رشد ۱۲۰ درصدی کاربران فیلیمو، محبوب‌ترین شبکه نمایش خانگی
دنیای وب

رشد ۱۲۰ درصدی کاربران فیلیمو، محبوب‌ترین شبکه نمایش خانگی

نویسنده: تحریریه آن‌دیجیتال

بازار رسانه های تعاملی VOD حدود ۵ سال پیش، با راه اندازی سایت فیلیمو به کلی تغییر پیدلا کرد و امروز شاهد رقابت کلانی در این بازار هستیم. در این میان فیلیمو نقش مهمی را ایفا می کند. سایت فیلیمو توسط تیم آپارات راه اندازی شده و اکنون یکی از مهم‌ترین بازیگران حوزه VOD می باشد. اکنون این سایت آماری در خصوص فعالیت های خود منتشر کرده که بررسی آنها خالی از لطف نیست.

با بررسی کلی گزارش فیلیمو مشخص می شود که فعالیت این پلتفرم آنلاین نسبت به سال گذشته ۱۲۰ درصد رشد داشته و تاکنون بیش از ۴ میلیارد و ۶۶۰ میلیون دقیقه فیلم و سریال توسط کاربران تماشا شده است. از بین میان ویدیوهای ایرانی ۵۷ درصد را در اختیار داشته اند این نشان می دهد که مردم نسبت به گذشته به استفاده قانونی از محصولات فرهنگی توجه بیشتری دارند. البته احتمالا فیلم‌های خارجی در بازار غیرقانونی دانلود و تماشا می شوند که البته آماری از این موضوع در دسترس نیست.

به طور کلی می توان این برداشت را از آمار فیلیمو داشت که کاربران علاقه مند به تماشای فیلم و سریال رشدی ۱۴۰ درصدی در میزان تماشا ایجاد کرده اند که همین باعث شده بازار VOD کشور نیز رشدی اساسی داشته باشد. در عین حال تولید سریال در شبکه نمایش خانگی نیز رشدی ۲۴۰ درصدی داشته و این موضوع می تواند تهدیدی برای صدا و سیما و البته شبکه های VOD باشد. 

نیمی از کاربران فیلیمو از اینترنت همراه استفاده می کنند

گرچه حجم اینترنت مصرفی جهت تماشای فیلیمو از طریق اپراتورهای موبایل رایگان نمی باشد و نیم بها محاسبه می شود، اما حدود نیمی از کاربران VOD را مشترکین اپراتورهای همراه تشکیل می‌دهند. یعنی می توان اینطور برداشت کرد که کاربران VOD نیاز به اینترنت پرسرعت دارند و اپراتورهای همراه در ارائه این اینترنت موفق بوده اند. استفاده ۵۳ درصدی کاربران فیلیمو از طریق موبایل در حالی است که ۲۱ درصد کاربران از طریق تلویزیون‌های هوشمند و ۲۶ درصد از طریق رایانه به تماشای فیلم پرداخته اند.

آمار فیلیمو

قطعا تماشای فیلم از طریق تلویزیون بهتر از گوشی موبایل می باشد اما در عین حال شاهد این هستیم که استفاده از فیلیمو به وسیله گوشی بیشتر از تلویزیون می باشد. به نظر می رسد علت این باشد که کاربران دسترسی بیشتری به گوشی های موبایل دارند و تعداد کاربران گوشی بیشتر از تلویزیون و رایانه می باشد. علاوه بر این اینترنت همراه در بسیاری از نقاط کشور با سرعت بالا در دسترس می باشد، در حالی که اینترنت ثابت جهت اتصال تلویزیون این قابلیت را ندارد.

تماشای آنلاین ویدیو توسط کاربران فیلیمو

گرچه فیلیمو دارای قابلیت تماشای آفلاین برنامه‌های ویدئویی می باشد اما شاهد این هستیم که ۹۴ درصد از کاربران فیلیمو ویدیوها را به صورت آنلاین تماشا کرده اند. علت رفتار کاربران دسترسی به اینترنت پرسرعت همراه و همچنین همکاری فیلیمو با برخی شرکت‌های ISP جهت رایگان شدن اینترنت مصرفی می باشد.

در آمار فیلیمو علت استفاده زیاد کاربران از سرویس‌هایی تماشای ویدیو نظیر فیلیمو را کاهش هزینه آن می داند. فیلیمو در آمار خود تاکید کرده که با ارائه سرویس آنلاین تماشای فیلم، حدود ۱۲۰ هزار تومان در ماه صرفه‌جویی برای خانواده‌ها ایجاد کرده است. با این حال این سرویس همچنان به دنبال راه هایی جهت کاهش هزینه اینترنت مشترکین ISPها در دستور کار دارد.

بازار محتوای ویدئویی از تلویزیون شروع و پس از شبکه‌های ماهواره‌ای به سرویس های VOD رسید. اکنون این نوع سرویس ها رونق فراوانی پیدا کرده اند و این موضوع در ایران نیز به خوبی مشخص است. VOD مخفف عبارت Video On Demand و به معنی ویدئو به‌ درخواست، سرویسی است که در آن کاربر محتوای صوتی و تصویری مورد نظر خود را به هر زمان که بخواهد مشاهده می کند. برخلاف تلویزیون و ماهواره، در VOD کاربر مجبور نیستند برنامه را در زمان خاصی (زمان پخش سراسری) تماشا کنند.

منبع: دیجیاتو

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (۰)