منظور رایانه و یا گوشی هایی است که تلگرام روی آنها نصب شده و دارای آسیب پذیری امنیتی می باشند. این آسیب پذیری برای هکرها یک فرصت است که به وسیله آن می توانند اطلاعات تلگرامی افراد را هک کرده و سرقت کنند. هکر به جای این که زمان زیادی را برای تحلیل و تشخیص ساختار تلگرام و پس از آن برای شکستن رمزهای تلگرام صرف کند، به راحتی برنامه یا اپلیکیشن های تلگرام را هک می کند و در نهایت به هدف خود دست پیدا می کند. 

هک کردن دستگاه تلگرام

حالا این کار چطور انجام می شود؟ تلگرام نیز همچون دیگر برنامه ها از حافظه دستگاه برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می کند. وجود این اطلاعات در دستگاه کاربر و امکان سوء استفاده از آنها دقیقا همان هک کردن تلگرام است. برنامه های مخصوص هک تلگرام از این فرصت استفاده می کنند و پس از دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در دستگاه کاربر، آنها را سرقت می کند. تفاوتی هم ندارد که دستگاه کاربر گوشی باشد یا این که رایانه خانگی یا لپ تاپ باشد. ممکن است هکر به جای استفاده از برنامه هک تلگرام، یک بدافزار مخصوص را وارد دستگاه کاربر کند تا اطلاعات تلگرام او را سرقت کند.

به غیر از این، یک روش دیگر هم وجود دارد و آن ارائه برنامه تلگرام غیررسمی می باشد. تلگرام جزء معدود پیام رسان هایی بود که به توسعه دهندگان اجازه شخصی سازی تلگرام را دارد. به این ترتیب ده ها برنامه تلگرام غیررسمی توسط توسعه دهندگان ایجاد شد که یکی از آنها تلگرام طلایی و هاتگرام بود. این دو برنامه پس از ماه ها فعالیت، به دلیل دسترسی به اطلاعات خصوصی کاربران، جاسوس شناخته شدند. 

مشخص شد که فعال تنها روش هک کردن تلگرام، هک دستگاهی می باشد و کسانی هم که مدعی هک کردن تلگرام یا هک شدن تلگرام‌شان هستند، در حقیقت منظورشان همین روش می باشد. این روش گرچه به ظاهر ساده است اما برای قربانی بسیار گران تمام می شود. چون تمام اطلاعات شخصی او را فاش می کند. پس لازم است هنگام استفاده از تلگرام و یا هر برنامه دیگری که اطلاعات خصوصی در آن وجود دارد، دقت کافی را داشته باشید و مراقب هکرها، بدافزارها و برنامه های جاسوس باشید.

به این مطلب امتیاز دهید (امتیاز ۴.۵ از ۵ از مجموع ۲ رای)

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۲)

mohammadi

یسری میگن تلگرام برای هکرها جایزه 300 هزار دلاری گذاشت و کسی نتونست اون رو هک کنه اما ممکنه هک کرده باشند و مدیر تلگرام چیزی رو رسانه ای نکرده. حساب کنید هر کسی که جای تلگرام باشه همین کار رو انجام میده. مدیر تلگرام برای افزایش امنیت برنامه خودش از هکرها استفاده می کنه و وقتی که راه های نفوذ کشف شد سریع اونها رو رفع میکنه و هیچ چیزی هم رسانه ای نمیشه. به راحتی مشکل تلگرام حل میشه

۴ سال پیش
جابریان

والا این روزا که همه ادعای هک تلگرام دارند. بعضی ها هک کردن و بعضی ها هم هک شدن

۴ سال پیش